Hei!Bruker selv en Xcel infiniti x-zip 6mm til surfing. Det er den tjukkeste drakta til Xcel, og den er fleksibel i skuldrene og varmer som et bål. Den er så å si vanntett rundt hode/hals. Har ikke testa Drylock-draktene som sies og være enda tettere. Den er 5mm tykk. Tror kanskje den vil være et godt alternativ da du ikke trenger 6mm når du svømmer hardt. Dessuten ønsker du som svømmer mindre oppdrft. Jeg jobber hele høsten med å svømme i elver og telle laks, og logget ca 30 mil i fjor høst, og ca det samme året før. Bruker da Infiniti x-zip 6mm på kortere turer (1-2timer) og en open-cell 7mm fridykkedrakt på dagsturer. Elvevann i november er gjerne 1-4grader. Så sjøen er uansett varm og god!Som hanske vil jeg anbefale en vott fra O'neill som jeg tror heter SLX Mitten 5mm. Den er varm og fortsatt tight og stretchy, og er flat nok i håndflata til å gi "grep" i vannet. Xcel har ei 8mm sko som er helt fantastisk varm, men der igjen, gå for ei med mindre oppdrift, 7mm eller kanskje 5mm? Xcel er der bedre å svømme i enn oneill da xcel har flatere rist og bredere lest.. Og til slutt vil jeg anbefale deg å bruke øreplugger. Doc's pro plugs. -Så slipper du tannlegeborr i øret! Lykke til!