Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
"Pudderteknik"
#30893 04/04/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

er det noen som har noen tips til kjøre-teknik på slalom/fatski?. bruker å legge meg litt bakpå for å surfe besre på pudderet, men da er det lett å falle.

More than words
OP Offline
More than words

Det er ikke så lett å si noe generelt om dette. Kommer an på fart, helling, snødybde og kvalitet, ski styrke, teknikk mm. Er dog blitt fortalt at man bør legge ca. like mye trykk på begge ski. Fortsatt tryner jeg som pokker da men... smile

Det er hvertfall bare bullshit at det ikke gjør så vondt å tryne i pudder! Der bråstopper man nemlig... Jeg foretrekker nesten å skli ned hele det isete henget i bakken!

kommer ann på ...
More than words
OP Offline
More than words

1. Type pudder og mengde2. Type utstyr3. Type skikjører

Generelt så må man av og til lene seg veldig bakpå for å få tuppa opp og dermed gynge seg ned "pudder til besvær". Har du en mer lengdestiv ski, så vil skiene plane bedre down there somewhere osv. Jeg varierer veldig avhengig av hvilke ski jeg bruker. Så, fortell litt mer om deg og ditt ... så er det enklere å foreslå noe.

More than words
OP Offline
More than words

Du trenger breie, lange ski og nok fart. Problem løst.

More than words
OP Offline
More than words

Når jeg ser noen kjøre i pudder er det lett og se hva han/hun gjør galt.

Men det er vanskelig og forklare hvordan man skal gjøre det rett, men etter ti års trening går det bedre... sagt på en annen måte, tror jeg selv jeg får det til på en ålreit måte, men vet liksom ikke helt hvordan.

Men her er i hvert fall noen stikkord som er viktig:

* flyt* rytme* hastighet* balanse forover/bakover* mot til å tro at det går* stå på begge ski* stavbruk (pudder uten staver er vondt)* hopping vs carving* rolig overkropp

Andre råd og se på andre som ser ok ut og dersom du har ett kamera, film deg selv, det er nyttig.

Det er ikke så lett, det bare ser slik ut...

Tips for pudderkjøring!
More than words
OP Offline
More than words

Her er noen "litt" generelle tips:1.Grunnposisjon: press leggene frem i skoen, armene rettet litt forover, god bøy i knærne(dette gir vekt bak over slik at skiene flyter), og rett overkropp.2.Vektfordeling: Når man kjører i pudder har man nesten 50/50 vekt på skiene. dette avhenger av forholdene, er det hardt kan man jo kjøre som "vanlig"3.Teknikk: Som nevnt over skal man ha god bøy i knærne, nåår man skal skifte retning strekker man ut kværne litt for å lette trykket på skiene, dette gjør det lettere å vri skiene.4.Ha god slvtillit og tørr å falle!

Enklest på planke
More than words
OP Offline
More than words

Foreslår Lib Tech "grooveboy", da vil du garantert kjøre fra en hver skikjører : )

More than words
OP Offline
More than words

om du syns at fall i pudder er verre enn et fall på kartong eller is bør du kanskje slå opp i ordboka og finne ut ordets rette betydning. bråstopp? ja, hvis du treffer et tre, en stein eller er havner under et ras. peace. spread tha love.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå