Uten at jeg vet hele begrunnelsen for fylkemannens avslag på denne søknaden, tror jeg at mye bunner ut i lite kunnskap om frikjøring og den enorme interessen dette har over hele verden. Den jevne holdning lokalt er at dette er galskap og blir sett på som "stor verdens" innrykk i trygge bygdesamfunn, med fjellbruk som ingen har sett maken til. Så spør de seg om hensikten, og svaret de kommer frem til er at dette ikke har noen rasjonell forklaring, men er utløp for ungdommelig dumdristighet. Men jeg tror ikke den jevne lyngsværring har noe i mot den reklame effekten dette gir. Så deres konklusjon blir avmålt og uten sterke meninger. Når det gjelder amtmannens lakeier (fylkesmannes miljøavdeling) er situasjonen en annen når det gjelder bruk av helikopter. De tar sansynligvis en besluttning i grenseland når de sier at det ikke er lov med skikjøring fra helikopter noe sted i norge, og umiddelbart overfører dette til det teamet som skal lage en film om skikjøring. Jeg spør meg; hvis det skulle blitt laget en film sommertid, som dreier seg om gammel samisk kultur, og reinens vandringsveier på lyngenhalvøya. Og hatt behov for å filme fra diverse locations inne i massivet, ville da amtmannen gått i mot dette? Veldig neppe. Hva gjenstår da? Jeg tror at det befinner seg betydelig med uvilje mot denne moderne bruken av alpemassivet, dette bunner ut i mangel på kunnskap og kjepphestrytteri. Kunnskapen kan man alltids gjøre noe med, men å få skrivebordakrobater med bommulsfrakken sydd inn i subcutis til endre holdning for slike aktiviter, er nok like vanskelig som å vinne i Joker Nord.Konklusjonen er nok desverre at lokalbefolkningen og filmteamet blir overkjørt pga private holdninger hos amtmannen. Vel, jeg har ikke hatt noen sterke meninger om fylkesmenn og deres virke tidligere. Men nå ser jeg at deres godt betalte jobber er til hinder og ikke til gavn for den befolkningen de er satt til å betjene.

Lokalt selvstyre og råderett!!