Jeg har seilt veldig mye - så jeg er kanskje i en litt annen situasjon. Etter noen få års avbrekk der jeg syklet og kitet, bestemte jeg meg for å komme tilbake til windsurfing, og fokusere på det som var nær meg: indre oslo-fjord. Valgene mine stod mellom formula, lettvinds-slalom og race-board. Etter mye om og men falt valget mitt på raceboard (380cm langt brett med mastskinne og kjøl). Grunnen var et aktivt miljø på lysaker, slik at jeg får seilt hver torsdag unasett vær/vind, samt muligheten til å oppbevare brett der. Jeg har også et 110 liters brett jeg bruker i ytre oslo-fjord, og mindre brett jeg bruker på ferie.
Erfaringen min er at jeg har fått seilt mye mer enn før (hver torsdag + 1-2 helgedager). Dette har medført at når det først har vært kemforhold så er surfemuskelene sterkere, og balansen bedre => mer morro. I indre oslofjord opplevde jeg en dag i fjor der brettet var for stort, og 2 dager der jeg ikke klarte å holde raceboard-seilet og måtte over til noe mindre. Det betyr i korthet at du kan klare deg med ett brett og ett seil til all din seiling i indre oslofjord. I fjor seilte jeg kun på småbrett i utlandet....og merkelig nok føler jeg at jeg ikke gikk glipp av noe.
Raceboard minner kanskje mer om seiling enn surfing når det blåser lite, men når det blåser over 7 m/s får man bra surfefølelse. Topphastigehet min i lysakerfjorden ved sønnavind er 25/26knop - så disse brettene går raskt også. I lettvind er det gøy å ta en langtur fra f.eks. lysaker til sandvika. Jeg synes også at de uformelle regattaene vi har morsomme.
LBK- har også lange brett du kan låne, dersom du ønsker å finne ut om dette er noe for deg. http://www.lysakerfjorden.no/