Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Seilbrett til bruk i indre Oslo fjord....
#3431 15/05/2012 10:55 AM
ragtag Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei, Jeg har vært på kurs i fjor sommer og kanskje seilt 10 ganger i løpet av det siste året på leid utstyr, og ser nå på å kjøpe eget utstyr.

Jeg har lest litt fram og til bake, og lurer på om Starboard Rio, eller tilsvarende er veien å gå. Først tenkte jeg at jeg klarer meg sikkert på ett brett uten dagger board, men kom så på at kanskje det er praktisk å ha likevel siden jeg kommer til å seile mest i indre Oslo fjord...der det stort sett er lite vind. 

Hva ville dere anbeballt av brett og seil? Er 190cm og ca 84kg.

Re: Seilbrett til bruk i indre Oslo fjord....
ragtag #3432 15/05/2012 12:49 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg har seilt veldig mye - så jeg er kanskje i en litt annen situasjon. Etter noen få års avbrekk der jeg syklet og kitet, bestemte jeg meg for å komme tilbake til windsurfing, og fokusere på det som var nær meg: indre oslo-fjord. Valgene mine stod mellom formula, lettvinds-slalom og race-board. Etter mye om og men falt valget mitt på raceboard (380cm langt brett med mastskinne og kjøl). Grunnen var et aktivt miljø på lysaker, slik at jeg får seilt hver torsdag unasett vær/vind, samt muligheten til å oppbevare brett der. Jeg har også et 110 liters brett jeg bruker i ytre oslo-fjord, og mindre brett jeg bruker på ferie.

Erfaringen min er at jeg har fått seilt mye mer enn før (hver torsdag + 1-2 helgedager). Dette har medført at når det først har vært kemforhold så er surfemuskelene sterkere, og balansen bedre => mer morro. I indre oslofjord opplevde jeg en dag i fjor der brettet var for stort, og 2 dager der jeg ikke klarte å holde raceboard-seilet og måtte over til noe mindre. Det betyr i korthet at du kan klare deg med ett brett og ett seil til all din seiling i indre oslofjord. I fjor seilte jeg kun på småbrett i utlandet....og merkelig nok føler jeg at jeg ikke gikk glipp av noe.

Raceboard minner kanskje mer om seiling enn surfing når det blåser lite, men når det blåser over 7 m/s får man bra surfefølelse. Topphastigehet min i lysakerfjorden ved sønnavind er 25/26knop - så disse brettene går raskt også. I lettvind er det gøy å ta en langtur fra f.eks. lysaker til sandvika. Jeg synes også at de uformelle regattaene vi har morsomme.

LBK- har også lange brett du kan låne, dersom du ønsker å finne ut om dette er noe for deg. http://www.lysakerfjorden.no/

ragtag #3433 10/06/2012 11:11 AM
ragtag Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for innspillet. Jeg endte opp på ett Star Board Rio med 7.3 seil (pakke tilbud fra Rå Sport), litt på grun av pris og plass. Fikk en kort plass i en container hos LBK, så ett 380cm brett hadde blidt for stort. Jeg har vært ute to ganger med det, etter at jeg fikk det på plass i forrigje uke, sist i går, og er ganske fornøyd. Det er stabilt og fint, og går fort nok unna. Klarte å få det opp i plan noen ganger i går, særlig hvis jeg vippet opp daggerboard-et, men seiler ellers helt greit når det ikke planer. Uten daggerboard nede klarte jeg bare så vidt å seile opp mot vinden, så den kommer bra med når man skal komme seg hjem igjen.

Jeg valgte større seil en det de anbefallte meg hos Rå Sport, og er fornøyd med det. I går blåste det mer enn det pleier å gjøre i Oslo, og jeg hadde ikke noen store prolemer med å håndtere seilet. Jeg har seilt mye seilbåt i indre Oslo fjord, og vet at det sjelden blåser særlig kraftig her. Skal derimot en tur til sørtuppen av Sverige i sommer, så får se om det blir for stort for meg der. smile

skimachine: Heter forresten Ragnar, så treffer du på meg hos LBK er det bare å si hei. smile

ragtag #3434 10/06/2012 9:50 PM
Ringrev
Ringrev

Gratulerer med brett! 7.3 høres helt greit ut inne i indre oslofjord - jeg kjrører så å si bare med 9.5 i inne i fjorden....og svært sjelden med noe mindre enn 6 i ytre - men jeg pleier å seile store seil.Vedr. evnen til å gå mot vinden, så kan du ekperimentere med finnen. Med litt størrelse på finnen bør brettet fly opp mot vinden bare det blir litt vind - men det blir også vanskeligere å manuvrere. Uten kjøl, og i plan, går brettet best mot vinden med mastefoten langt bak. Seiler på lysaker hver Torsdag, og heter Christian...og kjører det sørste misforsteret av et brett.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå