Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
Er 2003/2004 Sesongen TIDEN FOR HJELM?
#41695 20/11/2003 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

Sitter å funderer på livets realiteter og når snøen igjen kommer. Med alderen kommer også ønsket om å skade seg minst mulig. Vi syns ikke lenger det er kult å snakke om den gang vi brakk noe eller den gang du besvimte fordi du datt ut av vognhuset på lastebilen i militæret (på fylla altså...).

Så jeg sitter her og vurderer, er tidspunktet nå kommet for å få seg hjelm til å ha i bakken? Mine tanker om dette er som følger:

a) som oftest bare de jævla flinke eller de som dra på mest som bruker hjelm, altså IKKE meg.b) hvilken hjelm er bra?c) er det vits?d) får du damer med hjelm?e) ser du ikke ut som en "ånnas" (det har i UTGANGSPUNKTET ingen ting å si, men for de ALLER FLESET har det d UANSETT....)

Kanskje en Sweet hjeml?

Trenger du virkelig å forklart dette?
More than words
OP Offline
More than words

(A:) Om du er god eller drar på har ikke noe med å bruke hjelm å gjøre. Alle kan falle ned fra stolheisen. (B:) De fleste hjelmer som er godkjent er bra. Cebe, Sweet og Cronic er nevnt. (C:) Er DU en vits? Leger hodet ditt seg selv når du lander på det? (D:) Får du damer UTEN hjelm? Irrelevant spørsmål. (E:) Mange hjelmer begynner å få bra design, og trendy-helvete har gått i retning av å assosiere hjelmbruk med ekstremkjøring lenge, så du blir en BadAss automatisk!God tur på fjellet!

More than words
OP Offline
More than words

1. dersom årets sesong blir like snøfattig som fjoråret, er det et must med hjelm. Når det ikke snør på 6 uker, blir den eksisterende snøen rimelig hard.2. Det er ikke bare de som drar på mest som bruker hjelm. Jeg bruker det, og jeg drar ikke på mest.3. Fordelen med hjelm er at du slipper å bekymre deg for hvilken lue du skal ha på deg.4. Sweet-hjelm er rottebra dersom du har litt for mye penger og ikke vet helt hva du skal bruke de på. Hvis ikke får du fullt brukbare hjelmer til en billigere penge. Poenget er jo at den skal beskytte mot slag, og da er ikke sweet det eneste alternativet. Men den er jo kulest da...

Hjelm - ikke hjelm...
More than words
OP Offline
More than words

Hmmm.. Som han sa på Hemsedal Sport når jeg kikket på hjelmer... Atte du.. Jeg vet du kjører motorsykkel, du har vel neppe med deg et annet hode når du kjører ski?? Og på sykkelen er jo hjelmen naturlig... ;o)

More than words
OP Offline
More than words

Kjøpte meg Bula hjelm i fjor. Er veldig fornøyd med den. Go å ha på oxo ser den nå ikke så værst ut heller smile

More than words
OP Offline
More than words

Her vil folk hugge i bl.a. Tottenskogen. Og så skal flere bruke hjelm? nei og nei ! Hvor skal dette ende ? Hjelm er ikke noe ålreit å ha på hodet når du kjører i skogen. Og ikke når du prøver å komme over halfpipekanten for første gang og lander på ryggen i bånn av pipen heller. Og hvis du tryner på klink is (kjent fenomen på forvinteren) er det bare tull å ha hjelm....

More than words
OP Offline
More than words

D e ikkje kult å vær dau!!!!!!!!! sau

More than words
OP Offline
More than words

Man ser jo unektelig ut som om man skal bli skutt ut av en kanon når man har hjelm på.. men den har jo sine fordeler. Men når det er sagt så er det ikke alltid jeg har den på. F.eks når det nettopp har snødd endel og det er myk snø de fleste steder. Risikoen er jo der.. Kan være at jeg er uheldig og tryner på en stein. Skal man hoppe og fly i parken er jo hjelm, om ikke et must, særdeles lurt å ha på seg. Noen bor i hjelmen, andre gjør det ikke. Det er uansett et personlig valg. Bruk hodet om du har hjelm på eller ikke.. kjenner noen som kjører enda villere fordi de nettopp har hjelm på. Og da er det jo like lett å skade seg.

du maa foelge med...
More than words
OP Offline
More than words

tre aar siden du var badass om du brukte hjelm.Naa er du badass om du bruker fullface...Bare dumt aa ikke ha hjelmen paa- alltid!

Jeg overveier selv å kjøpe hjelm
More than words
OP Offline
More than words

Men er det ikke bare unger, proffer og danskere som bruker hjelm? (og jeg faller ikke i noen av disse kategoriene).

Jeg er i utgangspunktet en pyse og vil gjerne sikre meg mest mulig, men jeg ønsker ikke å se ut som en komplett idiot heller når jeg ploger ned banebakken. OK litt overdrevet kanskje, jeg er ikke blandt de flinkeste men jeg liker å trå til i hengene.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg har kjørt med hjelm de tre siste sesongene og har ikke kjørt en meter uten etter at jeg hadde den på første gang. Det fine med hjelm er at når du har en som passer så er den tusen ganger mer komfortabel enn en lue. Den sitter kontant på plass. Min red skycap har lufteventiler som kan åpnes og lukkes. Den er varm på høyfjellet i tyve minus og den er også fin på folgefonnen midt på sommeren.Poenget mitt er at du aldri vet når du slår hodet. Det er for sent å tenke på hjelmen når det skjer. Samtidig er en god hjelm et komfortabelt hodeplagg som du glemmer at du har på deg.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg er ingen badass på ski(er pyse og kontrollfreak). Men man har jo et par andre som ikke er så kontrollfreaker som meg.. som f.eks kjører meg ned å sånn. Hjelmen har reddet meg fra minst en hjernerystelse. Og da er det verdt det spør du meg.

Det er ingen spørsmål...
More than words
OP Offline
More than words

...som kan stilles om det å bruke hjelm. det eneste som gjelder er fasit-svaret: SELVFØLGELIG SKAL DU BRUKE HJELM! ER DU SÅ TETT I NØTTA AT DU IKKE VIL, ER IKKE DET SOM ER PÅ INNSIDEN AV HODET DITT VERDT Å TA VARE PÅ UANSETT!

More than words
OP Offline
More than words

Hjelmer og ryggskinne er billige livsforsikringer... (har selv knust et par)Det er ofte ikke versting tryn som medfører hodeskader, men ofte også andres utilstrekkelighet!! Det viktigste med hjelm er at den er tilpasset temperatur, er lett, behagelig og KUL i følge deg selv.. Da bruker du den kanskje!! Ta med favoritt goggelsene når du leter etter hjelm!! Prøv MANGE, før du bestemmer deg!!

Kjører selv med en Daineese hjelm og ryggskinne, og til mildvær har jeg en Protek Skatehjelm.... De kan også dekoreres etter egen smak!!

Dette er de to hjelmene jeg har funnet som er mest tilpasset og behagelig til mitt hode!!! Protek hjelmen er en uslåelig sommerski/ solbrille hjelm...

Det er lov å ta heisen, stå i heiskø uten hjelm(slikke sol), og ta den på når det skal kruses:-) Selv om påsketurister med ski på skuldrerne er livsfarlige;-)

Lykke til på letingen!!

Holder for øyeblikket på å lakkere mitt gamle Jofa egg.... Det blir akkurat passe stygt:-)

mest mulig beskyttelse
More than words
OP Offline
More than words

Jeg kjører med hjelm, knebeskyttere og ryggplate. Som ivrig skikjører vil jeg helst ikke bli skada. Jeg har ødelagt en hjelm allerede. Det kunne vært hodet. (er forresten ikke helt bra det heller) Det er en selvfølge å bruke hjelm. Knebeskyttere er også et must hvis du kjører telemark. Har selv vært operert 2 ganger i kneet pga uheldig lav telemarkstil. Kneskål mot stein i stor fart sier pang, eller knuus. Det er dessuten tøft med masse sikkerhetsutstyr. Da ser du jo skikkelig hardcore ut selv om du egentlig bare er redd for å slå deg litt. Jada også tror du at du er mye bedre på ski og at du tåler alt mulig når du er inni hjelmen, bak brilla, med beskyttelse både her og der. Det er bare å hive seg utfor steinrøysa. Pakk deg inn i hardplast! det er tøft! høhøhø

More than words
OP Offline
More than words

Første (og hittil eneste) gang jeg dristet meg i halfpipen med brettet (må legge til at brettet var et impulskjøp, egentlig kjører jeg telemark), gikk jeg på rygg i den isete bunnen av pipen, og hodet smalt i bakken som en pisk. Hjelmen sprakk, men hodet var like bra (?). Det var en skatehjelm til 299. Moralen? Det er bedre at hjelmen sprekker enn at hodet sprekker. Og det har lite å si hvor mye du betaler, bare skallet sitter ok på knotten.

More than words
OP Offline
More than words

Ja se det, det er FAKTISKT mulig å få til en seriøs debatt på disse sidene. Jeg skal være den første til å innrømme at hvordan ting ser ut (spes på meg) betyr en god del for meg. Dette med hjelm har jeg tenkt på en stund ser dere. Jeg har alltid kjørt med knebeskyttere, ifjor kjøpte jeg Dainese ryggplate. Jeg er redd for ryggen min og knærne mine, hodet mitt også forresten. Men det jeg prøvte (i min lett seriøse/ironiske tone) var å få frem at VEDLIG få kjører med hjelm, eller annen beskyttelse. La oss si mindre enn 1% av de du ser i bakken bruker hjelm. I Hemsedal er det litt høyere, men dette er også en litt "kulere" plass enn de fleste. Poenget mitt er at hjelm er ikke noe du/folk flest TENKER på når de hører snø. Hvis vi snakker om image, så er hjelmkjørere hardcore. Dette er det skifilmene som fronter. Mitt poeng (hvis jeg ikke har klart å rote meg bort) er at hvis hjelm skal bli akseptert, må det snakkes om. Eksempel: når jeg gikk på barne/ungdomsskolen, brukte ingen sykkelhjel, bare taperene. Ting utviklet seg og nå bruker ALLE hjelm, det er dumt uten. Det er denne "utvikligen" vi må ha i bakken også.......

More than words
OP Offline
More than words

Herregud mann, koster den hjelmen 2195 (totusenetthundreognittifem kroner). Det er jo helt sinnsykt.......

(Sorry jeg ble bare satt litt tilbake her)

Hvilke hjelmer passer Oakley A-Frame?

om du drar damer med hjelm!?
More than words
OP Offline
More than words

får et spørsmål.. altsa.. du drar ihvertfall ikke damer når du sitter i rullestolen å sikler.. da er det mer gromt med en ordentlig hjelm på fjellet, å så kan du ta av deg hjelmen når du f.eks drar på afterski eller lignende..GIRO NINE 9 MX er helt rå!!

Seriøse debatter er konge!!
More than words
OP Offline
More than words

Har kjørt med hjelm hele mitt liv!! Hvorfor er racing folket mye flinkere til å alltid kjøre med hjelm??

Viste dere at ca 65 - 75% av de som ikke dør av kvelning i skred dør av hode skader??????

Fordel med hjelm!
More than words
OP Offline
More than words

Lue+briller mister du i en skikkelig krasj, typisk nede i pudderet 30m oppe i bakken. Men hjelm+briller sitter på!

More than words
OP Offline
More than words

hvis du betaler tusen spenn for et par a-frames, er ikke 2 tusen mye for en hjelm... sucker...

More than words
OP Offline
More than words

Har køyrt både med og uten. Køyrer med hjelm no, cebe. Hadde lyst å ha sweet men den kosta så jævligt med gryn. Fordelen med hjelm er at det er psykisk sikkerhet, ein vågar å køyre fortare og å dra på meir.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg tror nemlig du DRAR damer med hjelm.... hehe

More than words
OP Offline
More than words

Bruk hjelm duster!

More than words
OP Offline
More than words

jeg har vurdert hjelm en stund nå, og har kjøpt meg dainese fun. Synes den var helt fresh, og så var prisen overkommelig. hadde jo lyst på sweet, men 2195 spenn er drøyt ass. jeg også trodde at hjelm var for dra på gutta, så i år skal jeg dra på litt mere, men ikke så jeg dør. Og det er der hjelmen kommer inn vettu. LURT....

More than words
OP Offline
More than words

Var innom Platou å prøvte meg denne "oh-så-vantastichen" Sweet hjelmen. Jeg likte den ikke. Den er jævlig kul å se på, ingen ting er mer bling-bling enn carbon (i alle fall på sykkel) men den satt utrolig dårlig på hodet. Den har for kompakt polstring til at den "tilpasser" seg hodet ditt og det virker som den sitter løst til kraniet. Den virket ukomfortabel å gå på trynet med rett og slett. Ikke kom her å si at det er bedre enn ute, det er det helt sikkert. MEN jeg prøvte også en Cebe Freeride hjelm. Denne er noe større i dimensjonene, men allikevel tøff på hodet. Den har bedre/mykere (kall det hva du vil) polsting som gjør at den former seg mye bedre etter hodet ditt. Det fulgte med noen røde Sweet puter en kunne bruke for å fylle inn tomromm, men dette var ikke tilfredstillende. Sweet, but not Sweet enough...... Syns det var litt crappola faktiskt..

More than words
OP Offline
More than words

Mulig noe av grunnen til det har blitt aksept for å bruke hjelm blant flere og flere, er kanskje at det dukker opp mer rails og annet accessories i bakkene som en garantert kommer til å slå seg på. Men var ikke det på 80-tallet dem snakket om hva som er tøft og ikke? Er ikke folk invidualister nå da, og gir F i hva andre syntes? Støtter alle som kjører med hjelm smile Selv om de drar på eller ikke smile Dyrt nok i bakken fra før av, om man ikke skal betale dyrt med helsa også smile

More than words
OP Offline
More than words

Folk som bruker 2200 kr på hjelm er ikke kloke har jeg bestemt meg for. Det finnes like stilige og brukbare hjelmer til 800. Som beskytter deg like mye.. Sorry men Sweet har bommet litt...

Hjelmen redda huet
More than words
OP Offline
More than words

Hjelmen redda huet en gang for et par år siden. Fikk rotasjon og kræsja med en bjørk. Videre er den vind- og vanntett, varm og veldig lett. Føler meg naken uten hjelm. Kjøp gjerne en svart eller grå hjelm som går bra sammen med alle andre farger. Med svart hjelm virker heller ikke hjelmen så stor. Hvit virker forstørrende. Hakebeskytter (jamfør motocrosshjelmer) er ikke så lurt. Mener det kan gi fatal vridning av nakken. Kjus og gutta boys kjører vel også uten hakebeskytter? Jeg kommer ikke på ett argument mot hjelm. De er som sagt lette, billige, vind- og vanntette. Ett kakk i hue uten og du er ferdig.

More than words
OP Offline
More than words

Føler meg tryggere med en hjelm av carbon til 2200 enn en av papp til 800. Dessuten er sweet hjelmen sweet i forhold til mange andre hjelmer på markedet.

More than words
OP Offline
More than words

Når man skal finne hjelm, hvordan skal man velge størrelse? Fikk lillebror sin hjelm fordi han ikke ville bruke den siden ingen av kompisene bruker det... heh. I militæret hadde jeg 58 i luestørrelse, mens min Red Skycap er 61 eller noe. Funker ikke uten beanie, men sitter som et skudd med.. Er det anbefalt med beanie under? Ser ut som jeg har vannhode når jeg bruker den, men tross alt bedre det enn å bli helt mongo etter et uhell i bakken. Trenger nye goggler, hva anbefales til Skycap? Legg ved priser...

More than words
OP Offline
More than words

Eks. min Sweet hjelm sitter perfekt på mitt hode. Mye bedre enn eks. Cebe. Alle hjelmer har jo ulik form. Finn en som passer deg! Videre er jo looken ganske viktig. Jeg synes Sweet hjelmen er møkk fet, dessuten sitter den ikke som en bolle på hode, har veldig god passform, lukker godt bak og passer goggles perfekt. Dessuten, Sweet er vel norske... og det er jo ganske kult! Vi kjøper jo eks. ski som koster 7000,- LETT!! Vil si at hjelm er hakket viktigere...

More than words
OP Offline
More than words

Det er ikke noe sjakktrekk å bruke lue under hjelmen. Men det kommer jo an på hvordan hjelm du har. Hjelmen (min) er grisevarm nok som den er, en Jofa til kr. 500,-

More than words
OP Offline
More than words

hvorfor skal dere bruke hjelm dere har jo ingenting å tape. Meg med min formue og postnummer derimot foretrekker hjelm. Men de norske hjelmene er alt for billige. Må til utlandet for å få skikkelig kvalitet.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg har så lite hode at jeg må bruke barnehjelm. Den er fra Briko og har både stjerner og flammer i fæle farger.. Likevel bruker jeg den hver gang jeg står på ski. Er det kalt bruker jeg en buff under slik at jeg ikke får snø i nakken(uææhg). Jeg stiller meg herved i rekken som hevder at hjelm er en billig forsikring. Du slipper å lure på hvilken lue, og du tør å slippe på litt mer, for du merker ikke fartsvinden så godt, og da tror du ikke at det går så fort. Som andre her har sagt, er det ikke godt å slå seg, og etter at man har slått seg blir man reservert og litt redd for å slå seg på samme sted igjen. Derfor pleier jeg å bruke ryggplate, knebeskyttere og albuebeskyttere. Da føler jeg meg tryggere å får en fin dag på ski. Konklusjonen blir: Kjøp en hjelm; du slår deg mindre i hode og blir bedre på ski.

More than words
OP Offline
More than words

-

More than words
OP Offline
More than words

til informasjon har jeg en sweet rooster, og den sitter som støpt på skallen min. kanskje det bare er som utallige av de over sier: prøv, og kjøp deg en hjelm som passer ditt hode..du vet, noen mennesker passer bra (og trives) i en Volvo 245, andre i en Lotus Elise...

More than words
OP Offline
More than words

Jeg trives som en plomme inni et egg i sweet sin hjelm. Med litt polstring et par steder passer den fint. Billig livsforsikring? Det er det. Vil ikke kjøre på ski uten.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg trives som en plomme inni et egg i sweet sin hjelm. Med litt polstring et par steder passer den fint. Billig livsforsikring? Det er det. Vil ikke kjøre på ski uten.

Side 1 av 2 1 2

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå