IKKE FOELG ETTER SESONGERE!
|
More than words
|
OP
More than words
Okey folkens: Naa sitter jeg ved internet nede i Europa et sted, og tenker gjennom sesongen som snart er slutt. Jeg har vaert noen sesonger ved det samme stedet naa, og hvert aar ser jeg det samme. Skandinaviske skikjoerere kommer paa en ukes skikjoering med et eller annet reisebyraa,og vil ha det kult paa ski i Alpene. Og det er helt greit det.... De fleste skisystemene i Europa er stoerre enn hjemme,og man kan ikke forvente aa faa de beste linjene paa en uke om man ikke er kjent. en god grunn til aa leie en lokalkjent guide paa stedet man besoeker. Men "Ola Nordmann" eller " soeta bror" bruker ikke penger paa guide, de foelger heller etter sesongerene! Jeg har ikke tall paa hvor mange ganger jeg denne sesongen har hatt "vecko-turister" etter meg. Og det er overhodet ikke greit! Jeg er ute og kjoerer paa ski med kompisene mine,og vi vil ha en bra dag uten dere. Om dere ikke er smarte og dyktige nok til aa vurdere turene selv i forhold til deres eget nivaa,saa faar dere holde dere til pisten. Og ikke har jeg tenkt aa fortelle dere de beste turene heller! Hvem i helvete er det som sier at det er greit aa folge etter sesongere?
|
|
|
 Enig
|
More than words
|
OP
More than words
Opplevde det samme i whistler, men heldigvis var det lite nordmenn der. Hørte etter en pudderdump noen østlendinger på reise med langley som diskuterte hvor de skulle kjøre. Idiotene tenkte seg inn i tetteste skogen i den desidert flateste delen av anlegget, og jeg lot de dra dit jeg:) Går ann å tenke litt, sier seg selv at når det er pudder så drar du opp i de høyalpine delene så lenge det ikke er skredfare. Enhver idiot som kan lese et løypekart ser dette
|
|
|
 Særpeis!
|
More than words
|
OP
More than words
Så lenge du cruiser rundt i et skianlegg må du regne med at folk kjører samme sted som deg! Skal du ha alt for deg selv må du reise ut i ødemarka.Hvordan fant du de fete linjene? Du var sikkert ikke førstemann....Makan til kjøtthue egodust!Reis hjem!
|
|
|
 ???
|
More than words
|
OP
More than words
Hvis jeg er oppegående nok til selv å finne disse områdene, og om dette innebærer å følge etter noen som tydeligvis har vært her før, så kan jeg vel faen meg få lov til å kjøre der vel?? For de av oss som er i fast arbeid, og derfor må holde hjulene i gang her hjemme, og videre kun har tid til en ukes alpetur i ny og ne, må vel også ha lov til å kjøre i fresh pudder?
|
|
|
 Følger etter akkurat hvem jeg vil
|
More than words
|
OP
More than words
så lenge de jeg forfølger holder seg på offentlige steder. Må også få skrive at jeg er mye ute som skiturist og aldri hatt noen problem med å kjøre sammen med sesongere. De er alltid hyggelige og hjelpsomme, har faktisk aldri møtt på noen som dere over.
|
|
|
 Normer i snø
|
More than words
|
OP
More than words
Man må vel regne med at man kan få noen påheng engang i blandt. Selv setter jeg pris på at de som henger seg på er høflige nok til å la oss som viser vei kjøre ned først. Har vært både uketurist og sesongare, og lever man etter kardemommeprinsippet går alt bra. Vi er da sammen om dette, om man er ny på et sted eller lommekjent så deler man de samme gledene. Forøvrig, hvis man nå har noen "hemmelige" perler så kan man ha på seg vintercamo og børste vekk sporene etter seg med en busk. På indianervis. Det går også an å sette ut feller. Snublebluss og slikt. Det får folk til å snu fortere enn storm.
|
|
|
|
|
|
 Latterlig!!
|
More than words
|
OP
More than words
Få deg et liv. Tipper du har problemer med at det kommer ukesturister som griser deg på din egen hjemmebane.
|
|
|
 Makan til fjoll!
|
More than words
|
OP
More than words
"Sesongere" (hvis dere er representative, noe jeg tviler sterkt på) kan da ta begge skia eller brett og stikke opp i ... veeeeldig langt oppi. Vi som er hjemme og jobber og betaler inn til folketrygdfondet som skal sponse sykehusbehandlingen og uføretrygden til sesongidiotene som knekker ryggen etter et eller annet dustete dropp, må da ha rett til å ta for oss av det pudderet som finnes. Neste gang jeg ser en "sesonger" (for et utrolig teit uttrykk), skal jeg drite i anorakkhetta hans.
|
|
|
 myten om skibumsen
|
More than words
|
OP
More than words
kjære sesonger, dette handler jo bare om myten om den dedikerte skibumsen. skikjøreren som lever sitt alternative og mystiske liv, helt fritt og avsondret fra den vanlige manns virkelighet. charterturistenes ærefrykt er en del av sesongernes identitet, fordi det selvfølgelig er viktig for "de ekte" skikjørerne å opprettholde et skille overfor mannen i gata, så og si. gjennom slike utspill som du kommer med bidrar du selvfølgelig til å opprettholde myten, og det er i grunnen greit. myten om skibumsen er en viktig del av den moderne skikulturen, fordi tanken på å kunne utfolde seg fritt i flotte fjell uten bekymringer som jobb og hverdag er en drøm for de aller fleste skikjørere. problemet er holdningen. for uten at du gir litt innsikt i ditt mystiske liv, så vil jo myten dø? jeg tror ditt arge utspill kommer fra en ektefølt bekymring om at det du driver med kanskje ikke er så unikt som du skulle ønske, og at du kanskje føler deg litt truet? poenget er jo at du som sesonger burde ha funnet steder og fjellsider som charterturistene ikke engang har i tankene, og som de er langt unna å kunne finne på egenhånd. samtidig gir jo det å "henge på en sesonger" et pluss i boka for mange. og hvis de klarer å henge på, så er det vel ikke så stor sjanse for at du er så hardcore som myten vil ha det til, ikke sant? eller kanskje charterturistene er like gode skikjørere som deg? har gjort en sesong eller to selv, og selv om mange av ukesturistene ikke hadde ferdigheter å skryte av, så dukket det likevel opp en og annen "ekte skikjører" innimellom. nåvel. myten er død, leve myten! bumser er vanlige folk de også, og akkurat like snevre som charterturister!
|
|
|
 Bra
|
More than words
|
OP
More than words
Det siste innlegget var bra. Når kommer svaret? Det kan jo være at stoltheten får seg ett skudd for baugen når turister holder følge med en....
|
|
|
 se på andre og smil
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg tror at man kan lære litt av surferne. Alle som har surfet litt vet at det er et ganske strengt hierarki som råder. Hvis du som nykomling padler ut til en ny spot, så sier du hei og smiler. Da får du respekt med engang, og de slipper deg lettere inn blandt de beste bølgene. Men man må trå forsiktig. Det skal ikke mere til...Analogien her kan du finne ut av selv!
|
|
|
 latterlig
|
More than words
|
OP
More than words
kjør først og la sesongerne vente, drit i dem.
|
|
|
|
|
|
 Dust
|
More than words
|
OP
More than words
Kanskje bedre om den som har første nedkjøringa får patent og retten til å opprette bomstasjon, alternativt sperre hele linja for alle andre? Som tidligere nevnt, sjansen er nok stor for at noen har vist deg veien også. Er selv bare borte fra noen uker av gangen, men er tidvis like godt/bedre kjent enn enkelte sesongere noen steder, og deler gledelig av kunnskapen, på samme måte som jeg selv ofte får tips. Likevel er jeg enig i at et vennlig spørsmål om en kan få henge på kanskje er på plass. Uansett er det jo greit og avsjekke ferdighets/utstyrs nivå som kreves for å komme ned. Men har liten forståelse for de som skal hevde råderett over et fritt område ved å nekte andre og følge etter bare på faen..... Selv om jeg også skulle ønske mange ganger at endel linjer kun ble kjent bland de som besitter dyktigheten og den ekte begestringen til å utnytte de fullt ut. men sånn er det ikke, og tanken er nok litt egoistisk også, har tross alt selv lært mye av å få bli med andre.
|
|
|
 :(
|
More than words
|
OP
More than words
Er sesonger i Kolsåsbakken og irriterer meg grønn over alle turister som kjører ut på siden der. Skikkelig harry å rappe linjene mine, ass!
|
|
|
 Samma her...
|
More than words
|
OP
More than words
Har tilbragt hele sesongen i Hovdebakken på Gjøvik. Alltid masse tyske turister som henger på oss gutta når vi drar de fete linjene på baksia. Jævla irriterende ass! Dra hjem!
|
|
|
 he he hemmelighetskremmer???
|
More than words
|
OP
More than words
Ikke noe galt i å ha linjene for seg selv, men å si at det er drøyt å påberope deg enerett. Husk at det ofte er gunstig å kjøre i områder med noe trafikk, tenk deg en kammerat med et knukket lårbein øde i høyfjellet. Hvis "Vekkisne" er utstyrt for fjellferdsel bør du unne de et par svinger og tenke "he he, han skulle vært her for 3 uker siden da det snødde som grønnhælvete osv osv". Noen av de beste skikjørerene jeg har kjørt med har vært tilreisende proffer, tenk på det!!!
|
|
|
 ...
|
More than words
|
OP
More than words
Men det er ett problem som ikke er nevnt her med Turister som følger etter.Når man selv tenker på sikkerhet og kjører en og en mens kompisene er på safespots, er det lett å å blir grisebanke forbanna når wannabeturister kjører ut på oversiden av deg gjerne flere samtidig.Når de da topper det hele med å bruke rumpebremsen for å stoppe og ikke har sekk med spade sonde osv er det ikke bare greit lenger. (dette gjelder seff ikke alle, men faktisk en stor andel av stokerene) Sessongere burde bli mere åpne på å dele, mens uerfarne turister må bli mer ydmyke. Selv om man har 20skidager på norefjell eller hdal i beina er det ikke sikkert at man ikke er en idiot i alpene.
|
|
|
 Stanton-sesongere ikke på nett
|
More than words
|
OP
More than words
Er i stanton fem dager hver vinter og har et "secret spot" der det er alltid er virgin, selv tre uker etter siste snøfall. ALDRI har jeg møtt en sesonger her, og området er faktisk ikke vanskelig tilgjengelig heller, ikke noe gåing eller noe. Derimot treffer jeg utrolig mange sesongere nede på postkeller, funky chicken eller på jobb bak disken i telemarksjappa. Sesongere har liten cred hos meg...
|
|
|
|
|
|
 Hype
|
More than words
|
OP
More than words
Utrolig mange mennesker, spesielt Skandinaver blir "Verdensmestere" bare de har hatt mer enn 40 dager i et kjent skisted. "Sessongere" som dere prater om 19-20 år gamle kids uten spesiell fjellerfaring. Hjelper ikke bo et sted hvis dere ikke kan bruke fjellene dere bor ved. En vanlig feil er at Nordmenn flytter til Alpene, kjøper seg skred ABC utstyr og tror siden de har litt kantkontroll at det er UIAA guiding neste. Lær fjellet å kjenne, studer klima, topografi, vindrettninger, nedbør, temperatur, lær dere breer. Lær ras. Lær ydmykhet. Det blir på en måte ærligere når en dum ukesturist dør som følge av dumdristighet i fjellet, enn når en "Sessonger" dør som følge av han eller han kameraters manglende reddnings kunnskap og trening. Ingen er fjellsupermenn spesielt ikke "RESORT SKIERE" som 90% av Norske Skibomser er... Ville ikke stått på Brett med halvparten av dere en gang. har bodd mye i et veldig populært og oppkjørt rottehull i frankrike og hatt lite problemer med å finne fresh snø selv en uke etter snøfall. Gå på tur og vær ikke sur.... Husk UTEN PUNTERS, THE MACHINE AINT TURNING. Alle "Vekkisene" gjør det økonomisk mulig å drive heisen og mulig for dere å være "Sessongere". Del heller av deres kunnskap om sikkerhet og snø til de irriterende turistene som dere møter i Backcountryen, så alle kan ferdes trygt. Peace out
|
|
|
 ?
|
More than words
|
OP
More than words
|
|
|
 Bedre å spørre om å få være med!!
