Selfoelgelig er det mulig aa aldri bli utsatt for ras selv om en staar mye paa ski/brett utenfor loypene. Og forstaar at mange synes det er mye penger aa bruke. Men med tanke paa hvor mye mange av oss bruker paa ski/brett gjennom vinterhalvaaret og antall sesonger skredoseker/spade/sonde holder saa er ikke regnestykket saa ille lenger.

Hovedpoenget er saa enkelt som at om uhellet er ute saa kan redningsutstyret vaere det eneste som kan redde deg, selv om noen paastaar at det gaar ann aa svoemme ut av ras. Jeg vil heller satse paa skredsoeker enn svoemmegenskapene mine, til tross for extra utgifter.

IFor et par aar siden var jeg saa uheldig aa havne midt oppi en ras situasjon i alpene. Ble ikke tatt selv, men var med paa aa soeke etter folk tatt av ras. 3 ble tatt, 2 overlevde. Begge hadde soeker, sistemann hadde ikke. Kan hende utfallet hadde blitt det samme om alle hadde hatt soeker, men det hadde garantert ikke tatt 3 timer aa finne han....

Veldig sant at skredkunnskap og forsiktighet er minst like viktig som skredsoeker, men det er naa slik saann at mange av oss finner fristelsen for stor og setter utfor steder vi strengt tatt ikke skulle ha gjordt naar pudderet er dypt nok!! Da er det greit aa bedre oddsene litt