1. Å føle seg innelåst og innesperret er kanskje noe de fleste har godt av å oppleve. Det kan synes sært å innrette seg etter militære regler i starten, men når de fleste ser tilbake så ser de at det er den eneste måten man kan holde kontroll på de store mengdene folk. Hvordan tror du et militært oppdrag ville blitt løst hvis en tropp bestod kun av sære individualister som bare gjorde ting på sin måte? Neppe særlig bra!
2. Jeg har vært gjennom normal verneplikt og jeg har aldri lært hvordan man skal drepe. Ingen av mine kamerater har heller noensinne blitt lært opp til å drepe. Man blir opplært i våpenbruk, men jeg kjenner ikke til at man i førstegangstjenesten har blitt lært hvordan drepe fienden best. Det er faktisk noe som heter at en såret fiende er langt bedre enn en død...
3. Reklamen man finner for forsvaret "overalt" er for de som ønsker å delta i et profesjonelt forsvar som yrkesmilitære. Forsvaret annnonserer meg bekjent ikke for å få folk til å møte opp til førstegangstjeneste, og således er det heller ingen grunn til å reklamere for siviltjeneste.
4. Jeg er helt enig med deg at man skal la de som vil gå i krigen gå i krigen, og det er jo det forsvaret annonserer etter også.
5. At det er uheldig å ha en mann som ikek ønsker å være på fronten ved fronten sier seg selv, men så skal man da også huske på at når behovet først oppstår for vern av Norge så kan det være at det er ganske mange som ellers har diverse betenkeligheter med å utføre militærtjeneste som faktisk våkner opp...
6. Jeg velger ikke å kalle sivilarbeidere for ryggradsløse unnasluntrere, men jeg vet at mange ser på sivilarbeiderene som en forhatt gruppering, og grunnen til dette finner man nok hos sivilarbeiderene selv er jeg redd...