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg har vært sesonger og er etterhvert lommekjent i mitt lille paradis Chamonix..Grunnen til at jeg er lommekjent der er fordi jeg har fått være med mer erfarne skikjørere på stedet, men jeg spør alltid og legger mye tid å krefter igjen på de lokale barene for å skaffe de rette relasjoner... Nå gir jeg gjerne tilbake, det er bare å spørre, så kan man vurdere ferdighetsnivå opp mot ruten som skal kjøres.... MEN IKKE FØLG ETTER: Det kan vise seg farlig, du vet ikke hvilket utstyr de du følger etter har i sekken og hvor de har tenkt seg ned... Har flere ganger måttet avverge farlige situasjoner for Ola og Kari Nordmann og liknende.. Noen steder må man Rappelere eller gå kilometervis med skoene man har i sekken for å komme til nærmeste transportåre!! IKKE følg etter spor, men hvis dere følger etter spor, FØLG etter spor!!!! Kos dere!!
|
|
|
 både ja og nei
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg bor på vestlandet, såpass langt ifra nærmeste skitrekk at jeg egentlig ikke kan reknes som local noe sted. Derfor blir det mange forskjellige trekk jeg kjører i. Nesten hver gang jeg kommer et nytt sted, prøver jeg å komme i kontakt med noen locals/sesongere. Det er faktiskt ikke verre enn å spørre helt enkelt, om jeg kan få henge meg på en tur. Jeg har ALDRI møtt noen som sier nei ! Og det ender alltid med at jeg har noen å kjøre med resten av dagen. Så min oppfatning er at dersom du spør pent, så er faktiskt alle sesongere veldig greie folk som gjerne tar med "turister" som deler interessen for pudder på tur. MEN, tjukke dansker med carvingski, fete googles og for høyt selvbilde/total mangel frikjøringsevner kan selfølgelig bare gå å henge seg.
|
|
|
 tragisk
|
More than words
|
OP
More than words
Hva faen er greia. "Sesonger" er latterlig cocky. Eneste grund jeg ser at andre ikke skal følge meg er at de kan løse ut ras over meg. Det er noe dritt. Nytter ikke være sær i fjellet. Barnslig å prøve å være egen. De som virkelig kan stå ski får ingen etter seg uansett. Der vi kjører er det for bratt for turister.
|
|
|
 Mr. Big
|
More than words
|
OP
More than words
godt poeng. Sessongkort øker nok ikke ferdighetsnivået på kjørere.
|
|
|
|
|
|
 "I"m gonna rip your head off"
|
More than words
|
OP
More than words
Ja, her var det jo flere interessante innlegg. Selvfolgelig har jeg ogsaa vaert med andre,mer erfarne skikjorere som viste meg rundt.Det var jo saann jeg ble kjent... Men jeg fulgte ikke etter og slikka dem i rompa uten aa si et pip. Helt enig med noen i forumet her at det er bra aa sporre,det gjor oss mye mer vennlig innstilte til ukesturistene. Dette med aa folge spor er ogsaa en morsom hobby for ukesturistene, men plutselig stopper sporet eller sporet blir til flere spor. Hva da? Har oppholdt meg i et omraade hvor en del av anlegget er kun off-pist, og har ikke tall paa hvor mange folk jeg har mott her uten det nodvendige utstyret. Har heller ikke tall paa hvor mange jeg har maatte fortelle veien hjem. Og da er det snakk om sikkerhet,ikke sant? Noen av dere som svarte paa innlegget her sa at dere kjorer det bratteste og vaerste som fins i deres omraade, og da holder turistene seg unna. Nei,de gjor ikke det. For de har alle sett den nyeste Seth Morrison filmen, og tror de kan gjore det samme. Noen skikjorere klarer altsaa ikke aa vurdere sin egen begrensning...Og ja, ukesturistene har ikke sjans til aa henge paa reint kondisjonsmessig. Har selvfolgelig sett mange gode skandinavere paa ski, ogsaa bedre enn meg...men kondisjonen er ikke det beste. Vi snakker om skikjoring i 2.500 meters hoyde, ikke helt de samme som Hemsedal.Og jeg har ogsaa sett innlegg i forumet her om at det er en bra greie aa henge paa sesongerne om man klarer. Akkurat som om vi er guider som viser dere rundt! Jeg har ogsaa hatt problemer med de lokale guidene som tror jeg driver svart guiding, bare fordi jeg en dag kanskje kjorer med noen av dere. I Whistler faar du beskjed om ikke folge etter de lokale ,ellers": I"m gonna rip your head off!" Saa, kanskje noe aa tenke over neste gang du tenker aa folge etter...
|
|
|
 Kjør fra dem ..
|
More than words
|
OP
More than words
da for sva...! Lærer man ikke av å se på/følge med på hva andre kan/gjør? Plager de deg så ta på skylapper. Samme problemstilling foregår jo i mange andre sammenhenger i dagens samfunn. MEN: Når jeg går på rypejaktjakt, på ski i høyfjellet, vil f.. heller ikke jeg ha en ettersleper!
|
|
|
 Jeg glemte
|
More than words
|
OP
More than words
Har du satt på deg merke "SESONGER"? Jeg er ganske selvstendig, men må nok innrømme at også jeg påvirkes av reklame (som de FLESTE) og trender samt ønsker å lære nye ting ENKELT OG FORT. MEN det viktigste du er inne på er AT DE SOM FØLGER ETTER SPØR OM DET ER GREIT! (Har nok litt sympati for dine meninger skjønner du!)
|
|
|
 Jeg følger etter dere !!!
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg følger etter hvem jeg vil! Fjellet er for alle og om noen har et problem så er det bare å snu og få litt...
|
|
|
 VELKOMMEN!!
|
More than words
|
OP
More than words
Som Røldal "local" med 15 års fartstid i, og omkring anlegget er dere hjertelig velkomne til å få en guidet tur ned lille Saudasvingen, store Saudasvingen, og selvfølgelig bak i Månedalen. Og sånn generelt overalt. Bara pek, har nesten helt sikkert vært der... Du/Dere får stå til ansvar for egne ferdigheter og utstyr. Det er laangt å gå tibake til veien.... Dere finner meg antagligvis i bratthenget til venstre over tunnellen. (se etter han med hjelm, og truger på sekken) Snakkes neste sesong?
|
|
|
 :)
|
More than words
|
OP
More than words
Fint at ikke alle er kuk.
|
|
|
|
|
|
 Vekes feire i alpane
|
More than words
|
OP
More than words
var i italia ein tur i vinter feiren første dagane var det sol og lite pudder, men når pudder kom og eg og ein anna hadde sett oss ut kor vi skulle kjøre...trur dokker ikkje at det var ein gjeng på 10-12 amrikanara som følgte etter oss?!?! forbanna iriterandes! vi fant ein fin plass kjørte ein gong og når vi kom te bake på neste tur var alt opp kjørt....
|
|
|
 Vet du hva du gjør der ute???
|
More than words
|
OP
More than words
Først vil jeg si at jeg har vært "sesonger" i alpene.Mye klokt er sagt her. Men en del innlegg vitner om mangel på kunnskap på de farer fjellet og høyalpine områder har å by på. Alle har selvfølgelig rett til å ferdes der de vil. At noen henger seg på deg er i utgangspunktet greitt. Men selvfølgelig må de spørre. Og samtidig får en kartlagt hva slags redningsutstyr denne personen har med seg. Har de ikke minimum "beeper", søkestang og spade: "Sorry mac, go and die another place". For husk: Det er ditt ansvar å redde de andre i følget om de blir tatt av ras!Og når det er snakk om redningsutstyr: Hvor ofte øver du med det? Testet beeperen på stuegulvet hjemme i desember? Leid den i sportsjappe ved hotellet der du bor? Eller graver du ned en sekk under et par meter snø et par ganger i uken, og øver opp hurtigheten på å finne den og å få gravd den ut? Har du forresten noen gang prøvd å grave i et snøras?? Jeg har vært vitne til mange "vecoturister", som har følgt etter meg og andre. Og desverre så opplever en ofte en enorm mangel på nødvendig kunnskap og utstyr som kreves for å bevege seg "back country". Disse er ofte "drit gode" skikjørere, men har ikke filla peiling på å oppføre seg i høyalpint landskap. Husk sesongere(som har tilegned seg snø/skred kunnskap) har mulighet til daglig og gjennom lange perioder å følge med snøfall, snømengde, temperatur, vind, vindretning, og hva slags snøskred en evt kan forvente seg. Og ut fra blant annet disse faktorerene(Og mange flere) vet hvor det er trygt å kjøre. Hvor en skal stoppe, hvordan en beveger seg ut mot bratt terreng, osv osv. Og Husk at å kjøre bare noen få meter utenfor planlagt linje kan være katastrofal! Og det er der personer uten slik erfaring lett kan komme dundrende ut, med fatale konsekvenser som å bli tatt snøskred. Og hvis du følger etter noen eller et spor? Vet du hvor det ender, vet du at du er dyktig nok til å kjøre linja sporet ender opp i? Jeg bare spør, det er faktisk ikke sikkert du(uketurist, sesonger, dagsturist) vet svaret. -Og da har du desverre ingen ting å gjøre der ute!! Det å måtte snu og gå tilbake kan og ende fatalt. Det er faktisk til syvende og sist snakk om liv, og å overleve der ute, og ikke den herlige puddefølesen som vi alle i utganspunkteter ute etter!! Men har du noe innsikt og kunnskap i det overnevnte, er du alltid velkommen! Uansett hvor lenge du er på stedet. Likeledes opplever jeg innemellom personer som kjører kun med beeper!!! Spør jeg de da hvordan de skal få meg ut hvis jeg blir tatt av ras(de evt har utløst). Har jeg av og til fått til svar: "Jeg kan vel grave deg ut med skiene". "kanskje kompisen din kan grave deg ut"!!! Også har jeg møtt personer som ikke har peiling på hvor løypa/flellet ender. Hva om jeg blir skaded(Kanskje på grun av han/hun) og denne personen ikke vet hvor han skal kjøre for å skaffe hjelp rimelig fort? -For plutselig er det ikke flere spor å følge!!!! -Noen nevner forsikring og trygdedbruk hjemme: Til opplysning så er alle de som arbeider i utlandet, forsikret i det landet og bruker dermed av det landets trygdepenger!!!! Og når det gjelder linjevalg, og vel også utgangspunktet for denne diskusjonen: Noen av innleggene her sier enkelte ødelegger linjer og "kjører opp snøen". Og det er jeg enig i at kan være irriterende. Se på de som virkelig kan kjøre puddersnø: De lager fine rette linjer parallelt med hverandre, og det fører til at det blir MASSE ubrukt snø igjen til nestemann! Så lærer en seg litt "løype etikk" blir det mere snø og moro for alle, også deg!! Så til slutt: Det er altså ikke noe i vegen med at uketurister, eller andre sesongere for den saks skyld, henger seg på. Men man MÅ vite hva man gjør der ute. Kjenn din kunnskap, og følge ditt må og vite hva DU kan. For å bevege seg "backcountry" er i utgangspunktet potensiellt farlig, og å bli skadet eller drept av kunnskapsløse skikammerater er unødvendig! Det beste er ofte heller å leie en guide. Spør om å få en dyktig en, en som kan ta dere med på med på ekstreme turer, og du vil garantert få heftig pudderopplevelse. -Og muligheten til å oppleve det igjen i morgen. Ha en fin kommende sesong!
|
|
|
 CUS !!!!!!!
|
More than words
|
OP
More than words
Puddermaximering er homesete og Amerikansk..... Først til mølla, uansett. you snoooooooooze you fucking loose. også dette med "Sessongere" å kjøpe seg et sessongkort, betyr ikke automatisk at fjellferdighetene spretter opp til "Patroler" level og dere kan kaste egen dynamitt osv. Før dere har øvd på kameratreddning er dere like farlige, som "veckisene" dere klager over, farligere faktisk for mange av dere har utstyr dere ikke kan bruke, gir andre falsk trygghet osv. PS: De som følger spor uten noen formening om hvordan terrenget er, fortjener å falle i en bresprekk.
|
|
|
 Først til mølla???, -uten å tenke??!!
|
More than words
|
OP
More than words
Les innlegget mitt nøye Steep& Deep!!! Der står det noe om de som har tilegnet seg kunnskap, og det å gjøre det... Andre sesonger som ikke har denne kunnskapen får såpass mye input av miljøet ellers om farene der ute at de holder seg unna! Og jeg nevner faktisk noe om det å øve med utstyret.Mye av det jeg skriver omhandler faktisk det å vise respekt for fjellet. Å være førstemann ut er selvfølgelig alles drøm. Men det beste er faktisk å være først ut når det er trygt! Og det er ikke alle som vet... Det finnes desverre alt for mange suicidale nerder der ute...
|
|
|
 Til Cus
|
More than words
|
OP
More than words
Sorry, bare første linja som var tiltenkt deg. Dette med Etiquette osv. (gir brensel til folk som må hakke på hverandre, da ikke alle kommr til å følge det, og skaper skille mellom snowboardere og skikjørere jf. Det forjettede landet) Ikke noe vi trenger å innføre i Norge. Først ute, Best Linje. Å lage små "Jean Pierre" svinger ved siden av hverandre i fallinja, gir "Alle" mer Pudder, men det er jo ikke hensikten med å være der først (som selvfølgelig er at man har fjellet for seg selv og sine preferanser). Ellers er jeg ganske enig med deg.
|
|
|
 for å si det på en annen måte
|
More than words
|
OP
More than words
gir det ofte, blant rutinerte kjørere, en større stjerne å si at "nei, her er jeg ikke komfortable. jeg snur" enn bare å dra på. det er i alle fall min erfaring. har vært ute en god del vinterdager selv, men kjører en del med folk som har gjort både fem og seks sesonger rundt om på forskjellige steder og som lever skilivet litt mer til fulle enn det jeg selv gjør. da blir min ene sesong litt puslete, MEN ERFARINGENE MINE ER LIKE VIKTIGE! ikke minst fordi jeg ikke sluttet å stå på ski etter den sesongen, man lærer hver dag man er på fjellet - men det er forskjell på 15, 35, 65 eller 95 skidager i året. så om man er i tvil om terrenget, synes snøen er sketchy eller plutselig tenker at "dette takler jeg ikke" og følelsen alt i alt er dårlig: ja, da skal du snu. det gir deg cred. ps: myten om sesongeren ser ut til å leve i beste velgående...
|
|
|
 Mye gode innlegg
|
More than words
|
OP
More than words
Dette var en interessant diskusjon. Har kun vært ukesturist et par sesonger selv. Jeg ser imidlertid at mitt forarbeid foran turene som består av å lese andres erfaringer, snakke med folk og gå igjennom internettsider holder for å gi meg en fantastisk uke hvert år i alpene. Jeg har selv vært den som kjører opp spor, og jeg har vært den som følger spor. Jeg har full rett til å følge spor, og tar det ansvaret det medfører. Man må være klar over at farene med å ferdes utenfor løypene er akkurat like stor om man følger spor. Og det er her sakens kjerne ligger. Har selv opplevd at folk har fulgt mine spor. (Engelskmenn) og sett på neste tur (2 timer senere)at de samme personene har hatt store problemer og da fått kjeft fordi jeg ikke har advart mot at terrenget blir tøffere lengre nede. Dette blir latterlig. Alle vet at det er transportetapper til de heftigste linjene. Til sesongere: Dere bør ikke utrope dere til verdensmestere og kreve at ingen følger etter, fordi dere har stått i et anlegg lengre enn oss, men jeg har respekt for den kunnskapen dere sitter inne med over det aktuelle området.
|
|
|
 Ta ansvar..
|
More than words
|
OP
More than words
Husk og på en liten ting når dere er der ute, og som alle innlegg her bærer preg av at dere ikke vet:Hver enkelt har ansvar ovenfor seg selv OG andre. Det vil si at hvis DU f.eks utløser et snøskred, så er DU ansvarlig for skader og følger av det. Og enda verre er det hvis det kommer frem at du har utvist uaktsomhet, og mangl på kunnskap for å ferdes der ute! Analogien ar akkurat den samme som det å ha ansvar i trafikken og trafikkulykker du evt måtte forårsake!! Det er vel et absolutt fåtall av oss som har sans for fyllekjørere??Så folkens: Tilegn dere litt mere kunnskap en bare det å være god på ski, og dere vil få det vanvittig mye mere gøy der ute! Vi(sesongere) utroper oss ikke til verdensmestere, og har ikke noe direkte i mot at dere følger spor fordi vi har lengre erfaring fra området. Det er snakk om at mer eller mindre uvitende personer ødelegger liv og helse til andre... Og du kan lese så mye du ønsker om veivalg og turer i et området. Men det er først når du er i fjellet at du kan si noe om området er kjørbart.Og blir du dratt inn i en rettsal, så kan du ikke regne med noensinne å få råd til å kjøp noen flere heiskort...
|
|
|
 CUS !!!!!!!
|
More than words
|
OP
More than words
Ikke vær så ute å sykkle nå. Skred er fortsatt en "Ulykke" og om noen dør i en skredulykke, blir man neppe tiltalt for drap. I norge er naturfenomener som skred ikke for privatpersoner lov eller forskriftsfestet, kun for entrepenør og byggarbeid, hvor man blir pålagt å følge "gjeldene sikkerehetsanvisninger" jf. www.lovdata.no HOVEDDOKUMENT: Forskrifter om snøskredfare ved oppholds- og anleggssteder. Ellers vet jeg at man i Europa kan bli holdt ansvarlig for skade på 3. parts liv og eiendom (dvs. personer utenfor turfølge) og man bør forsikre seg med "Carte Neige" el. Skjønner du mener godt, men å si "ikke følg spor fordi utløser du et skred, ender det i retten" er vel heller dårlig stil. Folk som følger spor vil gjerne utsforske området de er i og antar at de som har kjørt forran dem vet hvor de skal osv.Jeg mener det er bedre å kjøpe seg et kart i den lokale sjappa, kitte seg opp med ABC utstyr(Spade, Stang og Søker), som man selvfølgelig vet hvordan fungerer finne en fet nordside og gunne på... Idioter som tror at det er "safe" så lenge noen har vært der før osv. er jo de svake i næringskjeden og vil falle ut for stup, i sprekker, blir tatt av ras osv. nesten som i Afrika. De sterkeste overlever (ment som en spøk, men fjellet tas som sagt ikke hensyn til ferdighetsnivåer). og "sessongere" loose attituden. Dere blir ikke automatisk bedre på ski, eller har mer lokalkunnskap av å være et sted en hel sessong. Det er hva man gjør det til. Forskjell på "players" og "punters" ; )
|
|
|
 Jawol!
|
More than words
|
OP
More than words
Er enig med siste innlegg. Man gjør ikke vei vellinga selv om man er "sessonger" Man kan ikke utrope seg selv til enehersker og " the best" Og ikke minst at andre skal bøye seg i støvet. Selv om man er sessonger holder til den samme stripa to- tre mnd i året!! Mangen av de beste kjørerene reiser VERDEN rundt for å spise SNØ. Det holder ikke dag å skryte på seg at man har vært i chamo, #€&%/ bestemora mi har vært der!!!
|
|
|
|
|