Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kiting på Svalbard
#2662 29/09/2007 5:06 PM
hast Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Noen som har kitet på Svalbard? I så fall, når? Hvilken tid på året? Etc....

....
hast #2663 29/09/2007 5:48 PM
Avhengig
Avhengig

Aldri kitet på svalbard,men har vært der å kjørt ski. Var der i Midten på april for to år siden. Da var det bra med vind og snø mye lange fine sletter så mulighetene er nok der. Den perioden jeg var der så var det enten sterk sterk vind eller vind stille ikke noe mellomting,men det blåste jevnt og kom ikke i kast så vil tro det er muligheter!! laugh Hvertfall ett fett sted å kjøre ski kan jeg love!! laugh

Re: Kiting på Svalbard
hast #2664 01/10/2007 10:03 AM
hast Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for raskt svar! Gikk du langrenn eller kjørte du på ski? I hvilket område kjørte du i så fall?

RE. Kiting på Svalbard
hast #2665 02/10/2007 9:29 AM
Fersking
Fersking

Hei!

Jeg har heller aldri kitet på Svalbard, men har bodd der oppe fra og til de siste 5 årene.

Vindsport er generelt veldig populær på Svalbard pga det også Ole-Kr nevner; en jevn og sterk vind. Burde være flere steder som skal være ypperlig for kiting! I nærheten av Longyearbyen har du Adventdalen, Colesdalen og Reindalen. Dersom du drar lengre fra Longyearbyen og nordover har du Isfjorden på vinteren (altså når den er islagt) og ikke minst; Lomonosovfonna (som ligger på 1300 meter) og er flere km2!!!

Har du spørsmål ang Svalbard (om å reise dit o.l.), må du gjerne spørre!

Lykke til!

kjørte...
hast #2666 02/10/2007 8:52 PM
Avhengig
Avhengig

Jeg kjørte på ski når jeg var der oppe. Besøkte min søster som bodde der oppe...er vel 2 år siden jeg var der nå. Fikk ikke kjørt så ekstremt mye siden hun hadde besøk av noen venner deler av tiden jeg var der,men fikk kjørt på baksiden av breen bak byen ned i Fardalen...ganske så bra der...ble mest scooter turer på meg,men fant mye bra steder både for kiting og ski kjøring på de turene!!! Colesbukta som er nevnt her er perfekt for kiting!! Lange lange vidder som du bare kan skli over lite kupert så perfect for crusing!!! Skal definitiv tilbake til grom øya for å kjøre på ski!! Er så sinnsykt med muligheter der!! Var en tur over i pyramiden og jeg angrer den dag i dag på at jeg ikke hadde med meg skia den dagen!! Vindt sille sol ikke en sky og 30cm fresh pudder. Så utrolig mye bra fjell på veien over til Pyramiden og ikke minst rundt pyramiden!! kjente bare det rykket i skifoten da!!! Om du har mulighet til å ta deg turen til pyramiden så bør du ta med deg telt og snubble bluss...kjøre til pyramiden og kite på veien breer og vann dn som er fine å slette til å kite på om du har vinden med deg. Sove en natt i pyramiden kanskje ta en tur på en topp for å cruse ned eller kite i områdene der!! Da får du utøvd dine kite drømmer samtidig som du får en kulturell inputt når er er i pyramiden!! en grom russisk gruveby som er verdt å få med seg!!!

Kiting på Svalbard er bra!
hast #2667 13/11/2007 4:08 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Heisann jeg bor på Svalbard og sverger til kiting.Det finnes massevis av bra kitemuligheter både på sommer og om vinteren.Områdene er veldig lett tilgjengelig der man også har online vindmålere (www.unis.no).For lengre turer er det relativt dårlig ettersom det er nye fjell og daler som gjør vinden turbulent. Men man har større områder, som nevnt ovenfor, der man kan boltre seg for lengre avstander.Runt Longyearbyen er de beste områdene Adventdalen, gruvefjellet og platåfjellet om vinteren, om sommeren er det ved vestpunten på vestlig vind og drikkevannet til longyearbyen (ja vi har tillatelse) på østlig vind. Den sistnevnte spotten er helt rå!!! Både for nybegynnere og viderkommende.I mørketiden er det litt lite lys, men det lar seg absolutt gjøre, spesielt i månelys. Lyset kommer tilbake i slutten av februar, så vi har nesten de samme kitefrie månedene som nede på fastlandet egentlig.Jeg er stadig på jakt etter kitevenner. Vi er omtrent 5-6 stykker der oppe som kiter. Det er bare å ta kontakt, vi er alltid med smile

hva med februar?
hast #2668 25/11/2007 10:53 AM
veg Offline
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg skal til svalbard på jobb første helgen i februar, lurer på om det er vits å dra med seg utstyret da? Er det et par timer med litt lys da?

Soldagen
hast #2669 25/11/2007 2:21 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Den 8. mars skinner sola på den gamle sykehustrappa i longyearbyen, så antall timer med lys er avhengig av hvor seint i februar du er der. Men det skal da ha begynt å bli lysere til de tider.

Svalbard i februar
hast #2670 25/11/2007 7:15 PM
Fersking
Fersking

Det er rimelig mørkt i begynnelsen av februar, men sånn i slutten av januar begyyyyyner det jo å bli mer og mer lys. Her finner du et soldiagram over Svalbard: http://forum.svalbard.com/download.php?id=57&sid=606202c15b6751e08a50f0e45f45f3eb

Jeg reiser på 10-dagers tur til Svalbard i påsken. Gleder meg som en unge!

hast #2671 17/09/2008 8:44 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

April som er best?

Over til et annet tema:
hast #2672 17/09/2008 9:59 AM
Ivrig
Ivrig

Ser det er nevnt scooter-turer på denne tråden. Synes det derfor er på sin plass å ta opp: Hvorfor i helv... er det sånn at snøscooter restriksjonene stiger VELDIG etter hvor langt sør vi kommer I NORGE?!

hast #2673 04/03/2014 7:30 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

www.facebook.com/svalbardkiteskolen

Vi drar igång Svalbard kite kurser denna veckan =) Bare o komma upp!

Dt blåser 9kvm næstan varje dag nu (ibland 12kvm) och det ær bra snø kiting från slutet på februari till mitten på Mai.

Slutet på Mai..Juni kitar jag på vatten med en Billabong 6.5.4 Xero Gold och det blir næstan før varmt!

Vi ses hær uppe!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå