Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2
More than words
OP Offline
More than words

Orker ikke være saklig når det er latskap og egoisme som skinner igjennom idet dere selv vil kalle menneskelighet og idealisme! Dere er og blir latterlige små mennesker uten samfunnsansvar og uten historiekunnskap! Dere påberoper dere store ord uten alternative løsninger! Ytrer også idioti om ytringsfrihet-dere har ikke skjønt at denne er lik for alle-også Forsvaret! Hadde det vært handling bak dette, men store ord fra mennesker som ikke takler motgang og empati for andre der det kan gå ut over en selv kan dra til gokk! Å statre en tråd om temaet vitner om ingenting å gjøre-aka en latsabb uten liv som sitter og hakker på alt og alle!

ok ... litt fakta
More than words
OP Offline
More than words

ja våpenopplæringen er for å kunne skyte på mennesker. Det er ikke til å stikke under en stol. En spade er en spade.

Førstegangstjenesten brukes nå som en stor rekruteringsplatform for international tjeneste og reaksjonsstyker (les: fist-h)Man har noen mangler i forståelsen av trusselbildet hvis man tror det Sovjet kommer kjørende en mørk vinternatt. Se hæren f.eks. Man har heller ikke matriell til mer enn ca. 2 stk brigader underlangt 6.div og det vil si ca at på to år kan man utdanne nok krigere i hæren til å dekke behovet ved en mobilisering, fordi man utdanner en brigade (brig Nord) hvert år.

More than words
OP Offline
More than words

jeg håper du er klar over at det du sier er rasisme.

" Dere er og blir latterlige små mennesker uten samfunnsansvar og uten historiekunnskap! Dere påberoper dere store ord uten alternative løsninger!"

Feier alle over en kam. Fordommer avler elendighet.

Ved å være saklig kan man støtte opp om, og virke overbevisende når man taler for sin sak, istedenfor å underbygge den slik du gjør nå.

More than words
OP Offline
More than words

Hvor ser du et rasistisk ord i det du har sitert? ÅÅÅÅÅHHH!!! ER så lei pingler! Var mange pingler i troppen som ikke tok fler enn 1 push-up!!! HAAT!

More than words
OP Offline
More than words

Straffelovens §135a:Med bøter eller fengsel inntil 2 år straffes den som ved uttalelse eller annen meddelelse, herunder ved bruk av symboler, som framsettes offentlig eller på annen måte spres blant allmennheten, truer, forhåner eller utsetter for hat, forfølgelse eller ringeakt en person eller en gruppe av personer på grunn av deres trosbekjennelse, rase, hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse. Tilsvarende gjelder slike krenkelser overfor en person eller en gruppe på grunn av deres homofile legning, leveform eller orientering.

På samme måte straffes den som tilskynder eller på annen måte medvirker til en handling som nevnt i første ledd.

Tilføyd ved lov 5 juni 1970 nr. 34, endret ved lover 8 mai 1981 nr. 14, 10 jan 2003 nr. 2

den såkalte rasismeparagrafen. Innlegget var altså rasistisk. Det var forøvrig ditt også.

Og at man måler manndighet i antall armhevinger man tar er veldig neandertalsk. Må man virkelig være god i alt?

More than words
OP Offline
More than words

har hva??? å gjøre med annonsen på friflyt-sidene?

godt å se at både sivilarbeidere og militære vernepliktige er like slappe i argumentasjonen sin, det viser jo at det spiller liten rolle hva man valgte, ikke sant? forøvrig tror jeg at den største dosen av livslærdom og samfunnsinnikt kommer fra stort sett alle andre kilder enn militæret og siviltjenesten...

løft blikket litt, husk hva dere diskuterer og hold dere LITT saklige da, vær så snill. hvis ikke folka på forumet skjerper seg, blir jeg snart flau over å være skikjører...

More than words
OP Offline
More than words

Gunnar: Vi har ytringsfrihet!! Vi kan si våre meninger, jeg mener dette og det kan ingen ta fra meg. Den dagen jeg blir sett på som rasist så flytter jeg fra landet-da er alt håp ute. Viste "rasistkommentaren" til VENNER som kjenner meg- de lo godt av et så patetisk forsøk på og så feil bruk av lovparagrafen at de sa at dette er som videregående Rettslære nivå!! Argumentet ditt er altså en indikasjon på lav alder-aka frykt for militæret selv- aka angrep på de som har gjennomført førstegangstjenesten med glans! Det dere sier om forsvaret og deres intensjoner er også rasistiske ifølge ditt resonnment- IMPRESSIVE!! HAHA -godt med en god latter alle sammen og det klarer Gunnar!

More than words
OP Offline
More than words

Gunnar: Må man virkelig være god i alt?

Nei, men man kan vel være god i noe uten at Jante skal bite en i ræva?

More than words
OP Offline
More than words

"framsettes offentlig eller på annen måte spres blant allmennheten"

dette forumet er vel offentlig.

"Tilsvarende gjelder slike krenkelser overfor en person eller en gruppe på grunn av deres homofile legning, leveform eller orientering."

jeg er pasifist.

" Dere er og blir latterlige små mennesker uten samfunnsansvar og uten historiekunnskap! Dere påberoper dere store ord uten alternative løsninger!"

hva vil du kalle det der da? respekt for en gruppe mennesker (pasifister) som lever etter andre regler enn hva du gjør? nei, ikke det nei. Du dømmer en gruppe mennesker uten å vite noe mer om de. Dessverre gutten min, men du har fordommer.

til slutt fra http://www.stud.ntnu.no/groups/pass/diverse/argumenter.html

45. VERNEPLIKTEN ER UTSLAG AV FORMYNDERMENTALITETHvis flertallet av befolkningen hadde en alvorlig overbevisning om at vi trenger et militært forsvar, var verneplikten overflødig. Flertallet ville jo da selvfølgelig frivillig ha gått inn i militæret, tvang ville være unødvendig. Hvis flertallet derimot ikke var så overbevist om militærets fortreffeligheter, ville jo ikke verneplikten være demokratisk. Hvis "demokratiet" må tvinge mennesker til å forsvare det, har det ikke livets rett. Gode ideer bærer seg selv, dårlige bæres av tvang og vold.

More than words
OP Offline
More than words

Kom igjen a, ikke la dette forumet blir et propaganda forum. Agree to disagree, noen som har hørt om det?Latterlig å kjøre en lang diskusjon ang verneplikt på Fri Flyt forumet.

More than words
OP Offline
More than words

Når ble fordommer rasisme? Og har du i det hele tatt peiling på hvordan man leser en lovtekst?? Det tror jeg IKKE ut fra dette. Din argumentasjon gjør at tusenvis kan fengsles pga. rasisme i blader, TV etc. Så du bær sette deg inn i saker med ytringsfrihet vs. rasismeparagrafen-kan være litt lurt å vite hva man snakker om-ikke sant? Å, så du er fri for fordommer? Ikke narr meg til å le- Ingen er fordomsfri- Jeg påberoper meg heller ikke å være det- det må være deilig å være den eneste fordomsfrie her ??

More than words
OP Offline
More than words

Herregud! Det er det mest ræva argumentet jeg hører fra mennesker som ikke vil i militæret!

Alle forstår, sivile som militære, at tar man en lang brødkniv og stapper den inn i hjertet til en kar, så vil vedkommende dø!

Kom med noen ordentlige, gjennomtenkte argumenter så er det greit. Aaaargh!

More than words
OP Offline
More than words

du sier ALLE sivilarbeidere er latterlige små mennesker. Det er jo rasisme. Det er visst vanskelig å akseptere at vi har et annet syn på livet.

uttdrag fra en tale av vår kjære statsminister.
More than words
OP Offline
More than words

Kjell Magne Bondevik

Statsminister. Tale til Forsvarets fellesoperative hovedkvarter, fremført ved Nato-basen på Jåttå utenfor Stavanger 2. september 2003.

"En ting er å ha et militærforsvar for å forebygge krig, en annen ting er å bruke militærmakten. Krig fører jo alltid til lidelse, fornedrelse og død. Ja, krigen bringer ofte fram det verste i mennesket av ødeleggelsestrang og brutalitet. Historien er full av eksempler på barbariske kriger, av imperiebyggere som lot makt gå foran rett, av krigsherrer som lot sitt raseri gå ut over sivile så vel som militære motstandere. Noen har av dette trukket en rent pasifistisk konklusjon. De skal møtes med respekt."

More than words
OP Offline
More than words

ja så var det jo kjell magne som har sagt dette... trenger egentli ikke si mere

More than words
OP Offline
More than words

Jeg lurer på din mening:

- Mener du at Norge ikke burde ha forsvar? Hvis ja: Når tror du Sovjet ville ha innvandert? 50-, 60- eller 70-tallet? - Hvordan ville du løst Libanon-, Bosnia- og Kosovo-konfliktene uten fredsbevarende/opprettende styrker?

På meg virker det som om det er mange unge mennesker i dette forumet som ikke har lest særlig mye historie. "For å vite noe om framtiden må man kjenne historien"

For å si min mening så er verneplikt tull og sløsing med penger, men det er kanskje en nødvendinghet med tanke på rekruttering. Siggen er på saken.

For en generasjon siden ble man sett på som en stakkarslig mann hvis man kom hjem til bygda uten å ha fullført militærtjenesten. Ting har riktignok forandret seg og oppgavene har forandret seg, men jeg mener det er like relevant med forsvaret nå som det var under den kalde krigen.

