Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
NYBEGYNNER! hvilket brett??
#3453 05/06/2012 12:26 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!

Jeg skal kjøpe utstyr for første gang og trenger litt hjelp!

Jeg veier 84kg og er 188cm høy.

Leser i ulike guider at jeg bør ha 180L brett. Driver med en god del sport fra før (wakeboard, surfing, snowboard og vært litt innom kite!) Mitt store ego sier at jeg selvsagt kan gå for et litt mindre brett, men vil ikke gå på en smell heller! hva anbefaler dere? hjelper det at man mestrer "lignende" sporter, eller bør jeg gå for en flytebrygge som førstebrett?

Og hvilke seil str. lønner seg?

Skal primert seile i indre oslofjord, men har hytte på hvaler, så blir nok en del seiling der også!:)

TAKK FOR ALL HJELP!:D

Re: NYBEGYNNER! hvilket brett??
sssander #3454 06/06/2012 7:55 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Ikke noen hensikt å gå for et brett mindre enn 130L om du har planer om å lære å seile. Der du bor blåser det knapt og du trenger hver liter du kan skaffe deg.

sssander #3455 21/06/2012 5:37 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Er 1 cm høyere enn deg, veier omtrent det samme, og seiler også i indre Oslo fjord. smile

Jeg kjøpte mitt første brett for 2-3 uker siden og har fått seilt en del siden da. Jeg hadde tatt ett kurs før og leid brett i utlandet, så før jeg kjøpte mitt eget hadde jeg kanskje vært 7-8 ganger på vannet. Jeg endte med å kjøpe ett Starboard Rio M (rund 200 liter) med 7.3m2 seil fra Rå Sport til kr.9999, og er godt fornøyd. Jeg har vært ute med brettet minnst 3 ganger i uken siden jeg fikk det i alt fra 3 til 9 m/s.

For det først er jeg veldig glad for å ha en kjøl/daggerboard. Som relativ nybegynner så gjør det det mye lettere å seile opp mot vinden....som kan være greit når du trenger å komme deg hjem igjen. Jeg vipper den ofte opp for å få litt mer fart på brettet, og klarer fint å få det i plan hvis det blåser litt. Jeg er også glad for at jeg valgte 7.3m2 seil, og ikke mindre, siden det sjelden blåser mye i indre Oslo fjord. Jeg slet litt da det nærmet seg 9 m/s, men klarte fortsatt å seile, bare med litt flere svømmeturer en i mindre vind.

Eneste jeg ikke er helt fornøyd med er våtdrakten jeg bruker. Den har korte ben, som gjør at det svir litt på leggene når Oslofjorden er like full av brennmaneter slik som den er nå. :P

I neste uke skal jeg en tur til sør Sverigje der værmelding melder konstant 10-12 m/s, så er litt spent å se hvordan det går. smile

sssander #3456 22/06/2012 11:35 AM
Ringrev
Ringrev

Det første jeg vil si er at volum er en dårlig indikajon på hvorvidt brettet er et nybegynner-brett eller ikke. Seiler selv brett fra 420 liter og ned til 65 og har seilt i 34 år (startet da jeg var 7). Små brett er mosommere og absolutt det man ønsker å drive med - men det er greit å ta en realitetssjekk....hvor bor man, og hvor seiler man? Selv om en bred pudderski på 2 meter trolig er det heftigste man kan kjøre i pudder på ski, så er det neppe det man bør velge hvis man bor i oslo og ihvertfall hvis man er nybegynner - det er tilsvarende på windsurfing. Jeg seilte utelukkende på småbrett i mange år - men tok konsekvensen av at jeg bor i Oslo, fant frem kjølbrettet og lettvindsseilet....resultatet ble mye mer seiling. Ja, mye av seilingen er "døll" og lite actionpreget - det blir som et alternativ til kajakk og seilbåt, men den gjør meg mye mer rustet de gangene det faktisk blåser 20 m/s fordi vindsurfing musklene får trent seg også på hverdager. Det er jo også fult mulig å kjøpe brukt, eller selge utstyret når du "vokser" fra det....og blir du hektet ender du fort opp med flere brett. Gleder meg sinnsykt til å ta frem småbrettene i ferien - håper på bryte 65 km/t grensen...

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå