Hvorvidt filming av skikjørere som blir fraktet til fjelltopper med helikopter skal er "heliskiing" er bare et språklig definisjonsspørsmål. En kan velge å definere heliskiing som enhver skikjøring hvor transport til topps har skjedd med helikopter, eller en kan velge å definere heliskiing mer tradisjonelt som organiserte transportopplegg hvor grupper av skikjørere blir flydd til topps mot betaling. Hvilken definisjon man velger driter jeg i. Det som uansett er klart er at når en gikk inn for et generelt forbud mot heliskiing i norsk lov var det først og fremst den siste kommersielle kategori man tenkte på. Dette vises bl.a av at det er blitt gitt dispensasjon til helikoptertransport for skikjøring både i Røldal og Sauda i år. Det er altså en rettspraksis for at en kan fortolke loven dithen at dispensasjon til å bruke helikopter for filmformål er greit.

Argumentet ditt om at filmopptak i Lyngen med helitransport vil føre til full kommersiell heliskiing er tull. Det er fullt mulig å si ja til det første, men nei til det siste. Det har også vært norsk politikk de siste årene og har fungert greit.

Så da reduseres spørsmålet til om det er greit med denne begrensede formen for helitransport i dette og et fåtall liknende tilfeller. Og da mener jeg, og mange med meg, at miljøeffektene er neglisjerbare og plussidene er mange. Det må være mulig å få dette til.