More than words
OP Offline
More than words

"Tilsvarende gjelder slike krenkelser overfor en person eller en gruppe på grunn av deres homofile legning, leveform eller orientering."

jeg er pasifist.

"Tilsvarende gjelder slike krenkelser overfor en person eller en gruppe på grunn av deres homofile legning, (homofile) leveform eller (homofile) orientering."

jeg er pasifist.

trur du skal lese (og forstå) teksten en gang til gunnar...

More than words
OP Offline
More than words

finn et annet sted å diskutere dette her på...Ser ikke vitsen med å fylle opp ff sidene med en diskusjon som passer seg på skolebenken eller i holmgang.

More than words
OP Offline
More than words

engasjerer meg så veldig, men dette med at "man lærer å drepe" er et velbrukt argument for militærnektere, men jeg finner det litt rart. De fleste av oss vet at et våpen, enten det er et skytevåpen eller en kniv, kan ta liv. Det er vel ikke noe som først går opp for deg i militæret?Dessuten lærer de færreste i militæret idag offensiv kampsport.

Vil også rette en kommentar til jus-studentene som tror de skal klare å rundskrive ethvert innlegg med bruk av juridisk metode her på FF. Skriv heller en fak-oppgave og lever den inn, enn å drive skrivetrening her på FF"s sider, og samtidig eksemplifisere hvor vanskelig det kan være å tolke en lovtekst.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg mener det finnes andre løsninger enn en militær en. Økonomiske sanksjoner for eksempel. Hvis alle land nekter å handle med landet så blir det vanskelig å fungere. Denne løsningen rammer de sivile hardt, men det gjør i høyeste grad en krig og.

SV har en nytenking rundt verneplikten. Hele dette dokumentet er veldig omfattende, håper dere tar dere litt tid og leser det, for det står mye bra der;

http://www.sv.no/hvem/landsstyret/sakspapir/dbaFile27803.html#_ftn18

til punktum: morsom du.

sløsing i militæret. dette er morsom lesing:

http://www1.sv.no/dokument/2002/ressursbruk_forsvaret_rapp.doc

More than words
OP Offline
More than words

(ja, vi kan være høflige og snille selv om vi er topptrente, dødbringende og blodtørstige hundedrepere her i forsvaret)

jeg er aldeles ikke morsom (tvert imot er jeg en ganske kjedelig bokorm med briller og bilbukse)

det er ikke en spøk, lovteksten skal tolkes slik... om du er homofil eller ikke bryr meg midt i mitt tredje øye og jeg har ikke på noen måte ønsket å antyde at du har slike tilbøyeligheter.

Gunnar gunnar gunnar
More than words
OP Offline
More than words

vel.. kan du nevne ett (gjerne flere) land hvor økonomiske sanksjoner har funket i utstrakt grad de siste 30 årene? Jeg bare lurer.

Det funket ikke akkurat i Panama i 89, Libanon, Bosnia, Kosovo, Libya, Irak, Iran, Afganistan, Pakistan, India, Nord-korea, Burma, Angola, Burundi, Kamerun, Kongo, Eritrea, Liberia, Somalia, Sudan og Guatemala (med det er bare på grunn av at usa er litt bitre fortsatt etter hele united fruitcompany)

Spør du meg så mener jeg at det eneste som skjer ved økonomiske sanksjoner er at de fattige blir fattigere og flyene ramler ned fra himmelen fordi landet ikke får lov til å kjøpe reservedeler. (utenom i irak da, for der fikk de ikke lov til å fly)

Ellers... dette er helt feil forum å diskutere dette i. Denne debatten har tullet seg bort. Jeg tar selvkritkk med trykker på "legg inn"-knappen likevel

Mye å lære av forsen
More than words
OP Offline
More than words

Jeg syns sånn reklame er på sin plass! Sansynligvis er de aller fleste på denne siden av typen mennesker som søker utfordringer og action! Selv har jeg lederutdanning fra gamle Befalskolen for Kavaleriet - Oppklaring. Har aldri fått mer utbytte av noe enn dette! Og i forhold til ski - fjernoppklarings eskadronen drar til Lyngen for å ha skredkurs med Markus Landrø! Mye å plukke opp her! I tillegg lærer man å ta vare på seg selv og andre, håndtere overraskelser, tenke klart og konstruktivt. Man blir ikke redd for å slite litt, og man får testet sine egne grenser under kontrollerte forhold - noe som er bedre enn å teste dem selv, uten noen til å hjelpe om det skulle gå galt! Hva angår utenlandstjeneste - hvis du har problemer med mineryddere i Irak, da har DU et problem. Afganistan - det var krig!

Side 2 av 2 1 2

Mest lest på FRIFLYT.NO