For å si litt om jussen, uten å ta noe ansvar for noens heiskort eller andres velbefinnende.
I utgangspunktet er det fri ferdsel i utmark og i fjellet. Så lenge det ikke er plantefelt åker eller visse tidspunkter det er snakk om (hvilket det sikkert ikke er nå) er dette en lovbestemt rett man har. Det er da ikke slik at heisselskapet kan ta fra deg retten bare fordi du har en avtale om transport til toppen med dem. For eksempel selges jo også billetter til langrennsløpere, hvor jo poenget er at de skal bevege seg utenfor alpinanlegget, innover fjellet.
Hva angår risiko for egne skader, har forbudet derimot betydning i forhold til erstatningsansvaret. Har anlegger forbudt deg å ferdes et sted, ligger du dårlig an om du skader deg, enten ved å falle, treffe steiner eller bli tatt av skred. Hvis du skaper risiko for andre, for eksempel ved sammenstøt med folk som fraktes i heis eller ved å utløse snøskred som kan komme inn i bakken, har derimot anlegget mer å si. Da skapes det en fare som anlegget kanskje kan bli ansvarlig for i forhold til andre gjester, og de vil ha en rimelig interesse i å kunne nekte deg. En annen sak er at du også lett kan bli ansvarlig hvis du ferdes på "forbudt" område, og ved det skader noen andre.
Hvis så kortet blir inndratt, kommer spørsmålet om hvilke juridiske konsekvenser dette har. Rent juridisk er en inndragelse av heiskort en heving av avtalen, fremover i tid. Det betyr at ytelsesplikten bortfaller fra begges side. For deg betyr det at du ikke kan kjøre heis på kortet mer. Derimot følger en restitusjon med som aksessorium til heving. Det betyr at det som er ytt skal tlbakeføres hvis mulig. I forhold til heiskort, betyr det at "resten" av kortet skal tilbakebetales deg. Eksempel: inndras sesongkortet halvveis i sesongen, skal halvparten av beløpet tilbakebetales deg.
Rettigheter i forhold til heiskortet, er avtalemessige rettigheter. I og med at det er avtalefrihet, kan selvsagt du og heisanlegget avtale andre spilleregler. Jeg lar spørsmålet om hva som skal til for og om det kan anses avtalt at kortet kan inndras uten restitusjon fordi man benytter sin frie ferdselsrett ligge.
Endelig er der forskjell på å ha rett og å få rett. Det jeg har skrevet her, er noe jeg har rablet ned fra bakhodet - uten å skjekke så veldig bra. Jeg kan derfor ikke gå god for jussen, og kan godt forandre mening hvis jeg går nøye inn i det. Selv om er riktg, juridisk sett, kan det likefullt hende at heiskortet forsvinner og at vaktene ikke vil diskutere dette med deg i det hele tatt. Da har du kjapt tapt, men det er en risiko du må ta.
Til slutt kan jeg skryte litt av meg selv: det var mine spor som var under toppheisen i Kvitfjell forrige helg, og om noen derfor hadde rappet sesongkortet mitt ville det blitt bråk! Kjør med hodet, innenfor loven - men tro ikke alt du leser!