Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Innføring i variasjonen av kiter
#3235 21/03/2016 8:49 PM
omyrold Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

God kveld! 

Ny kiter av vinteren, fått dreisen opp mot vinden på snø. Begynner derfor å se etter første kite, ettersom det virker jævlig fett! Har noen mulighet til å ta meg gjennom hva som finnes på utstyrsfronten? Ønsker å skaffe meg oversikt/forståelse av hva som finnes. Mye merker, modeller, rask utvikling etc. Takk

Re: Innføring i variasjonen av kiter
omyrold #3236 24/03/2016 3:08 AM
Entusiast
Entusiast

... Som nybegynner kan Foil kite funke fint syns jeg, men av erfaring er min smak: har jeg erfart at det tryggeste er tubekite i mer sterkere vind.... Litt forskjellige teknikker å lande en foil, enn en tubekite i sterkere vind og føles tryggere med tubekite etter mitt syn...

... Selv er jeg inhabil siden vi er 3 brødre som lovpriser Core (XR4) tubekitene... Muligens noe dyrere i ny pris, men utrolig enkelt linesystem og nedhal/uthal på powerlinen... som kun har et tau/line og dra, eller slippe ut med, i motsetning til di aller fleste der det kan være lett og blande liner i en hektisk stund ;-)

Ser det finnes en og annen Corekite (tubekite) til salgs brukt på FINN og andre kjøpeforum på nettet :-) .... Ellers har Norkite.no i Kongsberg butikk der..

Det aller meste av nyere kiter er brukbart, men kan variere i hvor mye kraft det er i kitene mellom hver enkelt merke... Og der kommer nok bla. "Core" på topp..

NB!!!! Close cell kiter er absolutt ikke å anbefale fra meg iallefall, siden en helst må ha en ekstra hjelpe person til å lande kiten trygt, noe en slipper med andre typer kiter..  ;-)

Litt vanskelig og si hvilken kite du skal velge siden det litt er smak og behag og ang. din vekt og planlagt vindstyrke osv..

vindstyrke du planlegger å kite mest i?? ang. størrelse på kiten..

Hilsen Øyvind Risnes

Vestfossen

omyrold #3237 26/03/2016 8:27 PM
omyrold Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for respons! Er mest gira på tube og mulighet for vann. Forskjell mellom bow og c kite? Usikker på vindstyrken jeg kommer til å kite mest i, holder til på østlandet. Men som sagt gira på både snø og vann. 85-90kg. 

Forskjellige merker/modeller som utpeker seg positivt? 

omyrold #3238 29/03/2016 11:51 AM
Entusiast
Entusiast

.. Jeg er usikker på forskjellen mellom bow og C-kite selv....

... Kiter for å ha det morro og med da TUBE-kite..

... Første kite strl er ca 12 kvm ihvertfall her på østlandet der jeg og brødrene mine kiter: Eiker/Sandefjord/Norefjell/Veggli..... I tillegg for å utnytte vindspekteret vil du nok sikkert trente en rundt 8 kvm kite til litt mer vindfulle forhold ;-)

... Di fleste kiter (merker) av nyere dato 0-4 år er veldig bra.... 

... Er selv på 100 kg og kiter med 12 og 13,5 kvm tubekiter, men skal anskaffe en til rundt 8-9 kvm til litt kraftigere vind...

.... For vind i strl 2-5 m/s kan nok kiter på rundt 17 kvm og oppover anbefales.... Men som sagt 12 kvm som hovedkite er et forholdsvis trygt valg her på østlandet på Vestfoldsiden...