Skien er konstruert med tanke på et optimalt punkt for kraftoverføring fra støvel til ski. Kraftoverføringen bør normalt skje midt på støvelen (der hvor støvelen har et lite midtmerke). De fleste vet vel da at skifabrikanten anbefaler at midtmerket på støvelen er på samme sted som det monteringsmerket som oftest er på skien. Dette punktet er IKKE plassert på samme sted for like lange ski (IKKE lik avstand fra baktupp). Normalt er det slik at off-piste/pudder ski har dette monteringspunkt lenger bak enn for rene bakkeski, som igjen har punktet lenger bak enn for twintip ski. Grunnen til at det er et poeng å ta dette punktet alvorlig er at skien er konstruert for at kraftoverføringen skal skje her. Det er dette punktet hvor skien er stivest, og det er også her skien (normalt) er på sitt smaleste.
En skriver at dette merket er plassert 10 cm "feil" i forhold til andre ski. Dette høres helt ekstremt ut for mine ører, og kanskje mest sannsynlig feil? Jeg har nettopp erfart å kjøre på to ulike typer off-piste ski hvor monteringsmerket var plassert 2-3cm forskjellig. Og det var STOOOOR forskjell. Overraskende stor for meg. Skiene er selvsagt forskjellig også. Men skiene med monteringsmerket lengst fremme var kvikkere i svingene, bedre i veldig bratt lende, men vanskeligere å kjøre pudder med i medium bratt terreng (30 grader).
Kan ikke så mye om telemarkmontering, men det kan umulig være slik at en universell regel gjelder her uavhengig av ski. Ski med lik lengde er jo konstruert forskjellig, med tanke på kraftoverføring på forskjellige steder på skien. Dette må ha innvirkning også for telemarkkjørere.
Om det er fornuftig å montere telemarkbindinger lenger foran eller bak relativt til montering av alpinbindinger vet jeg ingenting om.
Selv om det er ett punkt på skien som fabrikken har funnet ut er det optimale for kraftoverføringen, tror jeg likevel ikke det er slik at frem og tilbakemontering av binding med 1-2 cm har så veldig mye å si. Dette kan man sikkert gjøre avhengig av personlige preferanser. Men hvis man begynner å tukle med plassering med mer enn - ja - sånn ca 5 cm, begynner liksom det hele å bli litt feil.