Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nybegynner, men lite penger...
#3469 26/07/2012 5:33 PM
Matias Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Heisann!

I løpet av sommeren har jeg fått lyst til å begynne med windsurf. har seilt mye før i ulike farvann

og liker meg generelt godt i vannet. windsurf virker som en fet sport, som inneholder ting jeg liker! laugh

står ellers mye på ski, og dh longboard på sommeren, men bor på nesodden og har havet lett tilgjengelig!

så tittet litt på priser på windsurf utstyr... og det var ikke billig. brett, bom, seil og våtdrakt er vel det man trenger? våtdrakt er vel ikke must, men kjekt å ha om man skal holde på en stund...

noen som har noen tips, brukt utstyr, internett sider med billig utstyr og hvilke merker og sånn som funker? som sagt, helt fersk og aldri prøvd det.

er 188cm og 90kg

takk og håper det vil hjelpe! laugh

Re: Nybegynner, men lite penger...
Matias #3470 28/07/2012 11:08 PM
Ringrev
Ringrev

Det meste fungerer, og hvis du synes det er ok å kjøre på litt eldre utstyr kan du få det bortimot gratis. Eldre utstyr er vanskeligere å seile på enn nytt (fordi det gjerne er mye smalere). Dette får du for 500 kroner: http://www.windsurferen2.no/perl/surf/Shop?orderby=&orderdi=&limit=24 Kanskje ikke det ideelle brettet for en nybegynner, men når du har lært deg det, er den typen brett godt egnet i indre oslofjord. Det var slikt utstyr man lærte på tidligere. Jeg seiler fremdeles på slikt utstyr hver torsdag på lysakeren...og får seilt så lenge det er mer enn 2 m/s. Du vil egentlig ikke vokse fra det heller...men du vil nok ønske å kjøpe et småbrett med tiden. Maksfarten min med slikt utstyr er 50 km/t mot 62 km/t med småbrett...så det stemmer at det går styggfort når det blåser.Sjekk med lysakerfjorden.no om kurs..... Våtdrakt er et must! Du kommer til å bruke en del tid i vannet hvis du vil bli god. Du må også huske at ting kan skje, slik at du kan bli liggende lenge i vannet - og vest er påbudt (tror jeg??). Har selv drevet i flere timer i storm etter et mastebrudd . Dette var i november og jeg var veldig glad jeg hadde en tykk semi-tørr-drakt. De jeg seilte med så meg ikke p.g.a. bølgene....Hvis du kjøper noe brukt, bør muligens kjøpe ny mastefot og bytte alt av tau....veldig kjedelig hvis det ryker.

Matias #3471 28/07/2012 11:11 PM
Ringrev
Ringrev

Her er et annet fra samme side - og det er vel mer det som anbefales nybegynnere nåhttp://www.windsurferen2.no/perl/surf/Shop?orderby=&orderdi=&limit=72

Matias #3472 29/07/2012 2:56 PM
Matias Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

fett! laugh og takk for godt svar... kursing, er det et must tror du? kan seile en båt, men er vel noe annerledes med board. så jo ut som en koselig klubb med godt miljø! laugh

Matias #3473 31/07/2012 10:02 AM
Ringrev
Ringrev

Kurs er vel ikke nødvendig...men, du bør prøve å seile et sted andre seiler, slik at du kan spørre og lære. Typiske feil nybegynnere gjør er å ikke ha nok nedhal på seilet - noe som gjør det tungt. Jeg var heldig å startet et sted i landet hvor jeg kunne lære i pålandsvind med sandstrand - noe som vil gjøre at du vil lære raskere, fordi konsekvensene av feil blir færre. Hvis du starter et sted med fralandsvind, eller en sidevind som gjør at du kan drive av mye, ville jeg ha prøvd å alliere meg med en båt....Lysakeren er et koseslig sted. Blir du med i regattaene så får du helt sikkert støtte også - men da bør du nok ha lært basis-tingene først. Du får nok ikke den beste seilingen der, men ved å seile mye blir man også bedre når (man drar til steder der) det blåser mye.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå