Mt. Snow setter fingeren på et par klart problematiske punkter ved det norske militærets engasjement i Irak:
For det første kjente Forsvarskommiteen IKKE til den norske styrkens ROE da det blei vedtatt å sende soldater til Irak. Pr. 28. januar nekta utenriksministeren fortsatt å kommentere ROE i Stortinget.
For det andre er det ganske artig at Mt. Snow nevner grunnloven. Det pågår nemlig en ganske interessant debatt om hvorvidt norske styrker i Irak under britisk kommando er i strid med grunnlovens bestemmelser om at norske soldater ikke skal settes under utenlandsk kommando.
Jeg vil imidlertid ikke dvele lenger ved dette, men ta for meg et annet interessant poeng som Sivilarbeider nevner: Hverken Siviltjenesteadministrasjonene eller Tillitsmannsapparatet for Sivile Tjenestepliktige har lov til å reklamere for siviltjeneste. Det vil si at militæret i praksis har monopol på reklame som virkemiddel i debatten om verneplikt. Dette er en ganske stor skeivhet, og en tvilsom innsnevring av ytringsfriheten, som Fri Flyt gjennom sin publisering av militærets reklame er med på å støtte.
Uansett hva man måtte mene om norsk militært engasjement utafor landets grenser, vil jeg påstå at det er ganske tvilsomt av fri flyt å bidra til å opprettholde denne informasjons- og propagandamessige ubalansen mellom tilhengerne av henholdsvis militær og sivil verneplikt.