Det er et forholdsvis omfangsrikt spørsmål du har, men jeg kjenner meg igjen i situasjonen. Vet dog ikke hva som er ?best? eller ?best for deg?, men har noen synspunkter basert på flittig lesing og egen erfaring.
Hippy Stinx er ennå lite utprøvd i bred skala, men de begynner å høste litt erfaring over dammen. Bl.a. har telemarktips.com gjengitt en foreløpig rapport som tyder på overraskende stor allsidighet, størrelsen tatt i betraktning. Testeren mener at skia vil være egna både til øst- og vestkystforhold, hvilket jo dekker de fleste typer snø og terreng. Så jeg vil tro at dét også skulle dekke våre egne varierende forhold.
T4 får også panegyriske skussmål på Ttips.com, men samtidig er testene der etter min mening langt mer dyptpløyende enn de trelinjers glansbildetestene i de fleste skiblader. Og mine egne erfaringer med XXX (195) gjør det lett å anbefale T4/B3 dersom solid plattform på vekslende føre er siktemålet. Har ennå ikke fått høstet nok erfaring med mine InBig PR, men ikke overraskende føles disse mer stødige enn lekne i forhold til Rossi?ene. Mine preferanser går da også mer i retning av ?pløy & surf? enn hopp & sprett? ;-) Scratch?ene har jeg ikke prøvd, men jeg ser for meg at BC-versjonen vil kunne brukes til det aller meste utenfor preppemaskinens domene.
Den skia jeg kjenner best er imidlertid TMEX (184/191). Lett og allsidig, og oppfører seg fint både i løst og på hardt underlag. Den korteste utgaven kan påta seg ansvaret for at jeg aldri mer vil gripe til smalere ski på turer som involverer et minimum av utforkjøringer. Mitt valg når høydemeterne skal vinnes for egen maskin, men jeg antar at du er ute etter noe bredere?
Litt vanskelig å vurdere dine behov, da du bl.a. ikke oppgir hva du kjører på i dag ? samt om du ser for deg heisassistert og/eller sjøldrevne skidager. Bindinger kan vurderes ut fra dette. Jeg har ikke hatt problemer med mine Linken (hhv. XXX, TMEX 184 og InBig PR), men hælløfteren kunne fungert bedre. Linken er ikke lett, men samtidig er det behagelig å slippe og bøye seg med tung sekk! Også lett å justere. Cobra R8 (på TMEX 191) føles mer aktiv og er litt lettere. Bare gode erfaringer med begge, men sprayer alltid med silikonspray på dager med fare for snøklabb. Heller ingen ulempe at begge er norske.
Nå fikk du sikkert mer tilbakemelding enn du spurte om, og kanskje feil innrettet i tillegg. Men forsiktig konkludert ville jeg klart gitt Hippy Stinx en sjanse, men du tar neppe noen stor risk med T4, Scratch BC eller InBig heller. Dine egne behov og preferanser bør avgjøre.
Lykke til!