Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Garn-hindring ved seilespot ved langeby i Sandefjord!!
#3387 14/05/2009 11:16 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

da jeg seiler ofte på langeby har det avogtil vært satt opp garn/ruse som sperrer deler av seiletraseene over sundet... Jeg er ikke medlem av seileklubben der, men har ikke hørt at de har tatt tak i det. Siden området er mye brukt av seilere, bør garnfiskere prøve å holde seg unna disse stedene.

Jeg syns vi brettseilere/surfere blir kneblet mer og mer. Komunene bør legge forholdene bedre til rette for oss som driver med slike miljøvennlige aktiviteter og legge føringer for garnbruk ved populære surf/seilespot.

Sandefjord blad tok kontakt med Sbk. men de ville bare legge saken død, av ukjendte grunner.Jeg spør meg selv om det er noe klubben er redd for, eller er de ikke interessert i å jobbe for bra forhold for medlemene og/eller seilemiljøet i distriktet.

Pga. oprsjon o hånd, seiler jeg ikke for tiden, men hadde jeg vært frisk tror jeg nok garnet kanskje hadde ligget på land selv om fiskerne kanskje har loven på sin side.

Kom med innspill på lignende saker!!!

Ukjent for styret...
Pulken-75 #3388 15/05/2009 9:34 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Engasjement er alltid flott. MEN.. Det er og har vært helt ukjent for styret i klubben at garn/ruser har skapt problemer for oss seilere på i Langebysundet. (Vi har seilet der i over 20 år)

Jeg for min del fikk en heller diffus info. om at Sandefjord Blad hadde kontaktet et av våre medlemmer utenfor styret i klubben og forespurt kommentar om dette problemet.

Klubben er en av Norges største klubber inne sporten og vi har mange og gode resurser. Vi jobber selvsagt for våre medlemmers interesse. Naturligvis ville vi tatt tak i dette umiddelbart dersom våre noen av våre medlemmer hadde tatt opp dette som et stort og vedvarende problem.

I Norge har vi jo fritt fiske i havet. Det foreligger ingen eksklusivitet for SFBK i langebysundet gitt av fylke/kommune.

Du sier du ikke er medlem i klubben. Jeg vil anbefale deg å bli medlem mtp. ditt engasjement. Det hadde også vært flott om du innlemmet oss, før du kontaktet Sandefjord Blad så vi kunne fått vurdert saken i styret.

Mvh

Sandefjord BrettseilerklubbOle Gunnestad, Nestleder.www.sfbk.no

Re: Garn-hindring ved seilespot ved langeby i Sandefjord!!
Pulken-75 #3389 15/05/2009 10:26 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Problem og problem.Har ihvertfall hørt fra flere som seiler der at garn har ligget og sperret traseen ved sørenden av stranden nå i vår.Etter hva jeg husker har dette vært i fjor også og blåsene er så små og dårlig farge på at det er farlig lett å seile over/på dem....I fjor var det også garn rett sør for øya med dårlig farge på blåsene, kjørte på dem ihverfall en gang.

Jeg vet ikke hvor mye du er der ute og seiler, men jeg var der så og si hver helg + ukedager i hele vindsesongen i fjor og la merke til garn flere steder rundt øya.

Og til slutt kunne det alikevel vært en god ide å legge inn en henstilling i avisen til fiskere om at de kan være så snill å prøve å ligge unna området i sundet + bedre/større blåser med bedre farge som sees bedre.Det er ikke alltid fiskere tenker på at andre bruker de samme områdene også, så et lite forsiktig opplysende innlegg i media er på sin plass.NB!!! det er viktig at allmennheten vet hvor seilemiljøet seiler i fjorden slik at det kanskje blir tatt litt hensyn ang. garn og slikt.

Melder meg inn som medlem når jeg er i stand til å seile igjen.

Pulken-75 #3390 15/05/2009 10:35 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

NB det med å trekke garnet på landtrekker jeg herved tilbake. Ønsker ikke å skape problem for klubben på langeby, men skal innrømme at jeg har vært inne på tanken.

Pulken-75 #3391 15/05/2009 1:51 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Dette skar litt feil ut!! jeg mente selvfølgelig å ha vært inne på tanken om fjerne ruser og ikke skape prob. for klubben. Selv om jeg ikke enda er medlem skal jeg være med og bidra til gode forhold på langeby og tenke meg om 2 ganger før jeg foretar meg noe drastisk i langebys nærhet :-D

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå