Det var i utganspunktet morsomt å lese denne tråden for å se hva den ville ende opp med, men som det så ofte skjer på trådene her så kommer det inn en en del useriøse kommentarer.
Dette innlegget går heller ikke helt på å følge andres spor, men....
Jeg leser fjell/skredliteratur, har kamerater som jobber som skredinstruktører og har gleden av å få "leksjoner" i skredvurdering når jeg har kjørt med dem. Min erfaring er at det alltid er mye mer kunskap som jeg bør tilegne meg, og at det er lett å bli sløv på faresignalene om man ikke aktivt/ofte øver på vurdereing av skredfare.
Jeg har flere ganger valgt å kjøre andre alternativer en de "ivrigste" i gruppa når vi har stått og vurdert et "run", noen ganger fordi jeg ikke følte meg komfortabel med å kjøre ned den linja de ønsker, andre ganger fordi andre i gruppa ikke ønsker det og vi da er flere som tar et annet alternativ.
Håper jeg får kjøre med noen av dere om jeg spør en gang, og at dere er ærlige i tilbakemeldingene på hvor eksponert/vanskelig tenkt alternativ er, evt andre alternativ. Da kan jeg vudere om jeg tør kjøre med dere. Setter også pris på en advarsel om dere kommer over oss og tror jeg/vi har vurdert feil alternativer til nedkjøring.
Hva med å få til en ny tråd der man kan komme med anbefalinger på hvor/hvordan man kan tilegne seg "etikette" og kunskap? F.eks dele med egne erfaringer rundt temaet å ferdes sikkert i fjellet med mål om å få de beste nedkjøringene (vurdert til å være sikre nok..).
Ha en super sommerskisesong menn og damer! :o)