Først vil jeg si at jeg har vært "sesonger" i alpene.Mye klokt er sagt her. Men en del innlegg vitner om mangel på kunnskap på de farer fjellet og høyalpine områder har å by på. Alle har selvfølgelig rett til å ferdes der de vil. At noen henger seg på deg er i utgangspunktet greitt. Men selvfølgelig må de spørre. Og samtidig får en kartlagt hva slags redningsutstyr denne personen har med seg. Har de ikke minimum "beeper", søkestang og spade: "Sorry mac, go and die another place". For husk: Det er ditt ansvar å redde de andre i følget om de blir tatt av ras!Og når det er snakk om redningsutstyr: Hvor ofte øver du med det? Testet beeperen på stuegulvet hjemme i desember? Leid den i sportsjappe ved hotellet der du bor? Eller graver du ned en sekk under et par meter snø et par ganger i uken, og øver opp hurtigheten på å finne den og å få gravd den ut? Har du forresten noen gang prøvd å grave i et snøras??

Jeg har vært vitne til mange "vecoturister", som har følgt etter meg og andre. Og desverre så opplever en ofte en enorm mangel på nødvendig kunnskap og utstyr som kreves for å bevege seg "back country". Disse er ofte "drit gode" skikjørere, men har ikke filla peiling på å oppføre seg i høyalpint landskap. Husk sesongere(som har tilegned seg snø/skred kunnskap) har mulighet til daglig og gjennom lange perioder å følge med snøfall, snømengde, temperatur, vind, vindretning, og hva slags snøskred en evt kan forvente seg. Og ut fra blant annet disse faktorerene(Og mange flere) vet hvor det er trygt å kjøre. Hvor en skal stoppe, hvordan en beveger seg ut mot bratt terreng, osv osv. Og Husk at å kjøre bare noen få meter utenfor planlagt linje kan være katastrofal! Og det er der personer uten slik erfaring lett kan komme dundrende ut, med fatale konsekvenser som å bli tatt snøskred.

Og hvis du følger etter noen eller et spor? Vet du hvor det ender, vet du at du er dyktig nok til å kjøre linja sporet ender opp i? Jeg bare spør, det er faktisk ikke sikkert du(uketurist, sesonger, dagsturist) vet svaret. -Og da har du desverre ingen ting å gjøre der ute!! Det å måtte snu og gå tilbake kan og ende fatalt. Det er faktisk til syvende og sist snakk om liv, og å overleve der ute, og ikke den herlige puddefølesen som vi alle i utganspunkteter ute etter!!

Men har du noe innsikt og kunnskap i det overnevnte, er du alltid velkommen! Uansett hvor lenge du er på stedet.

Likeledes opplever jeg innemellom personer som kjører kun med beeper!!! Spør jeg de da hvordan de skal få meg ut hvis jeg blir tatt av ras(de evt har utløst). Har jeg av og til fått til svar: "Jeg kan vel grave deg ut med skiene". "kanskje kompisen din kan grave deg ut"!!! Også har jeg møtt personer som ikke har peiling på hvor løypa/flellet ender. Hva om jeg blir skaded(Kanskje på grun av han/hun) og denne personen ikke vet hvor han skal kjøre for å skaffe hjelp rimelig fort? -For plutselig er det ikke flere spor å følge!!!!

-Noen nevner forsikring og trygdedbruk hjemme: Til opplysning så er alle de som arbeider i utlandet, forsikret i det landet og bruker dermed av det landets trygdepenger!!!!

Og når det gjelder linjevalg, og vel også utgangspunktet for denne diskusjonen: Noen av innleggene her sier enkelte ødelegger linjer og "kjører opp snøen". Og det er jeg enig i at kan være irriterende. Se på de som virkelig kan kjøre puddersnø: De lager fine rette linjer parallelt med hverandre, og det fører til at det blir MASSE ubrukt snø igjen til nestemann! Så lærer en seg litt "løype etikk" blir det mere snø og moro for alle, også deg!!

Så til slutt: Det er altså ikke noe i vegen med at uketurister, eller andre sesongere for den saks skyld, henger seg på. Men man MÅ vite hva man gjør der ute. Kjenn din kunnskap, og følge ditt må og vite hva DU kan. For å bevege seg "backcountry" er i utgangspunktet potensiellt farlig, og å bli skadet eller drept av kunnskapsløse skikammerater er unødvendig! Det beste er ofte heller å leie en guide. Spør om å få en dyktig en, en som kan ta dere med på med på ekstreme turer, og du vil garantert få heftig pudderopplevelse. -Og muligheten til å oppleve det igjen i morgen.

Ha en fin kommende sesong!