Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2
Jeg blir skremt...
More than words
OP Offline
More than words

De to siste innleggene er rene tilståelser av mangel på diverse kunnskap. Her i lille Norge er det(desverre, heldigvis) liten kunnskap blant advokater, forsikringsselskap, og alpinanlegg når det gjelder ulykker i og hovedsaklig utenfor alpinanlegg. I Alpene har de en helt annen holdning, erfaring og kunnskap. Det å utløse et skred er riktignok en ulykke, men kommer det frem at den som har forårsaket utløsningen av skredet har oppført seg uaktsom, og/eller gjort noe pga manglende kunnskap, ja DA har DU et problem...Og faktisk kan det med å følge spor nettop være årsaken til å utløse et skred. Det er ofte at nr x+1 foråsaker et skred, også bl.a. fordi han IKKE vet hvor han kan kjøre.

Likeledes lurer jeg på hvorfor Steep&Deep vil kjøpe seg et kart og finne en nordhelling... Håper han kan svare meg på dette, og ikke minst NÅR han vil kjøre den...

Det er riktig som S&D sier at mange tror det er safe å kjøre der når noen har kjørt der før. -Det er en enorm falsk trygghet å ha! Og som nevnt tidligere kan det nettopp være den siste personen som utløser katastrofen pågrunn av fysikken i snøen...Jeg har aldri påstått at sesongere automatisk blir bedre på ski. Men det er de som søker kunnskap om fjellet, følger med været i løpet av sesongen som vet hva en kan forvente seg. -Og da får en lokalkunnskap! Og dette har "uke" og "dagsturister" liten eller ingen mulighet til å tilegne seg. -men spør de lokale(Sesongere, skiguider/skoler) så får dere svar :)Og påstand om at sesongere er eneherskere er drøyt, De er faktisk mere ydmyke, en pudderfreaks som drar på korte ferier og skal ha det beste av det beste! -RIPEt lite tips til dere: Ta skredkurs(jo flere jo bedre), kjøp litteratur og les om emnet, så vil dere skjønne litt mere om sakens kjerne.

More than words
OP Offline
More than words

har aldri stått noe på Brett jeg CUS og jeg vet nok ikke hva snø er!!! Vidre vil jeg si at med min ekstremt begrensede løssnøerfaring vet jeg nok ikke hva jeg prater om. Ikke har jeg lest noe om emnet og drar villig til Hemsedal for å høre på Nils Faarlund.

Siden du vet så mye om jussen her kan du vel utdype?? vise til en spesifik sak hvor en skikjører er dømt for uaktsomt drap eller dømt til erstattning av millionsummer??? vet at det kan forekomme i Mellom-Europa men ikke her hjemme.

men du... No hard feelings, vet du mener vel.

Skjønner du ingen ting Steep&Deep?
More than words
OP Offline
More than words

Vi snakker faktisk hele tiden her om alpene, ikke her hjemme...Nei, jeg har ikke konkrete saker å vise til, og det er heller ikke interessant. Men når du snakker med lokalbefolkningen, skiskoler,guider, og leser om hvilket ansvar DU som skikjører har, så forstår du alvoret av å kunne oppføre seg ordentlig der ute!

Og det er jo interessant at du ikke svarer på spørsmålet mitt om hvorfor og når du vil klinke til i en nordhelling....

skjønner mye jeg
More than words
OP Offline
More than words

Hvis du leser innlegget mitt(med overskrift, CUS !!!!!!!), som du så ettertrykkelig disser meg for ikke å skjønne noe for, vil du se fløgende (paster)

Ellers vet jeg at man i Europa kan bli holdt ansvarlig for skade på 3. parts liv og eiendom (dvs. personer utenfor turfølge) og man bør forsikre seg med "Carte Neige" el.

når det gjelder hvilke steder jeg står på brett? vært mye rundt i Chamonix, gått mye turer rundt Aiguilles Rouges, i Argentierebassenget, Tour Ronde, rundt Periades ryggen og Aiguille du Tacul. Gått noen turer her og der ellers og. Sier ikke kjøringen min er den råeste jeg, men skal nok gi deg "a run for your money". Nordside brukte jeg som et eksempel fordi der er som regel snøen mest stabil, ikke fordi jeg påstår jeg har kjørt Frendo eller noe.

svarer deg ikke helt
More than words
OP Offline
More than words

Hvorfor nordsider?? fordi pudderet holder seg lengst. Når?? når du føler for det. orker ikke disputere om hvem som kan grave den fineste snøprofilen eller hvem som akkurat har lest en bok eller 5. Jeg ville bare si at alle er her for å stå på ski/brett/mono (tot nok du velger det siste). Å påstå at den generelle "sessonger" befolkningen forstår en snøprofil, eller hva Isotherm 0 og -4 vil si er like galskap som mine spissformuleringer. Debatten gikk på å følge spor, er det da så galt å foreslå et kart. Jeg sporer faktisk av her. Gidder ikke mer. Adios Bendecho !!!

Takk for svaret S&D
More than words
OP Offline
More than words

Du bekrefer mine mistanker om hva du (kan og) ikke kan...Ja og alt dreide seg om å følge spor eller ikke, og de konsekvenser det (kan) medføre.Så når så mange viser en stor mangel på nødvendig kunnskap for å ferdes der ute så: ------- R I P -------

Til fjellsupermann Yngve
More than words
OP Offline
More than words

for at du skal begynne å forstå hva jeg kan din selvgode Besserwiesser,

http://www.csac.org/Professional/pro-sites.html

Husk at selv om jeg blir irritert og ikke vil legge ut om hva jeg kan eller ikke kan, på nett. Betyr det slettes ikke at jegi kke har erfaringer eller kunnskap. Syns det blir søkt når jeg sarkastisk skriver at det bare er å gunne på og at de svakeste blir tatt av rar og faller i sprekker og du lurer på hva jeg kan?? Vet mye rart jeg yngve og er langt fra en Suicidal Nerd laugh fet term faktisk. God Sommer

%"!€#%"€#%# tastatur
More than words
OP Offline
More than words

beklager alle skrivefeil.

Påstanden om at sesongere...
More than words
OP Offline
More than words

..er de som har mest kunnskap er i beste fall søkt. Sesongere kjennetegnes vel først og fremst ved at de har stor interesse av å stå på ski OG AT DE HAR ANLEDNING TIL Å TA FRI EN SESONG FRA JOBB/UTDANNING ETC. I praksis betyr det at sesongerne stort sett er unge mennesker mellom 18 og 28 (?). Men det er massevis av folk som ikke har anledning til å ta seg fri en sesong som har hauger av kunnskap om fjellet.

Utgangspunktet for denne diskusjonen var første innlegg, som var et dårlig tilslørt forsøk på å fremstille sesongere som bedre, mer kunnskapsrike og kulere enn ukesturister. Et sånt synspunkt er bare tulliball.

En god historie..
More than words
OP Offline
More than words

Jeg sier ikke at vi er bedre og kulere og alt det tullet der om dere uketurister. Jeg sier at dere kanskje bor tenke dere om litt for dere folger etter folk! Cus, du vet hva du snakker om...Kan fortelle en historie fra i vinter for aa understreke poenget mitt: Det var to turister uten noe som helst utstyr vi motte in the middle of nowhere. Vi var paa tur hjem, og disse to folger selvsagt etter uten aa si et pip... Disse to karene kjorer forbi oss, vi stopper og bare ser paa kjoringen deres med vantro og lurer paa hvor i helvete de har tenkt seg. Vi kjorer ned den motsatte retningen av disse to karene, den riktige veien vel og merke og ser ikke mer til disse to. Da vi kommer ned stopper vi og tar en kikk opp paa turen vi nettopp har gjort og hva ser vi: Jo, to fortvilte karer paa kanten av et stup. Hvordan de kom seg hjem har jeg ikke peiling paa, jeg er bare glad ikke jeg maatte ta det ansvaret. Sesongere kjenner plassen de er paa ski i,de vet konsekvensene av aa ta feil i et saa alpint omraade. Og forresten,saann helt paa slutten: Historien om tre toffe karer paa alpinski som er paa ferie en uke. Og de spor faktisk skiutleia om dette omraadet de vil kjore ned. Skiutleia sier: Ikke kjor ned der,dere moter skrenter,stup og vanvittig tett skog.Ingen kjorer der. Og hva hjor disse karene? Jo,de kjorer ned der og det paa slutten av dagen. De trodde vel de kunne kjore hjem ned der. Skipolitiet i anlegget ser hva de gjor. Skipolitiet gaar gjennom anlegget paa slutten av dagen for aa sorge for at alle er trygt ute av pisten. Disse tre karene maa gaa opp igjen i en hel masse dyp sno, ikke saa kult kanskje? Da de etter en times tid etter stengetid av pisten kommer opp, er politiet rimelig forbanna. Resultatet blir 200 euro i bot pr.person og vi fikk oss en god latter.

More than words
OP Offline
More than words

Get a life

More than words
OP Offline
More than words

Mye handler vel om de gode, gamle, norske fjellvettreglene. I Norge er det lang og god tradisjon med å følge disse, og derfor har vi langt færre alvorlige ulykker i fjellet her til lands enn for eksempel nedover i Alpene. Den norske holdningen til fjellet består blant annet i ikke å utfordre egen kompetanse og å være riktig utstyrt. I Alpene virker det som om folk i større grad aksepterer det å ta risiko uten å ha kompetanse. Det kan være at europeiske friluftsorganisasjoner kjenner problemet på nakken og søker løsninger utover de som allerede er nedfelt i konvensjonen om fri ferdsel i utmerket innmark versus det å ikke ferdes i brattheng utover helninger på over/under 50 grader som et substitutt ut fra erkjennelsen om det som måtte komme av avtaleteksten fra Davos-konferansen 1968 der halvparten av delegatene faktisk ble bortført av en Yeti og siden har ingen sett dem før.

Rart det ikke skjer mere ulykker..
More than words
OP Offline
More than words

Først en takk til sesonger...

Det er tragisk å lese mange av innleggene her og være vitne til kunnskapsløsheten, mangelen på forståelse for fjellvett, likegyldighet, og hensysnløshet.Det var ikke snakk om å følge spor i utgangspunktet, men å følge etter personer/sesonger.. who ever. Følg gjerne et spor langt f.. inni fjellet uansett hva du har av kompetanse. Men hold så mye avstand fra andre, at hvis du d.. p.. d.. så utløser du ikke en situasjon som er til fare for andre. For det er bare så f... kjip å bli skadet der ute på grunn av kunnskapsløse handlinger av personer som ikke har en d... å gjøre der ute, samme f.. hvor flinke de er til å skjøre.Det er det denne saken dreier seg om. Sesongere eller hvem det måtte være sier ikke dette for å bevare så mye puddersnø som mulig for seg selv, men for å overleve og ikke blir skadet av powderjunkies.Som nevnt tidligere vil du følge etter noen, spør og tilkjennegi kunskapen din, så ar du velkommen. Men viser du mangel på kunnskap, så gjør vi deg en tjeneste med å be deg holde avstand, og kanskje gi deg et alternativt sikrere veivalg!

Å så sint.... så sint.... så sint....
More than words
OP Offline
More than words

vi bøyer oss i støvet...

Poenget er vel ikke at du tror du kan alt. Det er faktisk sånn at man i anleggne vil møte mindre erfarene folk, ofte som loker, når man er i Mellomeuropa og står på ski/brett. Og hvis du opplever at olabuksekledde tyskere følger sporene dine og er en fare for deg, vil jeg vel anbefale deg å dra andre steder å stå.

PS: har et par monoski (rosa og mintgrønt) hvis du er interessert.

More than words
OP Offline
More than words

Enig i en ting, følge spor ukritisk er dustete, faktorer som egen kompetanse/ferdighet samt utstyr kontra de som har laget sporet kan helt klart sørge for at en driter seg ut. Og det er ofte ikke så forbannet enkelt å bare gå opp igjen om en ikke fikser et drop/rapell e.l., i hvertfall nede i Europa. De fleste kjører ofte brattere partier på ski enn de er i stand til å gå opp igjen uten utstyr for det.

Videre synes jeg det er feil om de med kunnskap skal sitte på den under parolen finn det ut selv ikke faen om jeg gidder være vennlig. Samtlige har vært nødt til å høste av andres kunnskap. Ingen her har funnet opp skiene og utviklet ferdigheter og kunnskaper derfra for egen maskin.

I bunn og grunn synes jeg enkelte utalelser vitner om et mindreverdighetskompleks. Tyder bare på at de ikke er like gode som noen av heltene sine (eller what ever) og har behov for selv å skape et skille fra resten av mengden.

Forressten har jeg reist endel men ikke veldig mye, og opplever vel ikke akkurat at en automatisk bør stole på sesongerene, kjenner mange, møtt mange osv, og det er da mange av dem som er flinkere på flaska, eller bare hopper eller bare vil stå på ski en sesong uten egentlig utvikle så mye kompetanse om fjell,vær,skred,terreng osv. Så hvor dyktige "guider" de er avhenger nok av motivet deres for å ta en sesong på det aktuelle stedet. Begynner vel å bli sånn at ganske mange liker å stå på ski eller miljøet rundt, og har råd til å ta fri en stund fra jobb, dermed er det nok ikke slik eneklte her vil gi intrykk av; at det kun er de dyktige og virkelig dedikerte som tar en sesong i alpene eller andre steder.

More than words
OP Offline
More than words

Du selger utstyret ditt etter sesongen...

More than words
OP Offline
More than words

joda, utstyr schmutstyr!

Vil jo hjelpe folk velge rett redskap.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg lurer litt på hva som kreves for å få kunne være med deg på tur. Om jeg treffer deg på toppen av en heis, kommer jeg helt sikkert til å se at du er en utrolig erfaren mann i fjellet, og vil sikkert henge meg på deg. Så jeg stikker bort og spør om jeg kan få hive meg med på en tur? Spørsmålet er hva krever du for at jeg skal kunne bli med? Om Jeg i det heletatt her mulighet da. Må jeg legger fram litteratur litse på hvilke bøker jeg har lest om sikker ferdsel i utmar? Kanskje en del atester fra de skred/redningskurs jeg har vært med på . Kanskje i tillegg en video som viser at jeg har stått på ski før? eller er det rett å slett antall karabiner på sekken og ellers på kroppen som teller? har jeg over 10 karabiner med meg gir vel det masse cred hos dere store gutta???? Så neste tur jeg legger sørover må jeg vel ha med meg litt større sekk, for jeg vil jo kjøre med deg, for da er jeg sikker da!!! Ha en fin tur i fjellet! Men husk du er ikke den eneste her i verden som har vært uten en vinterdag før.

More than words
OP Offline
More than words

Det er utrolig å lese hvor mange som føler seg tråkket på, og ikke kan føre en diskusjon uten å måtte ty til sarkasme og spydigheter. Det beviser bare hvor lite de har å fare med, og hvor dårlig de har lest diverse innleg her. Og med referanse til div websider med referanse til sitt kunnskapsnivå. Vel hvis de sidene gjenspeiler hva enkelte har, ja så burde de hold seg forgode til å føre diskusjonen på det nivået de gjør. Og litt for mang refererer til kjøring i eller nærheten av annlegg. Det er ikke det området det diskuteres. Og heller ikke et par hundre meter utenfor...Og påstander om at de med kunnskap ikke er vennlige og og ikke vil dele sin kunnskap er totalt misforstått. Men alt til sin tid! Om noen føler seg tråkka på ved å bli avvist om å følge med, så bør de heller være taknemelige,og kanskje ta inn over seg at det er en grunn til å bli avvist. Har du kunnskap til å ferdes der ute så vet du og hvordan du skal innlede og føre samtale for å gi deg til kjenne!

-Men bllir du avvist, så kan du jo f.eks vente en halvtimes tid, og følg sporet da. Så finner du kanskje ut at det var en grunn til å bli avvist; uten å skape problemer for andre...

SIKKERT en dum ide!
More than words
OP Offline
More than words

Er det en mulighet å trykke på baksiden av jakken at dere ikke ønsker etterslepere/vedheng? Er det plass så skriv hvorfor.

Dårlig selvtillit??
More than words
OP Offline
More than words

Hvorfor ikke bare heng ut på afterskien" og skryt av alle linjene dere har fulgt etter. Gir cred det og...

More than words
OP Offline
More than words

Er vel tvilsomt om vi blir enige her........men for å ha sagt det, har ikke problemer med å se den siden av saken hvor noen blir irriterte dersom noen som følge av manglende kompetanse, kunnskap, utstyr o.l. følger etter og skaper fralige situasjoner som involverer andre. Men på den andre siden synes jeg det blir på trynet om noen skal lage spetakkel helt uten grunn, tross alt kan det ikke gjøre noe om noen spør om få henge på , og følger sporene dine dersom de mestrer det. Tross alt som noen over her nevnte, en kan vel ofte ila en kort samtle avgjøre sannsynligheten for om den som spør har de nødvendige forutsetningene?........Råderetten over det geografiske området linja måtte gå gjennom får man vel uansett aldri uansett hvor først man var..

More than words
OP Offline
More than words

følelsen av å måtte ha ansvar for noen du ikke kjenner i det hele tatt, og i alle fall ikke kan si noe om ferdighetsnivået til.

har selv ved et par anledninger fått noen råskaller på helgetur etter meg (uten at det i utgangspunktet er noe galt med det...), bare for en liten stund senere bli stående og måpe mens jeg ser på hvilke sjanser de samme folka tar. flere ganger har jeg og de jeg har kjørt med rett og slett blitt stående og vente for å se om det hele går bra, og eventuelt om vi må trå til hvis noe skulle skje...

sier ikke dette for å disse noen, heller ikke for å framheve meg selv som en hardbarka fjellkjenner. mest av alt handler det bare om å være ansvaret bevisst, enten du kjører først, følger etter, blir stående å se på, eller blir nødt il å rydde opp til slutt. jeg tror vi alle (enten vi karakteriserer oss selv som sesongere, locals, charter- eller helgeturister) er tjent med å vise litt respekt for BÅDE fjellet i seg selv OG for de andre som ferdes der rundt omkring oss...

forøvrig er det for dumt at denne diskusjonen ender med skittkasting mellom to-tre personer...

Kunnskap, erfaring, og innsikt i egne evner
More than words
OP Offline
More than words

Det var i utganspunktet morsomt å lese denne tråden for å se hva den ville ende opp med, men som det så ofte skjer på trådene her så kommer det inn en en del useriøse kommentarer.

Dette innlegget går heller ikke helt på å følge andres spor, men....

Jeg leser fjell/skredliteratur, har kamerater som jobber som skredinstruktører og har gleden av å få "leksjoner" i skredvurdering når jeg har kjørt med dem. Min erfaring er at det alltid er mye mer kunskap som jeg bør tilegne meg, og at det er lett å bli sløv på faresignalene om man ikke aktivt/ofte øver på vurdereing av skredfare.

Jeg har flere ganger valgt å kjøre andre alternativer en de "ivrigste" i gruppa når vi har stått og vurdert et "run", noen ganger fordi jeg ikke følte meg komfortabel med å kjøre ned den linja de ønsker, andre ganger fordi andre i gruppa ikke ønsker det og vi da er flere som tar et annet alternativ.

Håper jeg får kjøre med noen av dere om jeg spør en gang, og at dere er ærlige i tilbakemeldingene på hvor eksponert/vanskelig tenkt alternativ er, evt andre alternativ. Da kan jeg vudere om jeg tør kjøre med dere. Setter også pris på en advarsel om dere kommer over oss og tror jeg/vi har vurdert feil alternativer til nedkjøring.

Hva med å få til en ny tråd der man kan komme med anbefalinger på hvor/hvordan man kan tilegne seg "etikette" og kunskap? F.eks dele med egne erfaringer rundt temaet å ferdes sikkert i fjellet med mål om å få de beste nedkjøringene (vurdert til å være sikre nok..).

Ha en super sommerskisesong menn og damer! :o)

ah, befriende innlegg, terka!
More than words
OP Offline
More than words

godt å se noen som tenker litt i samme baner som meg, føler sannelig at du fikk utrykt noe som jeg ikke klarte...

jeg kjører gjerne med ukjente jeg, så lenge vi (jeg og de jeg kjører med, kjente eller ukjente) alle er på bølgelengde med hverandre og forstår hva vi sier og mener med at kjøringa er slik og slik, hvor gode vi er osv osv osv

jeg tror likevel, desverre, at en tråd som skulle følge din mal ville lide samme skjebne som mange andre tråder her, nemlig at den enten ble offer for usaklighet og tull eller at den forsvinner ut i ingensteds nettopp fordi ingen synes den er interessant...

More than words
OP Offline
More than words

Godt å lese de siste innleggne, som viser at det er noen som har forstått poenget i innleggene her.Jeg sier ikke mere. Bare lykke til og god neste sesong til dere smile

More than words
OP Offline
More than words

jadda jadda, din seriøse speidergutt, du er så seriøs, så. Klart godkjent av Norges Speider&husmorforbund

Say no more, but...
More than words
OP Offline
More than words

Med alle de tragiske innleggene her så er det bekreftet enorm uvitenhet om hva det vil si å ferdes i høyalpint landskap. Og jeg vil senere sesonger være mye mere kritisk på hvem som beveger seg i nærheten av meg og mitt følge. -Så får jeg muligheten til å oppleve pudder og klipper sesong etter sesong.Og til dere andre: RIP

Cus, du irriterer!
More than words
OP Offline
More than words

Du begynte med å skrive et langt og iogforseg velbegrunnet innlegg om nødvendigheten av fjellkunnskap for å ferdes på ski off-piste. Dette er det vel ingen som er uenig i. Når noen så er uenig med noen av synspunktene dine så svarer du med full indignasjon om hvor store idioter som finnes der ute. Det lyser liksom besserwisser holdning og nedlatenhet over mange av disse innleggene dine. Jada, det er viktig å avpasse turvalget etter kunnskap og ferdigheter. Men ikke gå rundt å tro at du er en vandrende gudegave av et alpinorakel.

More than words
OP Offline
More than words

hvis du er så jævlig folkesky og redd andre skal ta livet av deg burde du kanskje heller oppsøke områder andre ikke ferdes i! kjører du i områder nærliggende skianlegg må du jo forstå og akseptere at det finnes andre mennesker der og!at noen av disse menneskene er uvitende idioter og gjør masse dumme valg er noe hverken du eller jeg kan gjøre noe med, de kommer alltid til å være der, alltid til å følge etter deg og alltid til å være en konstant pain in the rass! slik er verden, ikke bare på fjellet!

slutt å syt, problemet kan du selv løse ved å klatre opp skrenter ingen andre gidder å klatre!!

Side 2 av 2 1 2

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå