Hvor mange skidager holder skia?
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg var i St. Anton tidligere i vinter. I telemarksjappa jobba det noen fjortisser som var utrolig svære i kjeften sin. Det og det paret brukte de kanskje 37 skidager på å kjøre i filler, mens det andre paret holdt i 47 skidager. Dette sa de for å illustrere kvaliteten på skia. For noen "råtasser"!!! Jeg har skiene mine i tre-fire år, dvs. over 120 skidager. Det er jo ikke noe problem å kjøre i filler skia på at par dager (eller 37) hvis man bare sikter på litt grus, men man er da litt forsiktig med utstyret? Eller har disse "råtassene" så utroooolig mye cash? Hvor lange varer skia dine?
|
|
|
 bytter kanskje etter 2-3 sesonger..
|
More than words
|
OP
More than words
Dvs 50-60 skidager, men for al del da er ikke skia ødelagte. Bytte kommer vel av lysten på noe nytt.. Har da et godt par nr 2.. Dagens par nr 2 er vel 5 år... Fortsatt nesten like gode..
|
|
|
 Kommer an på...
|
More than words
|
OP
More than words
har et par Bandit XXX som er noen sesonger gamle, og er kjørt hardt, og de begynner å bli myke med mindre sprett og har fått ekstra spenn (dvs når eg setter de mot hverandre og klemmer på midten, så går de sammen rett bak bindingen). Noen vil kanskje si at de er ferdige, men går greitt å kjøre på de fremdeles, så er ganske subjektivt hvor lenge ski varer...
|
|
|
 ...
|
More than words
|
OP
More than words
Det som er problemet er at spennet i skia forsvinner eller blir dårligere etter et visst antall dager. Spennet varer lengre ved frikjøring enn ved parkjøring, har du 40 dager med pipekjøring er det liksom ikke så mye tess igjen i spennet og da er det på tide å skifte ski selv om jeg sjelden skifter før det har gått 70-100 dager. Skader i såle og stålkant fra frikjøringa er jo som regel greit å mekke uten at det forringer skias kvalitet noe særlig. peace
|
|
|
 Varighet
|
More than words
|
OP
More than words
Det er jo litt morsomt å tenke på at gutta som kjører aller hardest (les: utfor) synes skie blir best etter to-tre sesonger, noe som innebærer at de ofte freser av oversiden på skia for så å legge på årets design på gamle ski (noe de må gjøre på grunn av sponsorer). Da synes jeg det har liten betydning hva et par snørrvalper i Østerrike lirer av seg:-)
|
|
|
 Har skia minst to sesonger
|
More than words
|
OP
More than words
Har vel en 30-40 skidager i året, og skia varer da i hvert fall opp mot hundre timer. Føler at mye harde landinger sliter en del på spennet, og at dette er den verste forringelsen. Som nevnt over: Sår og riper går jo an å fikse. Enig i at snørrungene ofte er litt for storkjefta og at de sjelden er så tøffe som de utgir seg for.
|
|
|
|
|
|
 Kanzkje zekz zezonger
|
More than words
|
OP
More than words
Zkiene mine varer nok zirka zeks zezonger hviz jeg er litt forziktig, uten at jeg har fulgt med zå nøye. Jeg zynes ikke man zkal hetze de zom bytter ofte, det er fruztrerende å ztå med utztyr man ikke trivez med. Noen har mer ztåler en andre, og de kan unne zeg dette. Viktigzt er dog: ha det feztlig på zki!!!
|
|
|
 en god ski
|
More than words
|
OP
More than words
bør klare minst 150 dager. men da skal den også være sliten... det forutsetter selvfølgelig at du ikke kjører gjennom steinrøysa og ødelegger kanter og såle, brekker tuppene eller annet tull. riktignok blir de ofte litt slappe etter noen titalls skidager, men selv har jeg i alle fall til gode å oppleve dette som noe særlig problematisk. det er få av oss som har behov for finstemte ski som racerkjørerne på toppnivå har.
|
|
|
 spennet vil nok dø ut..
|
More than words
|
OP
More than words
men skia eller brettet i mitt tilfelle varer gjerne mye mer enn 37 dager, litt ulikt på varighet fra merke til merke, men dyre stive brett har ofte spenn som varer og varer, lenger enn sålen bytter som oftest brett for en eller annen rar grunn annenhvert år, mest for å få prøve noe nytt, brettet kan da ogsa selges
|
|
|
 Ja-ja
|
More than words
|
OP
More than words
Utforski 10 år. Min eldste sønns første turski 10 min (da knakk begge i et hopp)!Jeg tror de fleste skifter ski som følge av skienes egenskapsutvikling, hva man forventer seg av andre/nye ski ELLER kanskje aller helst fordi man ØNSKER ski med andre egenskaper. Jeg er gammel, og fikk et "kikk" da carvingskiene kom (men det slutter da aldri: nå er jeg helt gira på frikjøring i løssnø/utenom løype). MEN: Det er vel veldig opp til bruken av skiene samt deres oppbyggnig (samt stell) hvor lenge de varer. Mine beste ski til dags dato (har mange par og typer) er 1998 modell av Atomic ARC. Disse passer kun for preparerte bakker, men for meg, slår de ikke mine nye storslalomski. De glir som f.. og spennet er helt topp.
|
|
|
 utfor ski
|
More than words
|
OP
More than words
grunnen til at folk som kjører fart (utfor og super-g) synes skia blir bedre etter 2-3 sesonger er pga gliden på skiene. for å få en ski som går fort trenger mye voksing og å kjøres mye på. derfor de synes skiene blir bedre etter en del sesonger.
|
|
|
 skia
|
More than words
|
OP
More than words
|
|
|
|
|
|
 utforski
|
More than words
|
OP
More than words
kan vi ikke sammenligne med. for det første skilles det gjerne mellom de "gode" parene som brukes til konkurranse og de som brukes til trening. konkurranse-skiene varer gjerne flere år, ok. men de blir sjelden brukt flere turer enn det man må for å gjennomføre konkurranser og nødvendige tester, kanskje 25 dager i året?
|
|
|
 Kommer an på hva man driver med ja...
|
More than words
|
OP
More than words
Har de siste 3 sesongene brukt en 2-3 par ski pr. sesong. Dette pga. at skiene knekker (kun skjedd en gang), eller at kantene knekker og detter av etter railing. Racingskiene mine har jeg hatt i 2 år nå (Atomic 9.16 SL-ski).
|
|
|
 hvor mange dager?
|
More than words
|
OP
More than words
hvor mange dager er en gj.snittlig en sesong på? jeg er oppi omtrent hver helg, to dager kveldskjøring i uka + vinterferie osv... sesongen her starter som regel i mnd. skifte november/desember... hvor mange dager kan jeg regne da???
|
|
|
 hmm
|
More than words
|
OP
More than words
er du i stand til å lese innleggene her inne burde du også være kapabel til å regne ut det der alene!! herregud!
|
|
|
 ehh....
|
More than words
|
OP
More than words
skia kan du jo lenge...men nå skal det sies, at gutta i alpene som jeg hang m i vinter, dreit no jævli i skia sine....kansje en dårli trend???+ at hardcore offpistkjøring i steinura der nede, i lite vår snø, er ikke akkurat terapi for skia....har selv hatt ca 80 ski dager i vinter....og steinslipinga som jeg gjorde tidlig i sesongen ser man ikke mye spor av nå....så konklusjonen er vel at man sliter ski ettersom hvor man kjører ski, og hva man gjør....
|
|
|
|
|