Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
Verning av Lyngen
#34517 16/02/2004 12:00 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Endelig skjer det noe.Det var på tide.

Ja til vern av Lyngen!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Ja, vern deg i hjel, du din idiot!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Dette er bra! Hold "snøskuatter"- folket ute. Og de pengegriske hotelkapitalistene ute også! Og heli-folka. Vet ikke om alle disse har planer om å bygge/motorisere seg i Lyngen, men nå mister de muligheten! Godt så!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Ja så må vi jo verne hele sigdal komune for der har de ikke hugd skogen på mange år så der er det bitte litt annerledes skog en i Krødsherad.

Også må vi verne OL løypa på Norefjell for der vant jo Stein Eriksen OL.

Og så klart må vi verne Karl Johan denne tradisjons rike gata.

Finnmarks vidda da med disse langstrakte viddene. Disse må jo vernes.

Ja men hva med kysten den er jo så fin den må i jo verne

Også har vi jo fjellene på vestlandet de er jo fine di. Vi verner disse når vi er så godt i gang.

Høgevarde på Norefjell er je det stedet i Norge man ser størst deler av landet. Vi verner hele området vi ser så ikke utsikten blir forandret.

Oj Skogene rundt Trysil, med de lange strekkene med fine skoger disse må jo fredes så våre barn får oppleve dem slik vi opplever dem.

Hva er vel mer tradisjonsrikt for oss en veiene. Disse må je fredes slik de er i dag, sånn at våre efterfølgere skal se hvordan vi kom oss rundt i landet på dårlige asfalt veie.

Vi må jo ikke glemme alt som er fredet fra før da. Det må jo være slik.

Også hele området rundt Lillehammer må jo fredes slik at turister kan komme igjen til Lillehammer og se akkurat hvordan det så ut under Lillehammer Ol i 1994.

Også er det jo resten av landet som bør fredes slik at ikke kulturlandskapet forandrer seg fra slik det var 17/2/2004.

Halleluja


Hva er probleme deres?
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Ser det er mange som er negative til verning av Lyngsalpene. Her får jeg problemer med å forstå dere! Hva er Problemet? Jeg ser bare positive sider ved det som skikjører. 1. Jeg slipper at masse turiser er der å knoter det det til å kjører opp snøen for meg. 2. Jeg slipper å se på helikopter som kommer å langer på den toppen jeg holder på å svette meg opp til. (dette er heller ikke noen problemstilling etter som norsk lov er klar på dette punktet. Motorisert ferdsel i utmark er ikke lov)3. De som ikke gidder å gå opp på toppen, slipper vi også å ha i fjellet. Vi som orker å gå får det for oss selv!4. Dere som må ha skyss på toppen, hold dere i Hemsedal ol. områder.5. telt er genialt overnatting, med det blir det ingenproblemer. Kanskje kjære Brende kommer på besøk!Fjellfolk og skifoltet jubler! Latsabbene suter!


Moderne friluftsliv
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Det moderne friluftslivets paradoks: Folk mister respekten for naturen og verdsettingen av naturopplevelser. Virker som det er utrolig mange slike skikjørere på denne nettsida. Skremmende!! Tror likevel dere er i mindretall når vi kommer til et stykke. Heldigvis.....


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

...de råeste fjella i norge hadde hatt en gondol opp som de har i La Grave hvor mange finere turer vi hadde hatt på ski da. Desuten suger Hemsedal . Jeg hater å stå i kø for å kjøre pudder. Også glad i å gå i fjellet. Digger å kjøre alene på et stort fjell. Men hadde jeg hatt muligheter til heli skiing hadde jeg ikke tenkt meg om et minutt. La for guds skyld de heldige jævlene som har penger nok bruke pengene.

Desuten hater jeg de fittene i regjeringen som skal frede i hue og rævva. Og de som mener vi som ikke er for freding er late tar jeg gjerne i mot utfordringer.

Bruker selv litt snøscooter for å komme inn til de stedene vi vil kjøre ned for så å GÅ opp. Men vi sparer mange timer på å slippe langrenn med randone og fæts


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Og det ER faktisk ingen menneskerett å komme seg til fjells! Ikke engang for funksjonshemmede, gamle, barn o.l. Du er på fjellet på dets premisser.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Hva med litt nyanse i "debatten"? Om MSP eller noen andre skulle få love til å lande med heli 3-5 dager innenfor et svært avgrenset område, så er det neppe slik at noen tar skade av det. I hvert fall har det ikke skjedd de siste 2 årene....


Nasjonalparker og sånn
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Jeg syntes vi bør legge ned alt som er vernet, snauhogge og legge asfalt.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Er enig i at det er greit med heli til filming, komersiell heliskiing er noe annet.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Folk blir faen meg bare latere og later i dette landet! Det er faen meg skremmende! Dere klager over at politikerne verner, men hvem er det som velger politikerne?? Er ikke dems feil at oppsluttnigen rundt valgene går nedenom og hjem her i landet? Faktum er at alt for lite i Norge er vernet! Jeg skulle gjerne ha sett at mer blir vernet for fremtiden! Opplevelsen blir jo mye bedre når du står på en topp 2000Moh og tenker at "faen jeg greide å gå opp hit!" istedet for å se et jævla helikopter forsvinne i horisonten!

Så dere late hjævler som syter og klager: Kom dere ut og velg politikerne i hvertfall! Så kanskje dere får en god følelse inni dere, og kanskje tenker at det med vern ikke er så dumt! Den følelsen får dere i hvertfall når dere står der alene på den høyeste toppen som er i området, og bare ser ett eneste skispor i bunnen av bakken gå oppover, nemlig ditt eget! Men det får desverre ikke dere oppleve! Ja for dere er jo LATE!Toppturer ruler Helikopter og annet dritt suger!


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Jeg vedder mine neste års Dynastar in big pro rider på at jeg fliser deg både opp og ned.

Så slutt å kall folk som er mest glad i å stå på ski for jævla latsabber. Fikk tilbud å om å være med på 4 dagers gå/skitur i Chamonix. Det hadde vært jævli kult, men kjipt å reise så langt å gå en hel dag for å kjøre en tur. Det var prat om 4 turer totalt. Mye bedre å ta heisen opp å kjøre 10 ganger så mange turer.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

He he ja det veddemålet kan jeg godt ta i mot, trenger et par nye ski! Krysser Grønnland for annen gang neste år, så det er bare å slå følge! Du kan forsåvidt bli med meg over Hardangervidda i vinter også, men det blir en rein "gåovertur" uten topper eller noe! Men Grønnlandsturen blir 3000 meter opp og ned, så bare bli med! Jeg skiver ikke uten å vite hva jeg snakker om!!!


Hva med de lokale
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

heilikopter skikjøring er forbudt uansett, de som bor lokalt i Lyngen er det som får problemer, hvis de har noen planer om å utvikle turismen i fjellene der oppe.Der verne idioter som er så opptatt av toppturene deres, bør heller tenke på de som bor i fjellen og fjorden i Lyngen, urørte fjell klarer dere å finne i massevis i Troms fylke, verning av Lyngen har ingen konsekvenser for skikjøring.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Hva faen er problemet med at noen skal ta heli opp i lyngen?!?!?!!!?!?!?!? det er så jævlig latterlig å værne!!! det betyr jævlig mye for NORGE at store filmer er fra steder her til lands... mange får kanskje øynene opp for hvor jævlig fin natur vi har, og kanskje vi kan utnytte fjellene mer...de føkkings folka som bestemte dette kan s..e k..k!!! at det går ann å tenke så tradisjonelt... lavmål ass!!! værne meg her og værne meg der!!!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Norge i et nøtteskall... vet ikke en dritt om å utnytte naturen på en fornuftig måte!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Det er utrolig morro å se hvor utrolig sinte folk blir etter hvert som debatten utvikler seg, og hvor usaklig det til slutt blir! Det blir jo til slutt rein underholding å i å lese disse innleggene! Har en liten mistanke om at en del bare fyrer opp under bålet for å få mer ild! Kom dere heller ut å stå på ski, og bruk de vakre fjella vi har her i norge, i stedet for å sitte her å kritisere hverandre og krangle! Ja ja det er nå min mening!


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Ingen som har tenkt på at grunnen til at det kan være mulig å satse på turisme i Lyngen er at området nettopp er så urørt?

Hvis folk vil ha hoteller og skiheis, kan de jo som tidligere nevnt dra til Hemsedal.

Verning av Lyngen er ikke til hinder for turisme som sådan. Dersom man tilpasser seg og satser på økoturisme eller ekstremturer med telt (bra markedsføringstriks å kalle noe ekstrem) er verninga av Lyngen kun et pluss, også når det gjelder å trekke turister til Norge.

Når det gjelder hensynet til lokalbefolkninga er det også viktig å huske på at Lyngen i hvert fall ikke i denne omgang blir nasjonalpark. Det vil si at verninga ikke blir total, det er i første rekke store byggeprosjekter som hoteller og store veianlegg man setter en stopper for.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Hvis du tror at telt-turisme til et av verdens mest fjerntliggende strøk er noe som kan gi næringsgrunnlag for et hardt truet kystdistriktssamfunn, så har du jammen lite peiling på turisme. De turistene som kommer til Lyngen i dag har med seg medbragt kost og losji (telt og hermetikk), og det samme gjelder for fisketurismen på sommeren (bortsett fra at de leier noen rorbuer). Alle reiselivsaktørene i Lyngen er fortvilet over at ingen legger igjen penger i tradisjonell servicenæring. Hemsedal og Trysil har fått det til, fordi de har et reelt tilbud og en infrastruktur, men ingen av de stedene er på noen måte unike. Oppdal er som skisted mye bedre, men de svikter på servicetilbud både i og utenfor bakkene. Det unike med Lyngen er kombinasjonen vakre og råe fjell med fjorder og hav, og man faktisk kan ha en sesong som varer til langt utpå sommeren (yes, sommerskikjøring i shorts klokka 4 på natta i midnattsol er fullt mulig), og det vil være unikt i verdenssammenheng. Skal man trekke betalingsvillige turister til Lyngen (altså, ikke du i rød anorakk på topptur med medbragt telt og suppepose), så må man nettopp spille på det unike også i selve tilbudet. Et eller flere vakre fjell er ikke et tilbud i seg selv som skaper etterspørsel, men det er rammebetingelsene og tilretteleggingen rundt som er avgjørende. Det er nettopp dette unike som Lyngen KAN bygge videre på gjennom en begrenset kommersialisering i form av et avgrenset område. Hva er 150 km2 av 2000 km2 i denne sammenhengen? De som vil kjøre heis eller fly heli kan gjøre det på sitt lille isolerte område, mens de som vil gå toppturer og nyte fjellet i ro og mak har altså 1850 km2 å boltre seg på. HVA FAEN ER DA PROBLEMET??? Joda, det finnes de få som skriker JÆVLA høyt og vil kreve enerett på bruk av naturen, og som vil verne ihjel alt som heter øde norske fjell. Jeg er selv en topptur-entusiast som synes det er fantastisk å ferdes i norske fjell, og jeg har mange topper i Lyngen på min kappe, men jeg er heller ikke så trangsynt at jeg dermed forlanger at alt skal vernes for slike som meg. Jeg har vidsyn nok til å forstå at det faktisk er mulig å skape et tilbud til alle dersom man regulerer litt fornuftig. I løpet av 5 vintre og nærmere 70 toppturdager i Lyngen har jeg til gode å se et eneste menneske eller et dyr, og ingen skal komme og fortelle meg at Lyngsalpene er for lite til at en del av område skal kunne kommersialiseres innenfor et begrenset omfang. Jeg har studert reiseliv i en del år, og kan påberope meg en viss kompetanse på området. På New Zealand har myndighetene totalvernet store områder, men de har også hatt vett nok til å regulere noe til kommersialisert vinterturisme, herunder heliskiing. Og dette fungerer 100%. Sveitserne og Italienerne har også avsatt noen områder til heliskiing, og det fungerer også helt perfekt. Alle som vil gå topptur i ro og fred (og de er det mange av i Sveits og Italia) vet hvilke områder de bør unngå, men likevel har de 99,99% av landets fjellområder å boltre seg på. Altså, det finnes flere bevis på at man kan forene flere interesser og skape en bærekraftig turistnæring i distriktet bare man regulerer fornuftig. Verningen av Lyngen kan ikke karakteriseres som spesielt fornuftig slik den nå er gjort, og det setter en effektiv stopper for alt næringsgrunnlag innenfor turisme og servicenæringer for all fremtid. Dessverre. De få sjelene i Troms Turlag med venner er nok strålende fornøyde som får ha kjæledeggen sin helt for seg selv, men neppe de som lever der oppe og ser at jordbruks- og fiskenæringen går til dundas om noen år. Hva da?


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

For det første så er det ikke 2000km2 som er blitt vernet, det er 961km2. Men over til saken. Tror ikke det er mange som hadde hatt så mye å si på om man hadde anlagt en liten skipark i utkanten av dette området. Det er bare det at slike Skisentre de har, jah en liten tendens til å vokse en del, og det er det jeg ikke liker! Så var det dette med heliskiing da! Tja greit nok det, men de også har en tendens til å ikke følge ?oppmerka løyper? for å sette det litt på spissen. De tar seg rett og slett jævlig til rette, for hvem er det som benytter seg av heliskiing? Jo det er de som har råd til å betale en eventuell mulkt for ulovelig motorisert ferdsel i utmark. Og ikke tror jeg Heliskiing gagner samfunnet i Lyngen noe stort heller! Jeg tror neppe at de lokale reineierne for eksempel blir så utrolig glade for å måtte sanke inn reinsdyr som er blitt skremt bak den syvende blåne, bare for at en lat og feit amerikaner skal få prøve å stå ned et norsk fjell ved hjelp av et helikopter. Og så var det dette med penger da! Tror du virkelig at som reiselivsforsker og allting, at Lyngen kommune har råd til å finansiere et så stort prosjekt, som får å tjene penger MÅ konkurrere med andre store alpinsentre i Europa? Du tror vel ikke det at å få et par heiser til Lyngsalpene vil trekke så jævlig mange flere turister, enn den ekstremtur ideen til han hin? Nei! Det er både for langt å reise, og for vanskelig å reise til Lyngsalpene til at dette kan bli en schläger! Herregud a mann! Kan du ikke bare se realitetene?? Har vi ikke nok skiheis ødeleggelser i Norge fra før av? Er det ikke nok steder hvor late folk som liker å ta heisen opp og ned den samma bakken gang på gang kan boltre seg? Nei folkens! Hvis dere vil oppleve lyngsalpene, så får dere gjøre som jeg og andre toppturentusiaster har gjort i årevis, nemlig bruke beina og GÅ! Jeg kan gjerne møte opp i Lyngen jeg, å lære alle de stakkarne som ikke kan gå i oppoverbakke hvordan dette gjøres! Det er veldig enkelt! Og hvis de også er villig til å betale litt til samfunnet i Lyngen kommune, så er guidet tur også noe jeg kan bedrive! Ingen har vondt av å røre litt på kroppen en gang i blant! Det er vi i hvertfall alle enige om!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Takk Seth. Du har satt Lyngen på kartet. For en søring er Lyngen eksotisk. (Jeg har bodd ved Lyngen i 9 mnd). Men når jeg ser på kartet blir jeg redd. Det er jo klin umulig å legge opp en fottur i området. Hva da med telis og skredfare? Alt dette heli-pisset. Hvem faen i helvete har råd til heli? Ikke jeg. Noen av dere? Reiser jeg oppover blir det sikkert safekjøring på pingletopper uansett. Snøscooterkjøring er også noe dritt. En kjørejævelskuterdust kan ødelegge opplevelsen for 10 000 teliser, fjølere, jibbere og barnefamilier, bare for at han skal bråke noe så helt inn i helvete med en fuckings scooter. Er ikke det egoisme og antijibbe-telisfriluftslivfjøl så vet ikke jeg. Vern i vei. Forby scootere. Heli kan gå an.


Heli er forbudt...
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

I norsk lov er det forbudt med all form for motorisert ferdsel. Komunene kan i spesielle samenhenger tillate flyving til spesielle formål over kortere tidsperioder. Skal man lage en turistnæring av dette så må det til en lovendring fra Oslo gjengen. Videre må jeg si meg enig med slemmemannen det skal mye til for at det pluteslig står en hel haug med hoteller og det ligger ett stort skianlegg i omårdet. Å det er jeg jævlig glad for! Vi som orker å gå opp bakkene må få beholder slike områder. Bakker for sossene har vi over alt! Men nå stikker jeg ut for å gå toppturer ei uke, så dere får krangle uten meg :-)


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Helikopterkjøringen i Lyngen er viktig for å promotere kommunen som friluftsområde og gi piloter timer i lufta. Hvis en Tore Telemarks Turist klager over at amerikanske filmskapere kommer til Norge fordi vi har så bra terreng, kan han suge lang tommeltott. Forstår kanskje at beboere i Lyngseidet ikke vil ha Helitrafikk rett over hustakene, men at et helikopter flyr over lyngsalpene et par ganger i året, gjør mest sannsynlig lite skade. og hvis du tenker på distrikts og næringspolitikk i området, kunne de med hell fått mer av typen eksponering som skifilmer gir... Tenk hvor mye penger en rik amerikaner på norges besøk legger igjen i Lyngen. men for all del, vi kan gjerne avfolke Norge nord for Sinsenkrysset og verne alt, men da blir det liksom ikke noe gøy. Tenk litt etter spør deg selv, hva er mest skremmende for dyra? Høstjakta hvor de blir jeget rundt og skutt? Eller en filminspilling som skjer årlig en gang på våren???? Slutt å syt og klag, hadde dere vært flinke nok ville dere nok ikke takket nei til en tur, ville dere????


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

er "nord for sinsenkrysset" en klisje som forlengst har passert stemplingsdatoen, og burde være forbudt ved lov å bruke i mer eller mindre seriøse dialoger. Nok off topic. Det er overhodet ikke snakk om rike, feite, hamburgerspisende amerikanere det er snakk om i forbindelse med heliskiingen i den form den har vært bedrevet i Lyngen de siste årene. Det er viktig å understreke at det er et fundamentalt skille mellom den heli-bruken MSP har stått for og den komersielle driften som det har vært hintet frampå om av lokale aktører. Det er to forskjellige ting. Disp. kan gis i spesielle tilfeller, noe jeg mener det er når det gjelder filming. MSP, kom igjen!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Alt dette pisset om feite amerikanere med mye cash er en enorm utopi i denne forbindelse. Det er bare å innse det, turister kommer til Norge for å se den ville, vakre, "urørte" naturen vår. Reis litt rundt omkring i Norge og man vil se at den gjennomsnitlige turist er en hollandsk back-packer eller en tysk familie i bobil med billige matvarer fra hjemlandet. De feite amerikanerne gidder ikke reise helt til Lyngen for å kjøre helis, de stikker til alaska. Med heliskiing mister Norge sitt særpreg, det som gjør oss annerledes enn tilrettelagt turistnatur i andre land. Et fåtall av turistene kan tenke seg å farte rundt i selve Lyngsalpene. Det holder at de ser det. Lyngen trenger ikke helikopter, de trenger en båt med kikkerter, noen ullpledd og norsk tradisjonskost. Og i alt dette pjattet om turisme er det en viktig brikke som faller bort, nemlig det naturvitenskapelige perspektivet. Men på dette området har sannsyligvis folk på denne sida så lite peil at de overser det med vilje og bare hamrer løs om reiseliv, penger og helikopter. Slutt å vær så snevre!! En SVAK verning av Lyngenområdet høvler ikke over alt som heter reiseliv og penger. Man må bare åpne øynene og tenke lenger enn sin egen nesetipp!!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Hvor mye koster en dag med heli? Lurer nemlig på hva jeg skal bruke pengene på; lego eller heli. Har jeg råd til både heli og lego, eller bare lego?


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Jeg er enig med at lyngen kan og skal værnes. Men det burde ikke vært totalt utelukket å kunne bruke helikopter et par ganger i året. Fikk smaken på heil da røldal hadde helitaxi. Den siste debatten omkring dette har vært absurd spør du meg. Det siste jeg hørte var at miljøvern sjefen i Odda hadde blitt nokså forbannet da han hørte at røladal skisenter hadde reklamert for helitaxi på FF. Vi som er for heliskiing i Norge blir sett på med sure øyner enten av statlige folk eller folk som kaller oss horer på ski??? Det absurde her er at det finnes faktisk mange privat eide helikopter, fly etc. Svirrende i lufta rundt oss, men det er ikke mulig å lande et par ganger på ufremkommelige fjelltopper NEI. Røldal og co. har prøvd på å søke om ny konsesjon men ble møtt med stengte dører.Reinsdyr folka på Haddanger vidda blir flydd opp hvert år for å skyte reinsdyr. Skal du bygge deg en ny hytte kan du få tilatelse til å bruke helikopter. I sauda brukte de helikopter til å frakte betong til fundamentet til ny heis, jeg leste at de hadde over 200 turer på et par dager. Bøndene flyr med helikopter for leite opp sauene sin på fjellet.

Dette er et molbo land delux. Det de driver på stortinget holder ikke alltid mål/vann. Jeg regner med at de fleste på dette formuet er intressert å ta vare på den naturen vi har. Denne debatten er forholdsvis latterlig. Jeg er enig med at lyngen kan og skal værnes. Men det burde ikke vært totalt utelukket å kunne bruke helikopter et par ganger i året.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Seriøst! Hvor mye koster det å ta heliski? I Norge. Plis.


Hva skal vi vernes mot?
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Sitt akkurat nå og ser inn i massene med gråstein, is og snø(flekker) i Lyngen. Tanken som slår meg er hvorfor kan ikke vi som bor her få dra litt nytte av den gudegaven som ligger utenfor stuedøra. Hvorfor er det slik at moraladelen på tinget mener at dette er hensiktsmessig å verne. Kan ikke forestille meg at det er noen med så stor iherdighet og innsatsvilje skulle kunne klare å ødelegge disse milliardene av kubikk med is og stein. I hvertfall burde de kunne sette av en del av området til fremtidige anleggsutbygginger.

Vi som også benytter fjellet om sommeren ser at de eneste merkene etter mennesket ligger i godt brukte teltplasser (gå litt lengere å hent ved), noen haglepatroner og lite søppel(ta med). Ser ingen spor etter helikoptere eller vinterens skuteraktiviteter, ei heller spor etter grupper som har gått i fjellet. (Man må nå ha spesialtillatelse fra vernestyret for å ta grupper på litt størrelse inn i massivet).

Hovedskaden som naturen lider under er barmarkskjøring med motorsykler. Som kjent bedrives denne bisarre aktiviteten av samene. De har reinsdyrene på lyngenhalvøya på sommeren (til han et sted ovenfor som nevnte at reinsdyrene kunne bli skremt vinterstid, det kan de nok - men ikke her, de er på finnmarksvidda for å prøve å finne mat) Og da bedrives denne underlige aktiviteten av ett "naturfolk". Dette setter dype, stygge og varige spor i den skrinne jorda. Dette problemet forsvinner ikke med verningen av alpelandskapet. Samenes særrettigheter står sterkere enn norsk lov. Dermed kan stortinget om så karakterisere Lyngen som nasjonalpark, eller forby folk å sette sine bein i alpene. Men samene vil fortsatt kunne ture frem. En vakker dag må disse underlige krekene på tinget foreta ett valg. Nei to valg.1. Hvis det forsatt skal bo folk i denne landsdelen, så nytter det ikke med å verne område etter område. Det virker som det er en prestasjon for hver miljøvernminister å overgå hverandre med fredning.2. Skal de verne alt som er rundt reindrifta for å kompensere for den voldtekten denne "bissnissen" påfører naturen i nord. De bør si til samene følgende: Skal de holde hevd på sine FN-gitte URfolksrettigheter så bør de leve opp til nettopp det. De har så mye å være vanvittig stolt over, men det ødelegger hele bildet at et naturfolk ødelegger, ja nettopp - naturen.

Jeg klarer vanskelig å se at vi trenger noen sentralepolitikere til å forvalte vår eiendom(lyngenhalvøya er privateid). I flere hundre år har lokalbefolkningen greid denne oppgaven utmerket. Hvis de tror at det er dette som må til for at vi skal forstå rett og gal bruk av naturen, så glemmer de nok at vi elsker denne fjellklumpen i hvertfall like høyt som de. Det er ikke uten litt frustrasjon å føle at myndighetene ikke tiltror oss denne oppgaven. Men at de hører på, og følger opp nikkers-adelens synspunkter før vår.

Heldigvis er Lyngen kommune velsignet med ett sterkt industrinæringsliv i Nord-Norsk sammenheng(det er ikke bare samer, bønder og fiskere her). Imidlertid går befolknigen nedover(har tapt seg med 40% de siste 20 år). Så hvis det ikke kommer nye sterkere næringere inn, så vil ikke dette kunne snus.

Hvis ikke denne verneplanen hadde blitt til, så tror jeg nok at det ville blitt økonomisk forsvarlig å bygge ett større alpinanlegg et sted i alpemassivet, der vi kunne invitert en masse miljøbevistløse folk til å misbruke og rasere en bitte liten del av fjellene. Der kunne de sågar bo innendørs og til og med få servert alkohol. Slik at de kan diskutere hvilket heltemot det kreves dagen derpå for å herpe nye deler av løssnøen.

Forøvrig er det kommet bra med pudder, så det blir nok Goalsa eller Daltind til helga...

Vell møtt til Lyngen! Men pass dere for skredet, vært stabilt ustabilt vær over en tid nå!


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

På tide at de lokale for sagt sitt, og det med rette etter som det er de som forvalter Lyngen. Tror neppe at en topptur-fyr fra Østlandet er rette kritiker eller applaudant til om Lyngen skal vernes. I hvert fall ikke en kontorrotte i et departement i Oslo, som ennå ikke har vært lenger nord en Lillehammer. Jeg har med selvsyn sett hvordan befolkningen i Lyngen sliter med å få arbeidsplasser, og fraflytningen er formidabel.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

hva med en topptur-fyr fra Vestlandet da? Har han lov å uttale seg?


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

hva med en årlig Heli event i Lyngen, hvor overskuddet går til utbedrings prosjekter av den allerede eksisterende Topptur turisme. Les Powder og Couloir Magazine... det er fler skisteder i USA som opplever pågang som "backcountry" resorts. Ved å bygge et levedyktig "freeride miljø" (bla med heli filming evt en heli konkurranse) kan lyngen plassere seg på norgeskartet og verdenskartet som et bra turområde, turismen vil ta seg litt opp og Lyngsværingene kan få noe å være stolte av..... bare en tanke.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Tror det er mye snakk om misunelse fra heli / scooter motstandere. Tror mange av dere ville vært raske med å takke ja til en heli-tur i Lyngen. De reglene som er for heli-skiing i Norge i dag fungerer bra. Det eneste problemet er at noen politikere er så sneversynte at de sier nei uten å se hva det søkes løyve til. Hvorfor skal vi værne og gjøre ting så vanskelig? jeg sier ja til mere heli-skiing i kontrolerte former. Det vil gangne alle lokalsamfunnene og skiplassene i Norge. Pga at de som får løyve er de som skal lage filmer o.l. Det er snakk om god reklame for den aktuelle plassen.

Scooter. Hvor mye skade påfører egentlig scooter kjøring på naturen. Ganske lite skal jeg si dere. En flyavgang fra Alta til Gardermoen har mye større utslipp av avgasser en det samlede utslippet av scootere i Norge. Når det gjelder støy fra scooter er det vanskelig å forsvare, men den forsvinner like fort som den kommer...Ja til scooter kjøring i Norge. Vi må bruke naturen rundt oss om vi går eller kjører. Det er det samene har skjønt og vi bør bruke de som et godt eksempel. Til dere "fjell-værnere", la nå folk få bruke naturen på den måten de ønsker. Ikke vær så misunelig....


Nok ein miljøidiot
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Me må erkjenna at ting går til helvete; faktisk i ein akslererande fart. Generasjonen min ( f.`80) må finna ut korleis me kan avgrensa & deakslerera skadane mamma & pappa har påført kloden i den O`store ego- & konsumfesten, medan ungane mine bør/ må fungera som "renovasjonsarbeidarar".

Trist at fokus er på eitt skarve helikopter, medan me spyr ut CO, N, + + og skiplar den skjøre balansen.

Lat folk koma ut i naturen, og sjå kva me eigentleg øydeleg når me kjøyrer bil/ flyr fly/ overkonsumerar/ produserar carcinogen/ + +.

Eit menneskeliv er temporært; naturen bør få leva lengre !


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Naturen er til for å brukes.......


Verning - uberørt natur?
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Ja så e våre kjære Lyngsalper endelig blitt verna, og takk for det. Som lyngsværing må æ sei mæ gla førr at området blir værna mot større inngrep, slik at glade turkamerater åsså i fremtia skal kunne ta på turutstyr og oppleve (sånn noenlunde) uberørt natur. Så får vi bare håpe at vedtaket medføre at det blir tilstilt ressurser til bedre kontroll med motorisert ferdsel, både ulovlig og lovlig. Førr oss som ferdes i Lyngsfjellan e det ganskje åpenbart at kontrollen e altførr dårlig, både med den lovlige trafikken og ikke minst den ulovlige.


Heliski i utlandet
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Har akkurat kommet hjem fra skiferie med heliski i Kaukasus i Russland. Hadde kvaler rundt det å fly helikopter opp, men ville gjerne prøve det. Det sykt moro. Men rettferdiggjør det forstyrrelsene. Alle som har stått under en helirotor, eller ventet på å bli plukket opp forstår at helikopteret lager så mye støy at det vil ha innvirkning på evt dyreliv. Dessuten er det dyrt, selv i Russland, og dermed forbeholdt rike middelaldrende menn (stort sett). Kommersiell heliskiing foregår også stort sett i terreng som dyktige skiløpere godt takler med topptur-utstyr. Men jeg bet meg spesielt merke i to ting jeg hørte i Kaukasus:Den rike, litt korpulente amerikanske heliskituristen Rod, som viste utmerket godt at heliski normalt er forbudt i Lyngen, men som "would love to go skitouring in Lyngen, and live in a boat during the trip".Og den russiske heliskiguiden og toppturentusiasten Andrej, som sa: "Hopefully heliskiing will be forbidden also here. Heliskiing is killing Kaukasus."


Miljøargumentet er tynt.
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Scooterkjøring er kanskje Støyforurensene, men da må de ta bort høstjakta også. Der blir dyra jagd med Hagle. Dette går vist alle her hus forbi. Verner de Lyngen må de også forby jakt - Tenk på det.... Videre vil jeg si til alle som snakker om utslipp. Tenk dere hva som kommer ut av en skifabrikk. Vil påstå at produksjon av moderne ski, innehar prosesser som er særdeles skadelige for miljøet. blir litt teit å høre en telisfjott uten perspektiver snakke om utslipp, når det stakkars helikopteret slipper ut samme avgassene som skifabrikken som lager telisskiene hans gjør på 2 minutter.... Kan ikke folk forstå at regionen trenger en "Edge" for å opprettholde en falmende sysselsetting. Når jordbruk og industri er på retretten, bør vel Lyngsværigne kunne sko seg på litt turisme??? Å gi noen landingstillatelser til MSP og WARREN MILLER osv... skader ikke Naturen. Det er ikke akkurat skytteltrafikk til Russertind med A-star det er snakk om. Viktig at det ikke blir mer helikjøring enn for øyeblikket, men å totalverne hele halvøya vil nok lage begrensninger for det godt utbygde alternativ lyngen kan bli for villmarksturisme. Lyngen hadde i gamledager scooterløyper og bruk av slike, vil kunne begrense støy forrurensingen av fjellene.... Ja til opprusting av turistnæringen i Nordtroms og NEI til verning=Avfolking.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Det har ikke slått deg at det er like greit?

Hvis konsekvensen av å gjøre naturen så tilgjengelig at opplevelsen i seg selv forsvinner er at utkantsnorge avfolkes - ja da kan det være like greit. Hvis menneskene der oppe ikke evner å få igang nok verdiskapning til å holde sine egne hjul igang - ja da kan det være like greit. Ikke nok med at havet skal melkes for det det er godt for, men dere må tyne enhver naturessurs til siste dråpe for å få smør på brødskiva. Håpløst. Gå inn i dere selv dere der oppe og skap verdier der.


Side 1 av 2 1 2

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå