Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Zag Freeride BIG 84
#32145 16/03/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

Hvilket bruksområde vil dere si at denne skia har? Er det kun løssnø, eller duger den også bra i bakke og park? Er det mulig å lande baklengs eller å kjøre baklengs med den lille baktuppen?

På forhånd takk for alle svar! =)

Joda, dette er bra
More than words
OP Offline
More than words

Har brukt 188-84 i nesten ett år, telemark. Skia funker for meg bra både i bakke og utenfor. Det som imidlertid overrasker meg mest er hvor mye juling skia tar imot. Har bokstavelig talt kjørt ned steinrøyser, men både såle og kanter holder mål.Endelig har jeg funnet en ski som er morsom, men som også tåler litt "trøkk" utafor bakkene.Landinger har jeg ingen greie på.

Lev vel...

More than words
OP Offline
More than words

Hjertlig takk, Harek!

Landingene finner jeg vel ut av.. Jeg har stikker på butikken å kjøper skiene nå..

Bindingsmontering på Zag
More than words
OP Offline
More than words

Jeg lurer på montering av telemarksbindinger. Brukte du merket på skia som markerer midten på skoen. En slik montering gjør at bindingen kommer lengre fram enn jeg er vant med.

More than words
OP Offline
More than words

Mer inne på midt område nå..

I utgangspunktet bør du sette bindinga slik det er vist på skia. Det er merket med piler eller en nesten usynlig strek. Dette viser hvor balansepunktet på skia ligger. Og det er absolutt å anbefalle å sette bindinga der.

Men selvfølgelig finnes det muligheter for individuelle tilpasninger. Er du vant til å ha bindinga lenger bak er det ikke noe i veien med det.. Men litt sært er det kanskje.. Men alle er forskjellige og alle liker det forskjellig. Så hvis du syns det var bedre før så flytter du bindingene.

PS! Pass på å ikke lage for mange skruehull i skia!

More than words
OP Offline
More than words

Har selv prøvd Zag Freeride (den "smale" varianten), og digga den i løssnø, men synes den blafra mye i bakken. Når det gjelder montering av telemarksbinding, lurer jeg også litt på det med plassering, riktignok på en annen ski. I følge mannen i butikken, skal bindingen stå lengre fram jo bedre du er...? De nye skia jeg har kjøpt, fikk jeg påmontert binding flere cm foran det jeg er vant til.

More than words
OP Offline
More than words

Midtskomerket på skia har i utgangspunktet ingenting med balansepunktet til skia å gjøre. Ei ski med stor tupp (slik som Zag) har balansepunktet lengre frem enn ei ski med normal tupp. Tuppens størrelse har jo ingenting med skias skjæring og spenst å gjøre.

Midtskomerket er fabrikkens forslag til plassering av bindingen sett i forhold til skjæring, spenst og bruksområde. Brukerens kjørestil og bruksområde kan gjøre at det er et behov for å flytte bindingen fram eller bak. Det klassiske er lengre frem for kortere svinger, lengre bak for lengre svinger.

Det som overrasker meg med Zag er at foreslått bindingsplasseringen er 10 cm lengre fram enn det jeg er vant med fra andre ski. Da har jeg målt ut fra kontaktflaten med snøen. 10 cm er ganske mye og tilsier at skjæring/spenst og/eller teknikk er forskjellig fra det jeg er vant med. Eller så kan det hende at jeg er helt på jordet.

More than words
OP Offline
More than words

Hvorfor spør du om alt dette når du "vet" alt?!?!

Og ikke kom her å si at midtskomarkøren ikke har noe med balansepunktet å gjøre! Jobber med skipreparering og montering i et skianlegg i helger og ferier.. Men jeg har vel ikke peil?! Akkurat som om Zidane ikke har peil på fotball?! (Litt drøy sammenligning, men dog!)

More than words
OP Offline
More than words

Midtmerke er generelt ikke det samme som balansepunkt. Slik er det bare med den saken.

More than words
OP Offline
More than words

Midtpunktet og balansepunktet har selvfølgelig noe med hverandre å gjøre!! Hvorfor tror du midtpunktet er der?!?!

More than words
OP Offline
More than words

har overhode ingenting med balansepunktet på skien å gjøre. Ta hvilken som helst ski og sett en kniv eller lignende under å skien ved midtmerke og da vil du se at skien tipper framover. Dette merket er for å montere alpinbindinger og merket er der skien er smalest på alle ski foruten de som er konkave, og de er det ikke mange av. Lurer på hvilket skisenter du monterer og prepper ski i, kan jo være greit å råde folk i fra og ikke komme til deg...

More than words
OP Offline
More than words

Det var ikke min mening å fremstå som overlegen. Jeg ser at det er lett å oppfatte innlegget slik. Jeg ønsket bare ikke å legge opp til en teoretisk diskusjon om bindingsplassering.

Jeg lurte bare på om Zagens for meg ekstreme bindinsgplassering, gjør at skia blir veldig anderledes å kjøre.

More than words
OP Offline
More than words

Ta deg et kurs i rettskrivning rc4!

Støtter samtidig Fryd! Han har rett, men det har samtidig Zagga også..

Dessuten er det ikke noe problem å montere bindinger i dag. Bare å legge malen på skia det, ikke no mer hokus pokus!

More than words
OP Offline
More than words

Du kan ikke ta hvilken som helst ski vettu! Ta ei kort ski og plasser en feit fyr på. Se om knivtrikset ditt funker!! wink hehe...

More than words
OP Offline
More than words

Balansepunktet har ikke noe med en feit eller tynn fyr på skia å gjøre. Balansepunkt (eller massesenter om du vil) gjelder for skia uten binding.

Ski idag kommer med/uten twintip, bred tupp, mye innsving, osv. Så det beste er nok å ta utgangspunkt i fabrikkens anbefaling (midtmerke) når man skal montere. Men i gamle dager når alle ski var uten twintip og like i form var det nok en ganske klar sammenheng mellom midtmerke og balansepunkt for skia.

More than words
OP Offline
More than words

mål zag skien, fra tupp til ende. del på 2 og legg på 2 cm. sa har du rett montering.og mittmerke på ski, har ingen ting med balanse punktet å gjøre..

More than words
OP Offline
More than words

Espen, ut fra den monteringsanvisningen du kommer med vil bindingen ikke havne på det stedet som er angitt/anbefalt av produsenten, men lengre bak. Foreslår du enslik plassering fordi skia da blir bedre å kjøre på? I så fall, hvordan oppleves den bedre med en slik montering?

More than words
OP Offline
More than words

Er du helt utafor? Skjønner du i det hele tatt hva jeg har skrevet? Man bruker en kniv, stålsikle, el.lign for å finne balansepunktet på skien.. Deretter monterer man telemarkbinding ut i fra det. Alpinbindingen monterer man selvfølgelig etter merke/ streken på skien.

More than words
OP Offline
More than words

rc4, hvorfor er det slik at man for montering av slalombindinger skal høre på hva fabrikken har å si, men for montering av telemarksbindinger skal man bruke en universel formel?

Jeg får slutte å kverulere, det ser ikke ut til at jeg får svar på mitt spørsmål.

More than words
OP Offline
More than words

Da er vi enig rc4 angående det du sa om gamle ski!

Ellers slutter jeg meg til zaggašs siste innlegg..

Riktig montering av binding
More than words
OP Offline
More than words

Skien er konstruert med tanke på et optimalt punkt for kraftoverføring fra støvel til ski. Kraftoverføringen bør normalt skje midt på støvelen (der hvor støvelen har et lite midtmerke). De fleste vet vel da at skifabrikanten anbefaler at midtmerket på støvelen er på samme sted som det monteringsmerket som oftest er på skien. Dette punktet er IKKE plassert på samme sted for like lange ski (IKKE lik avstand fra baktupp). Normalt er det slik at off-piste/pudder ski har dette monteringspunkt lenger bak enn for rene bakkeski, som igjen har punktet lenger bak enn for twintip ski. Grunnen til at det er et poeng å ta dette punktet alvorlig er at skien er konstruert for at kraftoverføringen skal skje her. Det er dette punktet hvor skien er stivest, og det er også her skien (normalt) er på sitt smaleste.

En skriver at dette merket er plassert 10 cm "feil" i forhold til andre ski. Dette høres helt ekstremt ut for mine ører, og kanskje mest sannsynlig feil? Jeg har nettopp erfart å kjøre på to ulike typer off-piste ski hvor monteringsmerket var plassert 2-3cm forskjellig. Og det var STOOOOR forskjell. Overraskende stor for meg. Skiene er selvsagt forskjellig også. Men skiene med monteringsmerket lengst fremme var kvikkere i svingene, bedre i veldig bratt lende, men vanskeligere å kjøre pudder med i medium bratt terreng (30 grader).

Kan ikke så mye om telemarkmontering, men det kan umulig være slik at en universell regel gjelder her uavhengig av ski. Ski med lik lengde er jo konstruert forskjellig, med tanke på kraftoverføring på forskjellige steder på skien. Dette må ha innvirkning også for telemarkkjørere.

Om det er fornuftig å montere telemarkbindinger lenger foran eller bak relativt til montering av alpinbindinger vet jeg ingenting om.

Selv om det er ett punkt på skien som fabrikken har funnet ut er det optimale for kraftoverføringen, tror jeg likevel ikke det er slik at frem og tilbakemontering av binding med 1-2 cm har så veldig mye å si. Dette kan man sikkert gjøre avhengig av personlige preferanser. Men hvis man begynner å tukle med plassering med mer enn - ja - sånn ca 5 cm, begynner liksom det hele å bli litt feil.

More than words
OP Offline
More than words

Hvis balansepunktet avviker mye fra midtmerket er det en indikasjon på suboptimal design. Noen liker å bruke balansepunktet, noen liker å bruke midtmerket, mens andre velger å finne midtpunktet av den flaten som berører gulvet på twintipski som basis ved montering. Det kommer an på om en skal hoppe eller kjøre off piste.

PS. konkav = innsvingt, konveks = utsvingt (volant spatula)

Forrige innlegg om "ubalanse"..
More than words
OP Offline
More than words

..er pølsevev, tullprat og vrøvl. Alt på en gang. Hvis det du sier hadde vært riktig har alle off-piste ski, og svært mange andre også, suboptimal design. For de fleste ski er balansepunktet lengre fremme enn monteringsmidtmerket.

Hvis det er slik at du har kommet frem til noen grensesprengende nye innsikter om skidesign vil jeg anbefale deg å søke jobb i en stor skifabrikk, eller eventuelt starte en egen. Da vil det være store penger å tjene! Lykke til.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg gir meg vist ikke allikevel.

ensomtrorhanhargreiepådet, du har helt rett.

Jeg fortsetter diskusjonen fordi jeg tror at de som har produsert zag har tenkt litt. Det betyr at midtskomerket ikke er feil (hvis det da ikke har skjedd en feil i produksjonen av de skia jeg målte på), men det er veldig anderledes enn jeg er vant med.

Alt jeg er ute etter er at en eller flere personer som har kjørt skia med montering ihht midtskomerket kommer med en tilbakemelding om de synes denne plassering oppleves som "feil" eller om skia faktisk fungerer bra (meget bra) med en slik unormal bindingsplassering.

More than words
OP Offline
More than words

Sett bindingen et par cm foran "midtskomerket" og skia skjærer bedre på preppa underlag. Sett den på "midtskomerket" og tuppen flyter letter opp i pudder. (Med en gammel Couloir Carver-plate kan du flytte bindingen fram og tilbake uten å flytte klossen...)

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå