(Hei på deg Ragnar, visste ikke det va deg.) Lyngen kommune har i veldig mange år snakket om turisme som ett satsningsområde både med sjø og fjellaktiviteter. Problemet har vært at det aldri har kommet noe særlig ut av denne satsningen, årsakene ligger nok litt i økonomi, men desverre veldig mye i manglende kompetanse.
Befolkningstallet er på vei ned, gjennomsnittsalderen er på tur opp. Yngere folk på tur ut. Når vi nå kan få en kjempe drahjelp med unik reklameverdi for alpemassivet, takker politikerene klokelig ja. Gjennom dette filmprosjektet får de gratis markedsføring over hele verden.
Tenk hvis de kunne fått en avtale med de forskjellige filmteamene om å kunne benytte råmaterialet for filmingen til egen markedsføring. Vips, så hadde de både fått ressurser og nødvendig kompetanse gratis. Videre satt i gang prosjekter for å analysere konkrete næringsdannelser rundt turisme.
Her hadde kommunen slått flere fluer i ett smekk: 1. Gratis drahjelp i markedsføringen. 2. Riktig fokus på hvilke turisme som legger igjen penger. 3. Ved ett eventuelt fremtidig OL, ville Lyngen kommune vært klar for et enormt fokus på dette området 4. Denne typen aktiviteter trekker yngre folk som fluepapir både til etablering, arbeid og turisme. Dermed kunne kommunens målsetning om å trekke yngre folk vært ett stykke på vei.
Er klar over at dette er langsiktig, men av erfaring så vet jeg at det er mulig å skape det umulige selv i Lyngen.
All ros til politikerne i Lyngen, som på tross av lite kunnskap om slike aktiviteter og naturlig skepsis har hatt mot til å si ja.
Jeg er veldig redd for den signaleffekt og den negative goodwill amtmannens lakei sender ut, vil spre seg rundt i de kretser som ønsker å fronte lyngsalpene. Her snakker vi om de fremste frikjørerne i hele verden - tenk for ett kontaktnett. UVURDERLIG.
Selv en bakstrebersk ringpermaktivist må jo se hvilken mulighet dette er for folkene rundt dette fantastiske alpelandskapet.
Har forresten sendt mail til saksbehandleren der jeg spurte om ett annet filmteam med det formålet å filme samisk kultur/histore, ville fått samme behandling. Og gjort han klar over at en slik avgjørelse skaper presedens for fremtiden - og at noen av oss vil huske... Signert med fult navn og adresse.Har ikke fått svar, som forventet.
Lokalt selvstyre og råderett.
Frode