Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Freeride Nybegynner
#3500 10/06/2014 10:17 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!

prøvde nå i pinsen mitt nye 113L fanatic eagle freeride. det gikk drit fort og det var vanskelig. Det jeg slet med var at jeg datt nedover hele tia, man burde jo gå litt ned i vind for å få plan og deretter gå opp på slør igjen. men det klarte ikke jeg, og de gangene jeg klarte det så datt jeg ut av plan. noen tips?

ps: Fullplans jibber.. tips?

Re: Freeride Nybegynner
Halliwindsurf #3501 11/06/2014 10:48 AM
Fersking
Fersking

Kjent problemstilling. Windusurf er teknisk og dynamisk, slik at det som er riktig i et øyeblikk, blir helt feil i neste. Hvis du har god plan men mister høyde ville jeg forsøkt å gradvis legge masten bakover slik at du får trykk lenger bak, kan kombineres med å trekke inn seilet, men ikke for mye. Samtidig må du sørge for å bruke trapesen for å få mest mulig kraft i gjennom seilet. Heng i trapesene med vekt fremover. slik at brettet holder seg relativt plant i vannet selv om du tar masten bakover.

De gangene jeg får til fullplans jibber husker jeg å ta bakre hånden langt bak på bommen når jeg går inn i jibben, jeg holder masta/bom på god avstand fra brystkasse og er presis med fotarbeidet. Da holder jeg kraften mye lenger og unngår å trampe som en elefant på brettet. desverre velger jeg ofte elefantmetoden istedet.

Halliwindsurf #3502 11/06/2014 9:48 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

tusen takk for svar! skal prøve ut neste gang! laugh

Halliwindsurf #3503 12/06/2014 1:39 PM
Ringrev
Ringrev

Mine tips til fullfartsjibber er:- mens du går inn i jibben legger du vekt på mastefoten samtidig som du strammer bakre hånd (overstrammer seilet)- etterhvert som du kommer lengre inn forflytter du mer og mer vekt fremover på brettet.

- du kan gå fra fotstropp til fotstropp, men det er ofte enklere å faktisk stå litt forran når du snur - det hjelper med å holde planet...men det øker også sjansen for katapult. Veldig viktig å ha mye trykk rundt masten for at brettet ikke skal vri seg opp mot vinden.- slipp seilet når brettet begynner å komme på ny kurs (akkurat når avhenger av brettet)

Når man slipper opp seilet, innleder du på en måte ett hopp...trykket på mastefoten forsvinner og brettets tupp løfter seg....det er det siste du ønsker i en jibb. Det er derfor du overstrammer seilet for å få farten ned. Til slutt må du slippe seilet...da må man bare passe på at man enten står langt nok frem, eller på annen måte får trykt nesen ned.

Står du i fotstroppene når du seiler? For å komme i plan må du ha trykk på mastefoten/holde brettet nede. Jeg pleier enten å prøve å ri en bølge, eller pumpe meg i plan. Når det er lite vind henger jeg så i trapesen men langsetter brettet....dvs føttene er bak, men hodet stikker fram forran masten med nesten all vekt i seilet. Etterhvert som planingen stabiliserer seg inntar jeg en mer "square" holdning. (Audun beskrev det bra)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå