Kjære Localboy,

Det er ikke vanskelig å forstå at du frustreres over at ditt paradis har blitt opptaget av flere enn ønskelig, og nå ikke fremstår som noe paradis lengre.Nå tror jeg dessverre ikke dine 10+ år som surfer på Stad vil kvalifisere til status som urbefolkning med enerett til å bruke denne ressursen.

Du argumenterer med at de som en gang flyttet dit gjorde det pga at de hadde "valgt en livsstil med solitude, naturkrefter osv". Ja, nettopp, og nå vil flere det samme. I all hovedsak går vel fremdeles folkestrømmen til byene, ikke fra.

At surfing har blitt trendy og moderne åpner selvfølgelig for kommersialisering, men denne trenden har du som surfepioneer vært med på å starte. At det er et onde for deg kan jeg godt se, men jeg kan ikke se noen grunn til å lage særregler og forbud for å skjerme deg. Du never wannabees, rosa pantere, exblitzere, liksompunkere og Oslo vest som eksempler på mennesker som ikke er verdige sporten og bukta. Må nesten spørre deg om du glemte homoseksuelle og negre?

Ofte ser vi at det forlanges forbud mot aktiviteter som "vi" ikke driver med, som "vi" ikke forstår meningen med. Jeg tror dette er en større trussel enn dophuene på Stad. (Dere kan jo skremme fisken).Men krav om at det bare er plass for de rene og rettroende som er like deg er vel heller uvanlig, heldigvis. Så- Hallo, skjerpings! Du må ikke glemme at surfing har lange tradisjoner som sport for slyngler.

En viss regulering må det kanskje bli, men det må være av hensyn til naturen, som du også nevner, og ikke av hensyn til deg, fordi du var der 10 år før. Nå må jeg slutte. Jeg skal møte Larsolito på Blitz. Vi skal prøve å dra i gang Grete Waitzløpet igjen. Fant ut hva vi savner.Ps: Send gjerne Localgirl, vi lover å passe godt på henne.