Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Twintip telemark?
#35703 01/02/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

Er d noen som vet om noen twintip ski som er bra til telemark? helst ikke så allt for dyre...

huff... ikke det da..
More than words
OP Offline
More than words

twintip med telemark egner seg kun hvis man skal skrense seg ned vanskelige partier offpiste. har ennå tilgode å se en smooth baklengslanding med telemark... sorry mac

More than words
OP Offline
More than words

Noen må bli den første!Stå på...

More than words
OP Offline
More than words

d å kjøre å lande fakie på telemark er ikke så vanskelig etter litt trening, trenger bare litt mer ballanse enn på slalomski...

More than words
OP Offline
More than words

er så dritlei det våset der...det er ingen grunn til ikke å kjøpe twintips på telemark. skal banke en 540 på telemark så knallhardt inn i knickersen til alle som påstår noe annet!

More than words
OP Offline
More than words

Bra sagt, men lure fremdeles på noa ski som er gode til telemark da....

More than words
OP Offline
More than words

lars... jeg sier ikke at det er umulig å ta 540. på småhopp går det sikkert bra, MEN hvis du skal lande baklengs med løs hæl på et hopp med 15-20 meter gap.. da, gutten min, da skal du faen meg ha MAD SKILLS. man trenger ikke være noen forpult rakettforsker for å skjønne at telemark ikke er laget for jibbing.. de knickersene dine kan du ha for deg selv forresten.. og du som startet tråden her, lykke til.. men til jibbing vil du ha mer glede av å (sorry lars hvis jeg sårer deg nå) ha hælen banket fast i skia med tolvtommers spiker.

More than words
OP Offline
More than words

hehe, det sier jo litt om hvor elendig du må være da, så ikke en gang tror d går ann å lande fakie på et big-jump med telemark.. sie jo litt at du faktisk sliter veldi med d ennda du tydligvis ikke står på telemark, men unnskyldt er du jo da, sia du til og med kaller deg selv for mongoape

More than words
OP Offline
More than words

har sett bilder av en i statene som tar switch rodeo 720 på telis...uansett har selv extrem ak4 med telemarksbindinger, synes det funker fint for meg! de fleste mid-fat twintip pleier å funke greit på telemark...men så sa du ikke for dyrt, blir jo fort opp imellom 5000 til 6000 for sånne ski....men let, og du finner!

Head Mad_Trix Mojo
More than words
OP Offline
More than words

SIden ingen har svart på spørsmålet enda, får jeg prøve. Kanskje på tida at noen gjør det?

Har ikke prøvd nevnte ski selv, men kjenner flere som kjører den og er godt fornøyd. Visstnok en morsom og lettkjørt ski, kanskje ikke førstevalget rett ned bratte fjellsider, men gode allround-egenskaper. Og så er jo ikke prisen så aller værst, heller.....

stort sett alle twintips.
More than words
OP Offline
More than words

de aller fleste twintipski er helt kurante telemarkski. bare pass på at bindingen blir montert som med alpinbinding da mye av skiens lengde går bort i tuppen. kan nevne ski som scratch BC/FS, 1080, armada ar5/arv, line, volkl v-ski-serien osv.etter min mening er det bare tull med ski uten twintip. tuppen er ikke et drawback, så hvorfor kjøpe ski uten.

More than words
OP Offline
More than words

din jævla bytting, jeg sier jo for helvete ikke at det ikke går an... jeg sier bare at det er VANVITTIG vanskelig. jeg kjørte faktisk telemark før, og jeg har soul slide-filmen.. så jeg er jævlig klar over at det er folk som drar på med telemark-twintip og lander switch rodeo 7 etc etc. men det er vel ikke så veldig vanlig å se er det det EPPI??????? akkurat som at man ikke ser veldig mange baklengslandinger på stompeski, men det er sikkert en del som klarer det og på en stor bigjump.. lær deg å lese før du slenger med leppa... du kan sikkert få overta kallenavnet mitt hvis du er så dum at du tror jeg heter det fordi jeg faktisk er en mongolid apekatt. isåfall passer det nok bedre på et fjols som deg..

More than words
OP Offline
More than words

er vel ingen som får se frekke switch trix, hvis alle skal høre på pessimismen din mongoape...bare se på evolusjonen innen hopping på alpint, få som hadde sett for seg slik det er i dag for 10år siden!? personlig driter jeg en lang i hva folk driver med, så lenge de har det fett, men irriterer vettet av meg når andre skal begynne å fortelle hva som går og ikke går....

Helt enig med ak4...
More than words
OP Offline
More than words

Mongoape! Hvis du ikke klarer å henge med på utvklingen, så drit i det. Eler det gjode du kanskje da du slutte med telemark. Ble kanskje litt vanskelig...Det er jo faen meg det at det er vanskeligere å gjøre triks på telis som pirrer meg!!!!

Rossignol Scratch BC e bra.
More than words
OP Offline
More than words

Say no more

More than words
OP Offline
More than words

ingen er uenige om at det er vanskeligere å lande fakie på telemark enn på alpint.... akkurat som ingen er uenige om at det er lettere å lande vanlig en fakie... så skal man ikke lande fakie da? trekk nisselua di opp fra øya, hvis gutten vil lande baklengs på telemark og trenger skiråd - så gi han det da! du tilfører tråden INGENTING med innlegget ditt, alle vet at jibbing er enklere med låst hæl, men betyr det at man ikke skal prøve seg på telis? kjøres selv völkl v-pro 180 med linken på telemark, armada arv175 og völkl v-expression178 på alpint, har bare gode ord å si om alle skiene, spesielt v-pro som funker til absolutt alt. jeg har landet, tatt av baklengs og snurret masse både med og uten fast hæl, alt har sin sjarm. 540 er ikke vanskelig på telemark, selv ikke på store hopp, og du får mad cred av resten av parken.

More than words
OP Offline
More than words

har tenkt en del på v-pro skia ja, men hva er prisen på di da egnetlig, om noen vet d?

More than words
OP Offline
More than words

ligger veil på rundt 5000, du får sikkert en deal nå som de fleste har shoppa ski for sesongen. om du kjøper ski til 3500 eller 5000 har lite å si i den store sammenhengen, men jeg skjønner dillemmaet. kan ikke si annet enn at de er sinnsvakt sterkt konstruert, i god volkl racing-ånd. sjekk brukforumet på www.freeride.nu, det dukker opp noen vpros der fra tid til annen

More than words
OP Offline
More than words

K2 Piste Pipe er twintipski spesiallaget for telemark...

More than words
OP Offline
More than words

har fått med d ja, men har hørt d er problemer med å få tak i den, men hvor skal bindingen monteres på jibbeski til telemark da? vanlig skal du jo ta di litt bak ballansepunktet, men hvor på jibbeski?

More than words
OP Offline
More than words

verden er en fryktelig plass.. sorry at jeg ødelegger for utviklingen av telemarksporten da. er veldig lei meg... snuffs snuffs.. telemark-twintip kommer aldri til å bli noe som appelerer til meg uansett, men det får være min sak. men for guds skyld, de som synes det er artig og har lyst til å drive på med det skal få lov til det altså.. har da heller ikke sagt noe annet. lykke til med baklengslandingene.. gleder meg til første gangen jeg får se en smooth 540 på telemark, jeg for min del tror det kommer til å bli en stund til. men det har dere vel fått med dere kanskje... forhåpentligvisog bare så dere er klar over det, så sluttet jeg ikke å kjøre telemark fordi det ble for vanskelig, men fordi jeg ikke hadde råd til å kjøpe nytt utstyr fordi det var så forpult dyrt og fordi jeg synes det var artigere med alpint fordi det er mye mer muligheter i parken. telemark er fortsatt vanvittig fett, men da mener jeg i pudder. da er det ingenting som kan måle seg.. men sorry gutter.. synes ikke det kommer helt til sin rett i parken.

Uvitenheten råder!!!
More than words
OP Offline
More than words

Hei, hadde egentlig ikke tenkt å svare, men klarte ikke å la være. Det er faktisk slik at det noen skjeler her og der som drar heftige triks på teliser. Og til deg som tror at ingen har satt en smooth 540 på teliser, hm, da har du ikke sett mye. Om du skulle kjøpe twintip ski og ha planer om de fete baklengslandigene, så husk. Ikke monter linken bindinger. Det tåler de ikke! Har knekt et par bakfester allerede.

Lykke til...

More than words
OP Offline
More than words

et spørsmål ang. linken.. funker de egentlig og går det bra med butikken? skyhøy var jo et helvete... dårligste bindingene til telemark ever. det er mulig jeg ikke har sett så mye, men jeg har til dags dato ikke sett en så smooth 540 på telis (hverken på film eller live) som de man ser i alskens snowboard og skifilmer..

Re: Twintip telemark?
Fersking
Fersking

Jeg skulle bare søke på twinpit og telemark, så kom denne tråden opp ganske høyt. Likte litt hva som stod her med tanke på utvikingen de siste åra.dette er kun et eksempel hva gutta klarer på telemark og twintip. tenker noen her angrer sine harde "budskap" om at ingen skulle klare sånt? ;)http://www.youtube.com/watch?v=jSBAXUidBoA

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå