Jeg klarte i utgangspunktet ikke å hisse meg spesielt opp over denne saken, men etter å ha lest brevet fra fylkesmannen til kommunene blir jeg forbanna. Sjelden har jeg sett maken til sneversynt regelrytteri:
http://www.fylkesmannen.no/digimaker/documents/Utsettelse_Freeride_xJOTgZ19023de.doc
Det finnes masse muligheter til å gi dispensasjon. Se bare hva Miljøverndepartementet sier om saken;
"Det har vært reist spørsmål om helikoptertransport ved særskilte sportsarrangementer, som for eksempel ?Ekstremsportveko på Voss?, rammes av dette forbudet. Så lenge et slikt arrangement er av kortvarig karakter med oppvisning/konkurranse for et begrenset antall deltakere som primært innhold, og dermed ikke fremstår som ledd i et turopplegg, jf heliskiingsforskriften, er departementet av den oppfatning at motorferdselsloven § 6 åpner en mulighet for tillatelse til helikoptertransport."
Til tross for dette klarer altså Fylkesmannen å fortolke seg dithen at det IKKE er anledning til å bruke helikopter til dette spesielle formålet. Men dette er bare en masse juss-onani, mens dårlig skjult motvilje mot aktiviteten skinner igjennom som det egentlige motivet.
Det verste er at dette vedtaket gjøres mens gutta som skal filme sitter på flyet. Hvis man først skulle sette ned foten kunne man ihvertfall hatt anstendighet nok til å gjøre det slik at de som skal filme får tid til å gjøre om sine planer etc etc. Faen for en kuk!