Enig i en ting, følge spor ukritisk er dustete, faktorer som egen kompetanse/ferdighet samt utstyr kontra de som har laget sporet kan helt klart sørge for at en driter seg ut. Og det er ofte ikke så forbannet enkelt å bare gå opp igjen om en ikke fikser et drop/rapell e.l., i hvertfall nede i Europa. De fleste kjører ofte brattere partier på ski enn de er i stand til å gå opp igjen uten utstyr for det.

Videre synes jeg det er feil om de med kunnskap skal sitte på den under parolen finn det ut selv ikke faen om jeg gidder være vennlig. Samtlige har vært nødt til å høste av andres kunnskap. Ingen her har funnet opp skiene og utviklet ferdigheter og kunnskaper derfra for egen maskin.

I bunn og grunn synes jeg enkelte utalelser vitner om et mindreverdighetskompleks. Tyder bare på at de ikke er like gode som noen av heltene sine (eller what ever) og har behov for selv å skape et skille fra resten av mengden.

Forressten har jeg reist endel men ikke veldig mye, og opplever vel ikke akkurat at en automatisk bør stole på sesongerene, kjenner mange, møtt mange osv, og det er da mange av dem som er flinkere på flaska, eller bare hopper eller bare vil stå på ski en sesong uten egentlig utvikle så mye kompetanse om fjell,vær,skred,terreng osv. Så hvor dyktige "guider" de er avhenger nok av motivet deres for å ta en sesong på det aktuelle stedet. Begynner vel å bli sånn at ganske mange liker å stå på ski eller miljøet rundt, og har råd til å ta fri en stund fra jobb, dermed er det nok ikke slik eneklte her vil gi intrykk av; at det kun er de dyktige og virkelig dedikerte som tar en sesong i alpene eller andre steder.