Det første jeg vil si er at volum er en dårlig indikajon på hvorvidt brettet er et nybegynner-brett eller ikke. Seiler selv brett fra 420 liter og ned til 65 og har seilt i 34 år (startet da jeg var 7). Små brett er mosommere og absolutt det man ønsker å drive med - men det er greit å ta en realitetssjekk....hvor bor man, og hvor seiler man? Selv om en bred pudderski på 2 meter trolig er det heftigste man kan kjøre i pudder på ski, så er det neppe det man bør velge hvis man bor i oslo og ihvertfall hvis man er nybegynner - det er tilsvarende på windsurfing. Jeg seilte utelukkende på småbrett i mange år - men tok konsekvensen av at jeg bor i Oslo, fant frem kjølbrettet og lettvindsseilet....resultatet ble mye mer seiling. Ja, mye av seilingen er "døll" og lite actionpreget - det blir som et alternativ til kajakk og seilbåt, men den gjør meg mye mer rustet de gangene det faktisk blåser 20 m/s fordi vindsurfing musklene får trent seg også på hverdager. Det er jo også fult mulig å kjøpe brukt, eller selge utstyret når du "vokser" fra det....og blir du hektet ender du fort opp med flere brett. Gleder meg sinnsykt til å ta frem småbrettene i ferien - håper på bryte 65 km/t grensen...