Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nybegynner på windsurfebrett
#3435 16/05/2012 10:43 PM
Jonas Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Hei:D Er 16 år og har begynt med windsurfing. Jeg har et litt eldre brett og seil, som holder for meg i første omgang. 

Det store problemet er at når det kommer et plutselig vindpuss eller når det er en del vind, så klarer jeg ikke å få overført vekten kjapt nok og faller over. Er det noen måte jeg kan klare og gjøre dette bedre på. Har funnet ut at det lønner seg å bøye seg mye i knærne og ikke ryggen. Men er det noen som har noen tips og triks?

Takk:D

Re: Nybegynner på windsurfebrett
Jonas #3436 17/05/2012 11:23 AM
Fersking
Fersking

Hei Jonas.Hvor gammelt er utstyret ditt? Hvis det er endre enn fra rundt 2000-tallet, kan jeg garantere deg at nytt og mer moderne utstyr vil gjøre seilinga lettere.

Når det kommer vindkast og du får ekstra trøkk i seilet har du to mulighet: 1. skyve bakhånda fra deg(eller slippen den helt), sånn at seilet åpner seg og mye av trykket forsvinner. 2. lene deg bakover, med bøy i knærne som du sier, rett i ryggen og med ganske rette armer. Da er du i en posisjon der du kan tåle mye trøkk i seilet uten og miste balansen og du vil akselerere istedenfor å miste kontroll og miste seilet.

Det beste er ofte en mellomting mellom disse. Dvs. skyve bakhånda fra deg til du har kontroll, og deretter lene deg bakover mens du strammer inn igjen, for å øke krafta i seilet.

Seiler du med fotstropper eller trapes? Fotstropper kan hjelpe med å spenne ifra mot brettet, slik at du henge enda lenger ut. Trapes vil du etterhvert oppdage at er helt nødvendig for å ikke bli utslitt i armene.

Jeg skal jobbe med å holde kurs for nybegynnere og litt viderekommende i Drøbak i sommer. Der får du også låne utstyr, hvis det du har er veldig slitent. Mer info her: http://idrett.speaker.no/organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=1263223&CatId=96874

Lykke til!

Jonas #3437 17/05/2012 12:39 PM
Jonas Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Takk laugh Utstyret jeg har er vell ca fra 1990. Med to seil, Et 5,6 kvadrat m og ett 6,7 kvadrat m. Brettet har fotstropper og skal ha vært et bra brett på den tida. Tenker å begynne med 5,6 seilet. Brukte et enda eldre brett i fjord og begynte å få det til, men det brettet var glatt, verken fotstropper og oppover bøyd bau foran. Ser for meg at dette vil være betydelig enklere. Gleder meg. Skal vurdere kurset ditt. Bor i haugesund, men drar ofte til Tønsberg

Jonas #3438 19/05/2012 6:03 PM
Jonas Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

hei laugh Tipsene dine hav vært til stor hjelp. Har surfet to dager på rad og begynner å få det til laugh Men et annet problem jeg merker. Når jeg kommer opp i fart på kryss, går jeg litt bakover på brettet, ca dit med stroppene.Det gjør jeg for at ikke brettet skal grave seg så mye i vannet foran. Det som skjer når jeg går bak er at brettet svinger opp mot vinden og mister fart og i verste tilfelle kommer vinden på feil side av seilet :P Tror årsaken til dette er at når jeg lener vekta ut for å holde seilet igjen, dytter jeg brettet opp mot vinden, eller at jeg lener seilet litt langt bak, og svinger av den grunn.

Noen som vet hvordan jeg kan forhindre dette? eller klare å finne ut hva jeg gjør feil?

Jonas #3439 19/05/2012 6:29 PM
Fersking
Fersking

Hei,

Prøv å skyve seilet fremover eller iallefall holde det på samme sted selv om du går bakover, dersom du drar seilet balover eller får for mye vekt langt bak vil brettet svinge inn i vinden. Et annet tips kan være å sjekke om det er en lokal seilforening. Her i Grenland er det en bra en med brettgruppe, her kan du melde deg inn, låne alt av utstyr og samtidig få gode tips. Kanskje det er noe lignende der du bor? Dersom du hadde fått prøvd et moderne brett (forholdsvis brede) vil det gjøre læringen betydelig enklere. mvh Knut

Jonas #3440 19/05/2012 11:40 PM
Jonas Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Vet ikke om noen spesiell brettseiling gruppe her i området, men skal sjekke litt mer. Har prøvd et nyere nybegynner brett, men syntes faktisk at det var kjekkere å seile på et litt eldre brett. Følte jeg fikk mer fart og syntes de nyere brettene var så brede at de seilte mye mer sidelengs. De i gamledager fikk det jo til på et vis de også, hehe laugh

På brettet kan jeg også velge om masten skal stå litt mer foran, i midten eller bak. Hva burde jeg velge i hvilke vindforhold?

Tusen takk for alle svar laugh !!!!

Jonas #3441 20/05/2012 7:34 PM
Ringrev
Ringrev

hei laugh Tipsene dine hav vært til stor hjelp. Har surfet to dager på rad og begynner å få det til laugh Men et annet problem jeg merker. Når jeg kommer opp i fart på kryss, går jeg litt bakover på brettet, ca dit med stroppene.Det gjør jeg for at ikke brettet skal grave seg så mye i vannet foran. Det som skjer når jeg går bak er at brettet svinger opp mot vinden og mister fart og i verste tilfelle kommer vinden på feil side av seilet :P Tror årsaken til dette er at når jeg lener vekta ut for å holde seilet igjen, dytter jeg brettet opp mot vinden, eller at jeg lener seilet litt langt bak, og svinger av den grunn.

Noen som vet hvordan jeg kan forhindre dette? eller klare å finne ut hva jeg gjør feil?

Prøv å heng fremover. Slik at du får lite trykk på beina: typisk lett bøyd framfot og strak bakfot. Etterhvert som farten øker kan tyngden flyttes bakover. Det er også viktig at brettet ikke trykkes ned på lo-kanten. La det heller helle litt mot le...og trekk litt med fremfre fot slik at brettet går mot vinden. Du må også passe på at bakre hånd strammer litt ekstra. Husk at du ikke trenger å henge rett tilbake: du kan også henge mye nærmere seilet/bommen ved å endre posisjonen på kroppen din.

Et par spørsmål: planer du? Har brettet kjøl, og bruker du i så fall den på kryss?

Hvis du planer bør du egentlig ikke ha noe problem med at brettet går for dypt med baugen. Hvis du ikke planer, bør du stå bredt, slik at du kan variere trykket raskt fram og tilbake.

Det du beskriver er forøvrig også det vanligste problemet folk har når de jibber. De kommer ut av jibben med trykket for langt bak. Dette gjør at brettet vrir seg opp mot vinden og stopper. Nøkkelen da er å få trykket brettet ned forran - ved å overstramme seilet, presse masten ned og/eller gå litt frem.

Jonas #3442 21/05/2012 9:04 PM
Jonas Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Tusen takk laugh Brettet har finne bak og kjøl på midten. Skal jeg ta opp kjølen når jeg seiler i medvind?

Jeg har kommet opp i plan et par ganger. Den vinden jeg har seilet i fortiden er akkurat ikke sterk nok til å få meg i plan, men jeg klarer å holde igjen seilet mye bedre nå og ser ikke at det skal være noe problem å komme opp i plan om det er litt mer vind. Gleder meg til å prøve igjen om et par dager. Tusen takk igjen for alle svar laugh

Jonas #3443 22/05/2012 9:33 AM
Ringrev
Ringrev

Vel, kjølen vil gi deg stabilitet også med vinden...så reglen er vel å ha den nede så lenge du ikke planer, eller får problemer med bølger e.l. Hvis brettet er kort (under 3 meter) og det er nok vind til å plane, bør kjølen være oppe hele tiden - også mot vinden....men, da må du plane. På lengre brett kan det være lurt å ha kjølen nede uansett når du går mot vinden.....men hvis det blåser mye vil merke at brettet blir løftet opp, da kan du slå kjølen litt inn. Hvis du seiler med kjøl er det viktig at du aldri lar bettet bli presset ned på lo-siden. (fotstyringen vil fungere motsatt med kjølen nede)For å komme i plan er det også viktig at du ikke er for rask med å gå bakover på brettet.

Jonas #3444 22/05/2012 2:45 PM
Jonas Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

OK laugh Tusen takk laugh

Jonas #3445 06/06/2012 8:01 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

mange som seiler i Haugesund og Karmøy. Tror de har en nettside, men fant den ikke.

Jonas #3446 09/09/2012 11:14 PM
Fersking
Fersking

Hei!Ta turen ut til Åkrasanden en dag det blåser fint så treffer du nok meg og broren min som kan hjelpe deg! laugh

Jonas #3447 07/10/2012 5:42 PM
Jonas Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Kult! det skal jeg gjøre!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå