Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Innføring i variasjonen av kiter
#3235 21/03/2016 8:49 PM
omyrold Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

God kveld! 

Ny kiter av vinteren, fått dreisen opp mot vinden på snø. Begynner derfor å se etter første kite, ettersom det virker jævlig fett! Har noen mulighet til å ta meg gjennom hva som finnes på utstyrsfronten? Ønsker å skaffe meg oversikt/forståelse av hva som finnes. Mye merker, modeller, rask utvikling etc. Takk

Re: Innføring i variasjonen av kiter
omyrold #3236 24/03/2016 3:08 AM
Entusiast
Entusiast

... Som nybegynner kan Foil kite funke fint syns jeg, men av erfaring er min smak: har jeg erfart at det tryggeste er tubekite i mer sterkere vind.... Litt forskjellige teknikker å lande en foil, enn en tubekite i sterkere vind og føles tryggere med tubekite etter mitt syn...

... Selv er jeg inhabil siden vi er 3 brødre som lovpriser Core (XR4) tubekitene... Muligens noe dyrere i ny pris, men utrolig enkelt linesystem og nedhal/uthal på powerlinen... som kun har et tau/line og dra, eller slippe ut med, i motsetning til di aller fleste der det kan være lett og blande liner i en hektisk stund ;-)

Ser det finnes en og annen Corekite (tubekite) til salgs brukt på FINN og andre kjøpeforum på nettet :-) .... Ellers har Norkite.no i Kongsberg butikk der..

Det aller meste av nyere kiter er brukbart, men kan variere i hvor mye kraft det er i kitene mellom hver enkelt merke... Og der kommer nok bla. "Core" på topp..

NB!!!! Close cell kiter er absolutt ikke å anbefale fra meg iallefall, siden en helst må ha en ekstra hjelpe person til å lande kiten trygt, noe en slipper med andre typer kiter..  ;-)

Litt vanskelig og si hvilken kite du skal velge siden det litt er smak og behag og ang. din vekt og planlagt vindstyrke osv..

vindstyrke du planlegger å kite mest i?? ang. størrelse på kiten..

Hilsen Øyvind Risnes

Vestfossen

omyrold #3237 26/03/2016 8:27 PM
omyrold Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for respons! Er mest gira på tube og mulighet for vann. Forskjell mellom bow og c kite? Usikker på vindstyrken jeg kommer til å kite mest i, holder til på østlandet. Men som sagt gira på både snø og vann. 85-90kg. 

Forskjellige merker/modeller som utpeker seg positivt? 

omyrold #3238 29/03/2016 11:51 AM
Entusiast
Entusiast

.. Jeg er usikker på forskjellen mellom bow og C-kite selv....

... Kiter for å ha det morro og med da TUBE-kite..

... Første kite strl er ca 12 kvm ihvertfall her på østlandet der jeg og brødrene mine kiter: Eiker/Sandefjord/Norefjell/Veggli..... I tillegg for å utnytte vindspekteret vil du nok sikkert trente en rundt 8 kvm kite til litt mer vindfulle forhold ;-)

... Di fleste kiter (merker) av nyere dato 0-4 år er veldig bra.... 

... Er selv på 100 kg og kiter med 12 og 13,5 kvm tubekiter, men skal anskaffe en til rundt 8-9 kvm til litt kraftigere vind...

.... For vind i strl 2-5 m/s kan nok kiter på rundt 17 kvm og oppover anbefales.... Men som sagt 12 kvm som hovedkite er et forholdsvis trygt valg her på østlandet på Vestfoldsiden...

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå