Hei Legen. Jeg skrev et inlegg lenger opp. hvor jeg forklarer hva jeg mener. Nå er riktignok det grove forenklinger og jeg tror du må se på en sosial antropologisk tilnærming for å få de svarene du søker.

Da vi i vesten langt på vei har blottet oss for overgangsriter (symbolske ritualer som skiller barn fra voksne, jf. Krokodillefolket på Paupa New Guinea som piner sine unge krigere, Indianeren som plukker ørnefjær, osv osv..) har vi funnet andre utløp for dette som feks utdannelse osv...

Da utdannelse ikke er nok for alle, enten at de ikke vil/klarer å bekrefte seg på denne måten eller at behovet for bekreftelse som "dugelig" eller voksen er stort, driver noen fortsatt med vågestykker og halsbrekkende manøvre. Behovet for bekreftelsen og inntrede i "krigernes" rekker blir da dekket og mulig litt av jaktinstinktet også.

Dette har unge menn alltid gjort og vil altid gjøre, så rull inn geipen og innfinn deg...

PS: cred for god branfakkel, skaper debatt. Spissformulerer dette noe slik at du forstår hva jeg mener. Skikkert mange "hull" i argumantasjonen, men jeg tror hvertfall dette er en av hovedgrunnene til at folk gjør drøye ting...