Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
valg av mast og seil??
#3464 02/07/2012 12:47 PM
sondre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

skal kjøpe noen nye seil og har sett endel på finn.no. har fra før et 4,5m2 seil med en 370 mast, starboard formula og 40 cm masteforlenger. 4,5 seilet har alt for lite kraft så jeg trenger noe større. har sett på whitewater.no hvor det står om "anbefalte" mastlengde (http://www.whitewater.no/display.aspx?menuid=0&prodid=9541) 

noen som anbefaler noen spesielle størrelser på seil jeg burde ha?

hvor mye kan man avvike fra dette? kan man rigge en 7,5m2 seil på en 430 mast? passer stort sett mastene til seilet mhp utbøying?

Re: valg av mast og seil??
sondre #3465 05/07/2012 12:47 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hoppet fra 4.5 til 7.5 er et veldig stort med tanke på å ha seil til alle vindstyrker. Du vil være overrigget med 7.5 lenge før du har godt nok trykk i 4.5.

Når det er sagt, kommer seilstørrelsen til deg ann på vekt, hvor mye erfaring du har som seiler og i hvilke vindstyrker du har planer om å seile mest. Så må nesten gi mer info før du kan få en anbefalt seilstørrelse. 4.5 seilet du har er nok ikke perfekt hverken for formula brett eller lite vind, da den størrelsen somoftest enten er en junior rigg eller et wave/freestyle seil til hardvindsseiling.

Du kan ikke avvike særlig fra anbefalt mastelengde. Mast plus forlenger må komme opp i den lengden som står på seilet. I noen tilfeller helst noen cm lengre. Med en forlenger på 40cm vil det si at du ikke kan bruke en 430 mast på seilet du linket til, men trenger en 460 mast.

Skal du fylle ut seilene fra 4.5'en du har vill jeg valgt et 5.4, 6.5 og deretter 8 eller 7.5 om du vil ha et stort seil.

sondre #3466 08/07/2012 11:33 AM
sondre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

takk takk! jeg er 186cm og veier 81kg... tenkte vell å selge 4,5 seilet og 370 masten, å kjøpe to nye seil. håper å klare meg med en mast. nivået mitt ligger på å plane mest mulig og driver å knoter med vannstart og jibben =D noen tips til seilstørrelser og mast?

sondre #3467 18/07/2012 10:31 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Om du vil plane mest mulig er det jo greit å gå for litt stort så du får utnyttet minst mulig vind. Om du skal ha to seil kunne foreksempel 6.2 og 7.2 vært en grei kombi. Har mest erfaring med NorthSails selv, så av de ville jeg sagt NorthSails Natural 6.2 og 7.2. Begge disse går på en 460 mast med forlengeren satt på 20cm på 20cm på 7.3 seilet. Av mast fra North kan du gå for RED masten på 35% karbon eller SILVER på 50% karbon. Gode holdbare seil med godt bunntrykk for tidlig planing og forkortet bomlengde som fører til mer kontroll i jibber osv. Lignende freerideseil fra andre kjente merker skal fungere likt. For North kan du sjekke www.srfsnosk8.no på nettbutikken eller ringe inn til butikken i Oslo eller Stavanger.

sondre #3468 09/09/2012 11:10 PM
Fersking
Fersking

Det er mye bra brukt utstyr til salgs på nettet. om det er det du er ute etter sjekk www.windsurferen2.no, www.surfersinfo.no, www.sbf.no eller www.riders.dkSkal du kjøpe nytt anbefaler jeg deg å snakke med Martin Haglev hos RÅsport.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå