Vedr høyde i old school så går faktisk gutta 12-15 meter opp i lufta. MEN hoppet er fra 4 - 4,70 meter høyt. De som går ut på hopp 3 som er 4,7 meter går i høyden 14-16 meter. Videre så går de 6 - 8 meter ut fra hopp kanten. Slik at de går rimelig rett opp og rett ned. Unnarennet er ca 40-47 grader bratt.Så var det new school.Nivået på gutta i Norge er meget bra. Var på skimania på Geilo og i Tryvann. Var der som dommer og jeg gjentar: nivået er meget bra. Vi har mange gutter som kan nå veldig langt. Når det kommer til triks og dømming så er det et par ting som teller inn. DET er ikke spinn to win som gjelder. Kriteriene som teller er: vanskelighetsgrad på trikset, gjennomføringen av trikset, lengde og høyde. Det er en del av dere der ute som IKKE bruker hoppet. Med det så mener jeg at dere skal opp i lufta, ikke fjære av på hoppet for å ta trikset. Detter dere ned på kulen eller bak så trekkes det veldig i karakter. Samme gjelder når dere går alt for langt. Dette har med sikkerhet å gjøre.Gjennom føring, lengde og høyde har MYE å si. Til dere som hopper på de store hoppa og IKKE kommer over kulen så er ikke det noe som helst kult. ( Dere driter dere ut selv ) Kjør heller på det hoppet som er litt mindre og kom dere over kulen. Karakter gies ikke ut fra hvilket hopp du hopper på. For å si det sånn: tar du en 360 på det store hoppet og detter ned på kulen vil du få en langt lavere karakter en om du tar en 360 på det lille og går godt over kulen.Gjennom føringen ( stilen ), vanskelighetsgrad, høyde, og lengde.Gjennomføringen:Her ser vi på om du har kontroll, ser det pent ut, eller er du ute å flakser og spreller med armer og bein. Starter du for tidlig på trikset, er trikset avsluttet når du lander osv osv.Høyde: Har du en fin kurve ut i fra hoppekanten til landing. Denne kurven finner du ved å se på hoppet/kulen/landingen fra siden på god avstand.Lengde: Kom dere over kulen. Få treneren deres til å streke opp: slutt på kul, start landing sone, og slutt landing sone.Vanskelighetsgrad: en 360 er klart ikke så vanskelig som en sw720. Her sier det meste seg selv.

Sammenligne old og new school blir som å sammenligne ballet og fotball.

Håper det kommer noen kommentarer på dette. Tross alt så er det dere som er utøvere og vi er dommere. Vi dommere kan IKKE sette oss på en høy hest og sitte der og tro vi vet alt. Skal dette funke så må vi kommunisere sammen.