Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvordan kompaktere filmer i Adobe Premiere?
#34357 18/02/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

Er det noen som kan tipse om hvordan man gjør en video kompakt i Adobe Premiere? Har laget en Adobe Premiere Project fil av en ca. 2 minutters filmsnutt, men det ferdige resultatet blir over 40 Mb.Skulle gjerne hatt den ned i 2 til 4 Mb.

More than words
OP Offline
More than words

I premiere velger du (etter hva jeg vet) kvaliteten på forhånd dør du redigerer..Tror dessverre ikke det er mulig å gjøre det om etterpå.. Mulig andre vet noe jeg ikke vet!

Jau... skulle vel gå
More than words
OP Offline
More than words

Når filmen er ferdig redigert går du på:1) Fil2) Export timeline3) Advanced Windows Media4) Velger kvalitet etter hvor stor/liten størrelse du vil ha på filmen.5) Velger hvor du vil legge filmen. Trykker OK også går resten av seg selv

Lykke til

Peace!

More than words
OP Offline
More than words

Jeg redigerer selv filmer i Premier (Pro), og ser jo at filene blir store. Derfor bruker jeg Dr Divex til å komprimere filene etter at jeg er helt ferdig i Premiere. Dr Divex komprimerer filmen til ca 1/20 av det Premiere gir ut, og resultatet blir like bra.

Og bruk høyest kvalitet på filen fra Premiere
More than words
OP Offline
More than words

Det er ikke noen vits i å gå ned på kvaliten fra Premiere. Metoden som ble beskrevet for Premiere er nok enklere, men ved bruk av Dr Divex får du enda mer komprimert fil som har høyere kvalitet

More than words
OP Offline
More than words

Den måten jeg fåreslo gir ikke noe særlig bra kvalitet... så får du til divx er d en god løsning

More than words
OP Offline
More than words

For at du skal få til å spille divx-filer må det være installert ekstra codec på maskina. Det er det ikke alle som har. Hvis du har premier 6.x kan du bruke 1)2)3)4)5) metoden over her. Det er det som er tryggest for at alle skal få til å se filmen. Der kan du velge den kvalitet og medførende stor/liten fil som du vil. Det er ikke alltid at det valget (Advanced Windows Media) er i Exporten. Men du kan laste den ned her: http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/premiere/default.aspx og legge den i plug-ins mappa til premier. I Premier Pro ligger det der alledrede.

More than words
OP Offline
More than words

Takk for kjempebra tips. Har prøvd DivX allerede, og det var supert. Skal prøve i Premiere også.

Takk for god hjelp!

Øyvind

More than words
OP Offline
More than words

jeg har et lite problem med en film. Jeg fikk en film med en kompis med skikjøring og tenkte jeg skulle redigere den litt, dele opp i klipp osv. Problemet er at hver gang jeg prøver å importere den til enten adobe premier eller windowsmoviemaker får jeg feilmeldig som jeg ikke skjønner noe av eller at programmet bare lukker seg. Er det noen som vet hva dette kan skyldes? Og hvordan det skal fikses

More than words
OP Offline
More than words

Hva sier feilmeldinga???

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå