Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kite v. båt
#2811 16/06/2006 9:27 PM
Mike Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg seiler båt på Oslofjord og har alltid lurte på hva kitere tenker når der er en del båter i område. Så vidt jeg vet er der ikke formel regler, bare sunn fornuft og "common curtesy" som gjeder - hvordan planlegger kitere? Forventer dereå være some en båt med sjøveisregelene, ellers ungå dere å være i nærheten, eller??? Har ikke had noen "close calls" men uten å vite hva andre part tenker, det er oppskrift for en ulykke.....

Samme regler som båtfolket.
Mike #2812 19/06/2006 7:43 PM
Medlem
Medlem

I teorien gjelder sjøveisreglene. Dvs. at motorbåter viker for kitere og kitere viker for nyttetrafikk. Hvis to seilbåter(kitere) som møtes har samme halser skal båten i le vike og hvis de har forskjellig halser har den med styrbord halser "forkjørsrett". Slik er det jo i teorien, men det er vel veldig individuelt om kitere/seilere/båtfolk følger det. Dette vet jeg ikke helt sikkert, men tror noen kitere er av den oppfatningen at alle må passe seg for dem. Men på den andre siden har man endel i stor motorbåt som mener at kiting bare er leketøy, og at de som kiter bare kan holde seg langt unna dem.

Så når man er til sjøs og møter på folk som kiter eller er kiter selv skal man enten:- Hvis man har motorbåt kjører man slik at man unngår konflikt med kiteren eller- Hvis man seiler holder man kursen og bedømmer hvem som har vikeplikt. Hvis den andre har det står man på kursen, men er avventende i tilfelle den andre ikke skulle vike.

Uansett husk:Ha en god sommer!

NB! Kite er ikke seilbåt, eller fartøy
Mike #2813 20/06/2006 1:53 PM
Fersking
Fersking

Dette er samme diskusjon som da windsurferene dukket opp på 80 tallet, verken windsurfere eller kitere er å definere som fartøy/båt, så seile reglene gjelder ikke. Ellers oppfordrer jeg alle til å vse sunn fornuft.

Hmm..
Mike #2814 22/06/2006 12:39 PM
Medlem
Medlem

Var på Storsand her om dagen, og leste et skilt som var hengt opp på vegne av mange ledende kite forhandlere etc. På det stod det at reglene var like, og reglene som jeg har beskrevet ovenfor var nevnt. Dessuten står seilbrett beskrevet som seilbåt i teoriboken for båtførerprøven. Litt forvirret nå...

Men som sagt gjelder jo dette bare i teorien. den viktigeste regelen må være å ta hensyn til alle som ferdes på sjøen. Bruk sunn fornuft(som Jan PBR sier) og vær klar for å reagere hvis potensielle ulykkessituasjoner skulle forekomme.

Driver...
Mike #2815 22/06/2006 6:56 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

...med både brett og båtseiling. Man berger seg utmerket med litt fornuft og logisk tenkning. Tommelfingerregel kan jo være at den som har lettest for å manøvrere legger seg litt til siden. (Et seilbrett i full plan kan styre unna svært enkelt, mens et lite seilbrett uten plan knapt kommer seg av flekken.) Ellers får vanlige vikeregler for båttrafikk gjelde.

Tror jeg fant svaret
Mike #2816 28/06/2006 1:04 PM
Mike Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Etter at jeg leste innleggene, jeg gjørde en søk på internet og fant disse (som overrasket meg med hensyn til hvor detaljert de er):

http://www.nautisk.no/nor/pub/colreg/regel3.htm

og

http://www.dep.no/jd/norsk/dok/regelverk/lover/012101-990147/dok-bn.html

Men som alle har sagt er sunn fornuft kanskje mest viktig side mange kan ikke sjøveisregelene.

Takk for tilbakemedlinger - det hjelper å forstå hva andre tenker på sjøen.

God sommer!