Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hjelp til å å lage et hjemmelaget longboard (materiale)
#2582 18/06/2013 4:12 AM
sintre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei

Tenkte at i sommer skulle jeg teste snekkerferdighetene mine og prøve å lage et pintailbrett med lengde 38" - 42" og litt camber. Har lest meg opp på diverse guider, men blir ikke helt klok på trevalgene. Guidene jeg har kommet over bruker enten finer eller kryssfiner. Det store spørsmålet er hvor jeg kan få det riktige materialet med riktig kvalitet til en grei pris. 

Er det noen som vet hvor i området rundt Bergen, helst rundt Åsane/Knarvik som har noen ideer til hvor jeg kan skaffe treverket? Vil også gjerne ha avklaring på om jeg skal bruke kryssfiner eller finer.

Mitt andre spørsmål er hvilket lim skal jeg bruke? Ser Titebond III blir anbefalt sterkt, men jeg klarer ikke å finne noen som selger det utenom på nettet.

Re: Hjelp til å å lage et hjemmelaget longboard (materiale)
sintre #2583 21/06/2013 2:47 PM
AS! Offline
Fersking
Fersking

Bruk 2 plater 6mm bjørkekryssfiner eller 3 plater 4 mm. Lim sammen med vanlig trelim (funker helt fint) og lim dem sammen med bøy (camber). Kryssfineren bør være sagd i lengderetningen. Her i Stavanger fikk jeg tak i bjørkekryssfiner hos en treforhandler som hadde spesialisert seg på spesielle tresorter o.l.

sintre #2584 24/06/2013 1:39 AM
sintre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

så bra, tusen takk=)

Har du noe erfaring med å legge glassfiber på brettet? Bør man bruke harpiks/resin eller epoxy, og hvor får man tak i dette? Fant glassfiberduk på biltema og epoksysparkel (http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Epoksysparkel-30625/). Vil de fungere?

sintre #2585 26/06/2013 12:42 AM
AS! Offline
Fersking
Fersking

Har faktisk akkurat et brett i garasjen med glassfiber (nr 2). Det første med glassfiber ble ødelagt (delaminering siden jeg prøvde å ha glassfiber mellom platene). Uansett, hvis du bruker tilsammen 12 mm kryssfiner behøver du ikke glassfiber på brett i din lengde, med mindre du vil ha helt stivt. Hvis du skal bruke glassfiber; jeg brukte biltema sin glassfiberduk(roving) og biltemas lamineringsepoxy. Først laget jeg brettet med trelim og saget ut. Deretter blandet jeg epoxy og herder og strøk utover brettet. La på duken, mer epoxyblanding på toppen helt til det ble gjennomsiktig og "bløtt". Lot det herde, kuttet langs kanten med tapetkniv og slipte ned.

sintre #2586 30/06/2013 9:53 PM
Fersking
Fersking

Jeg har lagd 2 brett. Det er på en hjemmelaga presse. Og jeg brukte bare finer, glassfiber og lim! haha :P Helt sykt flex...!!!