Stopp kommersialiseringen på Stad!
31/07/2009 12:38 PM
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Vil oppfordre folk til å slutte opp om kommersialiseringen av Stad med Stadsurfing.com og Lapoint i spissen. Jeg har sett utviklingen der siste 10 årene og den er mildt sagt oppsiktvekkende. Hvem spurte de lokale om de ville se 10-50stk i vannet hver eneste dag? Og hvem spurte eller forspeilet de lokale fastboende om de ville være med på dette. Det er nemlig ikke slik at alle lokale bare har havnet der. De har kanskje valgt en livsstil med solitude, naturkrefter osv... Nå er det fullt av wannabees, rosa pantere på longboard og exblitzere her. Hva gjør en punk på landet "in the first place"...? Det er nå uansett utarbeidet en klage til Selje kommune om optisk forurensing i utsikten, (ja, på lik linje med vindmøller som er fremmedelemnt i dette verneverdige landskapet.) Det er heller ikke ønskelig at dette skal fortsette pga økt dopbruk, de som bor og driver her skatter ikke til Selje kommune og generelt sett så har det vært en eksplosiv utvikling og et overbruk av en naturressurs som er for alle her ute, ikke bare surfere, slik det har blitt nå. Med håp om at organisert/inntjeningsbasert virksomhet slik det drives i dag avsluttes med umiddelbar virkning. At folk vil komme til Selje/stad og surfe er ok, men ikke i et slikt organisert omfang vi i dag ser. Jeg tror nok kommunestyre og andre innbyggere vil slutte seg om dette forslaget. Hadde vært artig å se en diskusjon rundt temaet her... MvhOle O.
|
|
|
 Re: Stopp kommersialiseringen på Stad!
|
Ringrev
|
Ringrev
Jeg driver å lukter på surfing for tiden. Det er en ting som skremmer meg: det virker som et utrolig dårlig miljø. Leste på et nettsted at det å komme på et nytt sted var som å komme inn i hjemmet til de som var der...også hele greia med "secret spots"! Vel, jeg synes dette innlegget føyer seg inn i rekken. Kanskje surfing i Norge ville ha vært bedre hvis man sluttet å snakke om det? Hvis ingen hadde nevnt stad så hadde det vel heller ikke kommet noen... Jeg har drevet MYE med vindsurfing. Av og til kan jeg føle at det for mange folk på vannet - jeg kan ikke ta flatvannsjibben helt inne ved land, fordi den er opptatt av en nybegynner...vel da får jeg heller stikke lenger ut, og glede meg over at jeg har noen å snakke med på stranden! Disclaimer: Jeg har ennå ikke vært på Stad, og det kan være at du reagerer på vimpler eller lignende. Det jeg reagerer på er at du reagerer på 10-50 stk i vannet....
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
oj. dette kommer til å bli en lang tråd.
|
|
|
 ?
|
Medlem
|
Medlem
Hvorfor i alle land og dager skulle noen spørre de lokale om de ville se 10-50 stk i vannet for 10 år siden? "Jeg tror nok kommunestyre og andre innbyggere vil slutte seg om dette forslaget." Du tror seriøst kommunestyret vil si "Nei karer, la oss nå gi opp den fantastiske gratis reklamene vi får i all media nå. Denne lille bydgda vår er i ferd med å få litt nytt, ungt blod og det må vi for all del ungå!" Skimachine:Ta for all del opp surfing! Localism herjer såklart blandt noen, men stort sett bare blandt veldig få på noen breaks. Sålenge du oppfører deg (dvs hold deg til ditt eget nivå) så er alt bare fint... Du går ikke på Reve med et Bic brett andre dagen i vannet lissom :)Folk som trådstarter er bare online krigere som man ikke trenger å frykte :=)
|
|
|
 optisk forurensning og dopbruk
|
Entusiast
|
Entusiast
Disse argumentene om optisk forurensning og dopbruk får meg til å tenke tilbake på de grusomme årene Grete Waitz-løpene pågikk i Oslo.Byens rom og gater ble fylt av mange tusen (ikke bare 10-50stk) fulle bygdekjerringer som endelig hadde fri fra gubben i to dager og liksom skulle delta på et idrettsarrangement. Fy faen, det var stygt å se på, det!Og jeg som hadde valgt meg en urban og sivilisert livsstil...
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sitat Bærnt:Disse argumentene om optisk forurensning og dopbruk får meg til å tenke tilbake på de grusomme årene Grete Waitz-løpene pågikk i Oslo.Byens rom og gater ble fylt av mange tusen (ikke bare 10-50stk) fulle bygdekjerringer som endelig hadde fri fra gubben i to dager og liksom skulle delta på et idrettsarrangement. Fy faen, det var stygt å se på, det!Og jeg som hadde valgt meg en urban og sivilisert livsstil... Respect!
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
men da fikk vi ihvertfall pult!
|
|
|
 .
|
Medlem
|
Medlem
Ha ha. Merkelig at jeg ikke har sett noe til dopet. Er det når newbie'ene har dratt hjem for sommeren og de ordentlige bølgene kommer at hasjpipene kommer frem?
|
|
|
 ...
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hvorfor klager du på at bygda inntok byen i to dager? Dere wannabees har jo for fan bosatt dere her oppe. Og ja... Jeg kjenner alle de som holdt på her oppe for 10+ år siden og samtlige har funnet seg andre spots. NOen fordeler med å være local har vi fortsatt så at dere holder på i Hoddevika er helt ok for meg. Det er jo ikke SÅ bra der heller... Men Stadt var generelt bra før hele Oslo Vest og liksompunkerne forlot hjem og familie for å etablere seg her oppe. Og at de få som bodde der før rotteracet kom reagerer på det er ganske forståelig tror jeg. Dere får kose dere med hiipikuene og junkiene så lenge...
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Ooooooog Der fikk vi nok en usakelig tråd med dårlig argumenter og drittslenging. FLOTT!!!
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Du får vel bare flytte og finne et nytt sted fritt for folk om du synes det er blitt så jævlig på Stad.
|
|
|
 Surfpunx
|
Entusiast
|
Entusiast
Kjære Localboy, Det er ikke vanskelig å forstå at du frustreres over at ditt paradis har blitt opptaget av flere enn ønskelig, og nå ikke fremstår som noe paradis lengre.Nå tror jeg dessverre ikke dine 10+ år som surfer på Stad vil kvalifisere til status som urbefolkning med enerett til å bruke denne ressursen. Du argumenterer med at de som en gang flyttet dit gjorde det pga at de hadde "valgt en livsstil med solitude, naturkrefter osv". Ja, nettopp, og nå vil flere det samme. I all hovedsak går vel fremdeles folkestrømmen til byene, ikke fra. At surfing har blitt trendy og moderne åpner selvfølgelig for kommersialisering, men denne trenden har du som surfepioneer vært med på å starte. At det er et onde for deg kan jeg godt se, men jeg kan ikke se noen grunn til å lage særregler og forbud for å skjerme deg. Du never wannabees, rosa pantere, exblitzere, liksompunkere og Oslo vest som eksempler på mennesker som ikke er verdige sporten og bukta. Må nesten spørre deg om du glemte homoseksuelle og negre? Ofte ser vi at det forlanges forbud mot aktiviteter som "vi" ikke driver med, som "vi" ikke forstår meningen med. Jeg tror dette er en større trussel enn dophuene på Stad. (Dere kan jo skremme fisken).Men krav om at det bare er plass for de rene og rettroende som er like deg er vel heller uvanlig, heldigvis. Så- Hallo, skjerpings! Du må ikke glemme at surfing har lange tradisjoner som sport for slyngler. En viss regulering må det kanskje bli, men det må være av hensyn til naturen, som du også nevner, og ikke av hensyn til deg, fordi du var der 10 år før. Nå må jeg slutte. Jeg skal møte Larsolito på Blitz. Vi skal prøve å dra i gang Grete Waitzløpet igjen. Fant ut hva vi savner.Ps: Send gjerne Localgirl, vi lover å passe godt på henne.
|
|
|
|
|
|
 Ajaja
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Ja, det var derfor jeg nevnte noen av virkemidlene for dere. Kampanjen som nå er sendt kommunestyret går ut på akkurat det som har med optisk forurensing, sjøørret blir hindret i å beite i dønningene slik de har gjort tidligere fordi de blir skremt. Strendene er oppvekstområder for havabboryngel, jaktplass for kongeørn osv osv. Listen er langt på hvordan dere uroer naturen her ute. Jeg kommer selvfølgelig i andre rekke og tar et standpunkt basert på ødeleggelsene dere påfører naturen. Hvis dere vil være beachrats så flytt heller til Calif. Der får dere jo i tilleg bo i byen... Om Selje kommune sier nei pga skatteinngang og reklame så går dette til fylket som har SNO og andre instanser som faktisk tar dette dette på alvor.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Localboy? er det sånn og forstå at du ikke surfer selv (med tanke på naturvern argumentene dine), eller har du bare en syk trang for å innføre eeekstrem localism siden du er den eneste som får surfe på stad? Kan si meg enig i at det er litt irriterende de få gangene vannet er overfylt av lapoint kursere men wtf, de plasker som regel inne med land uansett og som du selv sier så har de fleste "locals" funnet seg andre spots,som som regel er bedre, uten å nevn navn eller locations.. vær heller stolt og glad for at "ex-blitzeren" din har vært med på å sette stadt på kartet og innført litt frisk pust til stedet!
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg fatter ikke at folk reiser i fra indre østland og betaler 1000,- spenn dagen for å ligge å plaske med 50 andre i fjæra i små bølger på stadt (eller noe annet sted for denslagskyld). Men bedre der enn her, er nok av dem her også. Snodig at det er tre ganger så dyrt på stadt, muligens det er mer konkuranse blandt surfeskolene på Jæren? Er litt morsomt når de som driver tilbudet og kommersialiserer det klager: "De siste sommerene har det lille surfechaleét blitt oppdaget av reisende brettfantaster fra hele verden, og det har blitt trafikk i den stille bygda igjen. Kanskje litt mye til tider, ifølge eks-blitzeren Anne-Kari. - Det er mange "wannabees" som kommer hit. Og da særlig fra Oslo. De har alt det kule utstyret, men mange av dem kan ikke surfe. Ikke prøver de så hardt å lære heller. Det blir ofte mye "show off" og festing, noe som ikke er det vi ønsker i Hoddevik. Her lever vi ikke etter moter eller klokka, her surfer vi oss gjennom livet, sier hun." (http://www.dinside.no/314334/hang-loose-paa-stad-surfernes-mekka)
|
|
|
 Hvem er du localboy?
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg er en av de som jobber med Lapoint på Stad og fra tid til anen opplever vi slike som deg localboy som liker å kritisere komersialiseringen av surfesporten. Jeg besøkte Stadt første gang for 7 år siden og bosatte meg der for ca 3 år siden og jeg er veldig nysjerrig på hvem du er? Kan ikke si at jeg vet om noen som er local som heter Ole? Vi kan gjerne ta en diskusjon rundt disse tingene du omtaler, men med å fakenicke på nettet å slenge masse drit blir det vell gjerne vanskelig å nå fram? Men for all del, ingen vonde følelser og jeg er veldig åpen for å ta en prat.
|
|
|
 eh?
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat Localboy:Vil oppfordre folk til å slutte opp om kommersialiseringen av Stad med Stadsurfing.com og Lapoint i spissen. Er du klar over at det du sier her er at folk må støtte stadsurfing.com og Lapoint slik at Stad blir mer kommersielt? Ord kan være vanskelige i blant, jeg vet...
|
|
|
 hvorfor uvenner?
|
Fersking
|
Fersking
hei jeg heter turi og har vært på stadtt en gang,blei gira på kanskje å flytte til stadtt,sørfa 2 dager og det var kjempe gøy,fikk bølge åsså.møtte en mann som var veldig hyggelig.skjønner ingenting av det dere diskuterer hær?er det sånn at de er kriminelle?
|
|
|
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Localism vil det alltid være i bølgesurfing, jeg forstår jævlig godt at en som har surfet et break i flere år blir pissed off når plutselig lineup'en er full av plaskende nybegynnere som ikke kan reglene, snaker og lager mye krøll. Localism har det alltid vært og slik skal det være i surfing, det er rett og slett kult.
|
|
|
 venner?er vi ikke?
|
Fersking
|
Fersking
var på kreta i fjor,dær møtte jeg en stilig type som sørfa.han snakka åsså om at det var sånn localsm dær åsså.er det skummelt?broren min var med meg til kreta,han har trent tae kwon do 3 år,tror ikke jeg trenger å bekymre meg neste gang jeg skal til stadtt.turi
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg skjønner jævelig godt at du er lei. Såvidt jeg kan se har det tatt helt overhånd, særlig nå som Lapoint har kommet på banen. Stad har plass til endel surfere, først og fremst i hoddevika, som er temmelig stor, men også med tanke på andre steder de mer erfarne kan dra. Derfor kan det være greit med et surfehus der man kan få litt utsyr og overnatting, men det er ikke lenger det vi snakker om. Lapoints ekstreme markedsføring på tv, i diverse blader og på nettet skaper en enorm rekruttering noe det ikke er plass til på stad eller i norge generelt. (Det er faktisk ikke så jævelig bra å surfe i norge som disse folkene skal ha det til, det er ikke så mange bølger her...)Før var det iallefall slik at man måtte være interresert og oppsøke informasjon om at man kunne dra dit selv, nå får man det presset på seg som at det er noe alle mellom 8 og 80 bør gjøre. Det er helt på tryne. Det er nok ikke mye du kan gjøre med det, og klage til selje kommune tror jeg ikke hjelper mye, ei heller dette innlegget. Så man får holde kjeft om andre spots, ikke prate om surfing til utenforstående, og generelt holde en lav profil, så får du heller glede deg over alt det lite brukte utstyret nybegynnerene kommer til å selge på finn.no etter at de har funnet ut at å lære å surfe i norge faktisk krever en god del innsats og tålmodighet.
|
|
|
 Surmuling
|
Avhengig
|
Avhengig
Nå surfer jeg ikke, så må vel innrømme at det ikke fratar meg nattesøvnen om strendene på Stadt til tider er overfylte. Men jeg blir litt perpleks over den bitre surmulingen til trådstarter Localboy. OK, jeg forstår til en viss grad at det er irriterende med mange surfere på ett og samme sted. Men, samtidig viser dette at det norsk surfemiljøet er i vekst. Du ser ikke det positive i dette? Jeg synes den negative holdningen din minner litt om den samme holdningen en del skisteder i USA har til brettkjørere, hvor sistnevnte gruppe også er utestengt, noe jeg synes er ufattelig teit. PS! Det ene argumentet/spørsmålet ditt; "hva gjør en punk på landet in the first place?" er i skrivende stund noe av det dummeste jeg har hørt. Skal byfolk si det samme om folk fra landet? Kanskje folk fra landet skal nektes tilgang til byene? Det er så kjipt når det blir kø på Deli de Luca...
|
|
|
 1 uke til tur
|
Fersking
|
Fersking
kan vell ikke nekte folk fra landet å dra til byn da?er ofte kø på deli deluca på grønland.turi
|
|
|
 .
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Trådstarter la ut denne tråden samme dag som jeg returnerte fra en surfehelg på Stad med gode venner/likesinnede nybegynnere. Om du kan kalle balansering i skummet for surfing skal jeg ikke uttale meg om, da det heller er ski/toppturer jeg føler jeg har erfaring nok til å ha en berettiget mening om. Vi hadde med kjerring og unger, surfeshorts, engangsgrill og longboards - så jeg antar at trådstarter sikter til slike som meg som "uønskede elementer" på Stad. Nå har jeg skjønt såpass at man ikke skal forstyrre andre i vannet, men jeg registrerte at noen smågutter rotet litt med god surfekotyme der ute i vannet. Så jeg forstår frustrasjonen som tilkjennegir seg i det dere kaller "localism". Men jeg synes sytet om visuell forurensing blir litt plumt. Hva med allemannsretten... der enhver har rett til å leke i naturen så lenge man ikke plager andre? Jeg har sett mange "hemmelige" renner og steder bli sporet opp på et blunk i "mine" skisentre av utenbygds turister. Det betyr to turer færre i deilig usporet nysnø. Men jeg syter ikke av den grunn, og velger heller å glede meg over at heiseieren kan få inn ekstra dollars til forhåpentligvis å kunne investere videre.
|
|
|
|
|
|
 Dette er ganske enkelt
|
Medlem
|
Medlem
Dette er ganske enkelt: Blir det mange i vannet blir det færre bølger per pers. Hvis alle hyper ?sporten? blir det enda trangere. Mindre hype, mer plass, mer surf. Jeg har ikke noe imot folka i line uppen så lenge de ikke setter andre folk i fare. ( med å være i veien selv.) Vi gir gjerne bort bølger til nybegynnere så lenge de følger spillereglene. Det er spilleregler akkurat som i en snowboardparken, ikke stå i landingen på hoppet, se deg for når du dropper inn i halfpipen etc. Det er forstålig at man blir noe irritert hvis din lokale spott blir markedsført og konsekvensen blir at det blir mindre surf på deg. Det er derfor man for finne sine egne spotts å holde dem hemmelig. Tenk at det var en lokal kid som surfa Mavricks i 14 år før han tok med seg andre. Færre i bølgen mer surf på en selv. Det er jo sufe man vil, ikke stå i kø?
|
|
|
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat tutte:kan vell ikke nekte folk fra landet å dra til byn da?er ofte kø på deli deluca på grønland.turi Eh...ja...meningen min kom tydeligvis ikke helt frem til alle. Kjære Turi, prøv Google, og søk på "ironi" (eventuelt "ironi+definisjon") Deretter kan du lese siste delen av innlegget mitt på nytt.
|
|
|
 Bra sagt!
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat Jhonny Mareno:Jeg har sett mange "hemmelige" renner og steder bli sporet opp på et blunk i "mine" skisentre av utenbygds turister. Det betyr to turer færre i deilig usporet nysnø. Men jeg syter ikke av den grunn, og velger heller å glede meg over at heiseieren kan få inn ekstra dollars til forhåpentligvis å kunne investere videre. Bra sagt, og helt enig! Og det var noe av mitt poeng også; når man får ny rektuttering til en sport/aktivitet, så vil nivået etter hvert bli styrket, og slik erfaring har et miljø godt av. Uansett, så er ALLE en eller gang nybegynnere i enhver aktivitet. Hvordan pokker skal man kunne bli bedre i en idrett hvis alle skulle tenkt som trådstarter, med fokus på egoistisk localism, og ønsket å jage vekk andre som ønsket å drive med samme aktivitet som deg selv.
|
|
|
 tja.
|
Entusiast
|
Entusiast
90% av dem som ligger i vannet på stad kommer ikke til å lære å surfe. det er noe alle burde forstå. dessuten gir det ingen fordele alla at heismannen kan ha nye investeringer pga økt kundegrunnlag, det kommer ikke fler bølger, bare fler følk til å bruke de få bølgene som er...
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
hei igjen,jeg googla som du sa men fikk ikke opp noe,sikker på det var det jeg skulle søke på?turi
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Prøvd å surfe jeg og. I Australia, måtte bruke mye solkrem. Ihvertfall solblokk på dagen, blei så fort solbrent. Har lyst til å surfe på stadt jeg og.
|
|
|
|
|
|
 Lyst til å surfe
|
Fersking
|
Fersking
Var mange folk å surfa i australia og, så der blei det også kø,men det var greit, men tror det er mindre folk på statt. Jeg er 37 år, så kan tenke meg å snakke med andre som vil surfe der;)
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Crowd i pudder kan ikke sammenlignes med crowd i surf i hele tatt. Det er mye verre med crowd i surf lineupen for å si det sånn. Lå oss håpe surf går av moten raskt, slik at wannabees'ene, rosa pantere på longboard og exblitzerne finner seg noe annet å gjøre;-) Surfer lite selv men føler med localboy.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Sitat booun:90% av dem som ligger i vannet på stad kommer ikke til å lære å surfe. det er noe alle burde forstå. dessuten gir det ingen fordele alla at heismannen kan ha nye investeringer pga økt kundegrunnlag, det kommer ikke fler bølger, bare fler følk til å bruke de få bølgene som er... </p>
Klart det kommer flere bølger! Flere surfere betyr at flere spots blir oppdaget....hvis de forteller om dem. <p>Nå er ikke jeg surfer ennå, men både på Stokkøya og på Blindheimstranda har jeg sett store rullende bølger - som om ikke annet er gøyale når man har seil festet til brettet. Tror det kryr av slike steder...
|
|
|
 heh
|
Fersking
|
Fersking
Localboy, du har nettop skutt deg selv i foten med bazooka...
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Selvfølgelig vil det bli funnet noen nye bølger ettersom det blir ulevelig å være på de etablerte. de fleste av disse vil være dårligere, eller iallefall mindre konsistente enn de andre, eller mer utilgjengelige for hvermannsen. et elendig bytte med andre ord.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Det dummeste med slike diskusjoner er jo at folk flest ikke skjønner hva dette handler om. folk flest surfer jo ikke, og det skal mange år med surfing og reising til for å oppnå en innsikt i hva dette egentlig handler om. Når man i tillegg har slike ekstremmeningsytere som localboy så kommer det jo skevt ut i starten. Han har jo rett, det er ikke det, men men måten det fyres opp på gir jo alle rett til anke gjennom localismparagrafen. Så langt i denne tråden vil jeg gi honnør til Booun som så langt har kommet med gode reflekterte utsagn. Bare for å få en ting på det rene, i Norge finnes det ikke noe localism. dette er et fenomen som oppstår i tett bebyggede eller turistifiserte surfeområder hvor man holder seg til hver sin spot, og er grunnleggende imot utenforstående uavhengig om de er gode surfere eller ikke. På jæren er det ikke slik at noen bor på reve og noen på bore og hater hverandre på grunn av det. Stadt er en turisifisert spot hvor innflyttede lokalsurfere gjør alt de kan for å øke antall turistsurfere, da dette er deres levegrunnlag. Krangling i vannet både på jæren og stadt har null og niks med localism å gjøre. MEN det har med god gammeldags irritasjon over manglende generell innsikt i surfetikette hos mange nybegynnere å gjøre. Det er faktisk utgitt bøker i temaet. Når man så har et knippe surfere som har frekventert disse spotene i mange år kombinert med et økende antall turistsurfere som i sin lykkelige uvitenhet ikke tar noe høyde for verken høflighet eller sikkerhet... Da er det ikke rart at brøleaper som localboy legger skylda på de som inviterer, legger ut spotkart, skaper featureartikler i alskens helgebidrag, arrangerer kurs, leier ut utstyr og ellers gjør alt de kan for å selge sjela si og ræva til alle andre surfere i vannet. Det er da grunnet disse kampanjene surfespotter blir ødelagt av trafikkkork hvor 80% av sjaførene ikke har lappen. Når man som erfaren surfer forsøker å opplyse om hvordan ting henger sammen i en lineup, blir man beskyldt for localism....! Det har liksom blitt slik at localismbegrepet er nybegynnerens retrettmulighet når man ikke forstår at det er flaut å pisse på doringen. " Åja det der er jo localism det, stakkars deg, du skulle jo bare ha det moro i vannet som alle andre du, det er nok han der som har surfa over hele verden i tyve år som er den som har misforstått her ja..., skal det være litt grønn te og en grazyfet billabongsticker?" Dette handler ikke om hvem som skal ha rett til bølger eller at lapoint må legge ned. Dette handler om at de kommersielle aktørene må ta ansvar for det trykket de pålegger surfespotene, og ikke skylde på at alle andre er surpomper. Det handler om at man ikke skal overdrive hva surfing i norge er, for det er i grunnen ganske dritt. Og til sist men ikke minst så handler det om at man ikke skal selge skinnet før en i det hele tatt vet forskjellen på en bjørn og en hare..... takk for meg
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat ozzie:Det dummeste med slike diskusjoner er jo at folk flest ikke skjønner hva dette handler om. folk flest surfer jo ikke, og det skal mange år med surfing og reising til for å oppnå en innsikt i hva dette egentlig handler om. Når man i tillegg har slike ekstremmeningsytere som localboy så kommer det jo skevt ut i starten. Han har jo rett, det er ikke det, men men måten det fyres opp på gir jo alle rett til anke gjennom localismparagrafen. Så langt i denne tråden vil jeg gi honnør til Booun som så langt har kommet med gode reflekterte utsagn.Bare for å få en ting på det rene, i Norge finnes det ikke noe localism. dette er et fenomen som oppstår i tett bebyggede eller turistifiserte surfeområder hvor man holder seg til hver sin spot, og er grunnleggende imot utenforstående uavhengig om de er gode surfere eller ikke. På jæren er det ikke slik at noen bor på reve og noen på bore og hater hverandre på grunn av det. Stadt er en turisifisert spot hvor innflyttede lokalsurfere gjør alt de kan for å øke antall turistsurfere, da dette er deres levegrunnlag. Krangling i vannet både på jæren og stadt har null og niks med localism å gjøre. MEN det har med god gammeldags irritasjon over manglende generell innsikt i surfetikette hos mange nybegynnere å gjøre. Det er faktisk utgitt bøker i temaet. Når man så har et knippe surfere som har frekventert disse spotene i mange år kombinert med et økende antall turistsurfere som i sin lykkelige uvitenhet ikke tar noe høyde for verken høflighet eller sikkerhet... Da er det ikke rart at brøleaper som localboy legger skylda på de som inviterer, legger ut spotkart, skaper featureartikler i alskens helgebidrag, arrangerer kurs, leier ut utstyr og ellers gjør alt de kan for å selge sjela si og ræva til alle andre surfere i vannet. Det er da grunnet disse kampanjene surfespotter blir ødelagt av trafikkkork hvor 80% av sjaførene ikke har lappen. Når man som erfaren surfer forsøker å opplyse om hvordan ting henger sammen i en lineup, blir man beskyldt for localism....! Det har liksom blitt slik at localismbegrepet er nybegynnerens retrettmulighet når man ikke forstår at det er flaut å pisse på doringen." Åja det der er jo localism det, stakkars deg, du skulle jo bare ha det moro i vannet som alle andre du, det er nok han der som har surfa over hele verden i tyve år som er den som har misforstått her ja..., skal det være litt grønn te og en grazyfet billabongsticker?"Dette handler ikke om hvem som skal ha rett til bølger eller at lapoint må legge ned. Dette handler om at de kommersielle aktørene må ta ansvar for det trykket de pålegger surfespotene, og ikke skylde på at alle andre er surpomper. Det handler om at man ikke skal overdrive hva surfing i norge er, for det er i grunnen ganske dritt. Og til sist men ikke minst så handler det om at man ikke skal selge skinnet før en i det hele tatt vet forskjellen på en bjørn og en hare.....takk for meg 10/10!
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Dette har blitt en ganske heftig debatt dette, alltid moro!!!Ozzie har endelig klart å forklare deler av hva som faktisk dette handler om, til en som har null og niks peiling på surfing. Derfor vil jeg heller ikke ta noe som helst parti! MEN det jeg faktisk er nysgjerrig på er, hva skal de poserne og wannebeza gjøre når man faktisk ikke har peiling på hva som er "surfevett". Greit, de kan holde seg unna vannet, men nå er jo saken den at mennesker flest liker å teste nye ting og sjekke "grenser", i alle fall de som er her inne på forumet. Ozzie nevnte bøker, men gi meg en god grunn til at jeg skal gidde å bruke enda mer penger på surfing før jeg faktisk får prøvd det (noe jeg skal om ikke altfor lenge, MED instruktør tror jeg det ble". Føler at diskusjonen har gått over på om tilreisende skal få surfe lokale spots eller om de skal skjermes ut og måtte surfe på Radison SAS sin kunstige innendørs bølge..?
|
|
|
 Akademikere
|
Fersking
|
Fersking
Her blei det jaggu mye bullshit gitt. Bare akademikere og folk som er hypp på å lage regler. Kommunestyre, kø i lineup for å kjøre pudder og lese en bok for å skjønne surfeetikette... hahahahadetta begynner å bli underholdende lesing
|
|
|
 rolfern har rett
|
Fersking
|
Fersking
jeg brukte også sunblock men jeg ble åsså sjikkelig solbrent,brukte den med farge.har du prøvd noe annet rolf?kaller deg rolf jeg hi hi.åssen brett brukte du i australia da?stort eller shortboard?jeg skal oppover til helgen med broren min arne,skal du være med?neida jeg bare tuller hi hi.turi
|
|
|
|
|