Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvor stor kite?
#2650 17/03/2008 10:25 AM
krhg Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg vurderer å skaffe meg en kite, men først må jeg vite litt som hva jeg burde velge. Hvor stor kite burde jeg ha? Jeg er lite erfaren og ønsker en kite som fungerer både på vann og snø. Da har jeg skjønt at det er en oppblåsbar som gjelder. Men hvilken størrelse? Og hvilke typer er det som er bra?

Takk for svar

Re: Hvor stor kite?
krhg #2651 18/03/2008 11:37 AM
Fersking
Fersking

Det er en del forskjellige ting som spiller inn når du skal velge størrelse, slik som vekt og gjennomsnittsvind der du kommer til å kite.

De siste par årene har det skjedd en rivende utvikling på kitene og de har fått et veldig bredt vindspekter. Det betyr bl.a. at det er blitt tryggere å kite også at du kan klare deg med en kite (i første omgang).

Dersom du veier et sted mellom 70-80 kilo skulle det være passe med en 11-12 kvm. Hold deg til såkalte flatkites, bowkites evt SLE. Kort fortalt er dette oppblåsbare kiter med en flatere profil som gir den ønskede sikkerheten og vindspekteret. Med en 11-12er vil du da kunne seile mellom 6-10 sekundmeter, og det er stort sett det det blåser de fleste steder i Norge.

Disse fungerer også fint på snø. urge.no, surface.no, fluid.no og kitebutikken.no er noen av leverandørene du kan sjekke hos. Evt. finn deg noe brukt på kite.no.