... Som nybegynner kan Foil kite funke fint syns jeg, men av erfaring er min smak: har jeg erfart at det tryggeste er tubekite i mer sterkere vind.... Litt forskjellige teknikker å lande en foil, enn en tubekite i sterkere vind og føles tryggere med tubekite etter mitt syn...
... Selv er jeg inhabil siden vi er 3 brødre som lovpriser Core (XR4) tubekitene... Muligens noe dyrere i ny pris, men utrolig enkelt linesystem og nedhal/uthal på powerlinen... som kun har et tau/line og dra, eller slippe ut med, i motsetning til di aller fleste der det kan være lett og blande liner i en hektisk stund ;-)
Ser det finnes en og annen Corekite (tubekite) til salgs brukt på FINN og andre kjøpeforum på nettet :-) .... Ellers har Norkite.no i Kongsberg butikk der..
Det aller meste av nyere kiter er brukbart, men kan variere i hvor mye kraft det er i kitene mellom hver enkelt merke... Og der kommer nok bla. "Core" på topp..
NB!!!! Close cell kiter er absolutt ikke å anbefale fra meg iallefall, siden en helst må ha en ekstra hjelpe person til å lande kiten trygt, noe en slipper med andre typer kiter.. ;-)
Litt vanskelig og si hvilken kite du skal velge siden det litt er smak og behag og ang. din vekt og planlagt vindstyrke osv..
vindstyrke du planlegger å kite mest i?? ang. størrelse på kiten..
Hilsen Øyvind Risnes
Vestfossen