er skredsøker nødvendig??
|
More than words
|
OP
More than words
Har lyst til og dra til lyngsalpene, Fastdalsind. Jeg har ikke skredsøker og slikt utstyr, og har aldri vært på topptur. Trenger jeg skredsøker for of dra på en liten topptur? Er det mulig og leie skredsøker-utstyr? Burde man ha erfaring?
|
|
|
 ?
|
More than words
|
OP
More than words
Lurte på om jeg skulle ta en tur til Pattaya og få meg noe mus, men kondom er vel strengt tatt ikke nødvendig???
|
|
|
 ??? er mongo
|
More than words
|
OP
More than words
Svar som folk eller hold kjeft. Du har tydeligvis mer info og peiling på området og kravene de stiller, da kan du forsåvidt dele av dem.
|
|
|
 neh..
|
More than words
|
OP
More than words
Dette vil kanskje vekke eindel reaksjonar hjå enkelte, men eg seier at du ikkje treng det. Har sjølv stått mykje utanfor løypene. Har løyst ut mange ras, blitt tatt ein gong, men då svømte eg ut av raset. Å bruke hovudet er mykje lurare enn å traske rundt å tru at du er udødelig bare fordi du har ein radio på magen.Er dette snakk om EIN tur ville eg aldri ha investert fire store i spade, stang og søkar.Hugs på at du og må kunne bruke utstyret, kan du ikkje bruke det kan du berre kaste det. Unødvendig vekt.Bruk heller 15 min. å les litt om heng, vindretning og snømengde og samenhengen med rasfare.
|
|
|
 Farlig tema å flåse med
|
More than words
|
OP
More than words
Off-piste skikjøring er mye farligere enn det føles som, når en kjører i skredfarlig terreng. Det som virker helt udramatisk å gå på, kan i virkeligheten være en stor dødsfelle. Lagdelt fokk snø i lehellinger på nordsider er skumle saker. Første bud når deg gjelder off-piste blir derfor å holde seg unna de åpenbart farlige stedene. Dessverre er det ofte slik at disse også er de som virker mest fristende. Mange av oss vil derfor bevege oss i terreng som strengt tatt er tvilsomt. Da er det meget lurt å ha med seg sikkerhetsutstyr. Er enig i at dette kan gi falsk trygghet. Kanskje dette bare øker overlevelses sannsynligheten fra 30% til 70% hvis et stort skred kommer. I min bok er 4 lapper vel anvendte penger for å bedre oddsene sine på denne måten.
|
|
|
 svømme i ras du..
|
More than words
|
OP
More than words
skulle gjerne sett deg svømme i det raset hans, Ian Thorpe hadde ikkje greid å svømme i eit ras. Heile svømmeteorien er ein stor stor myte. (det er like stor sjans for å svømme ned som opp isåfall) Snøen blir som betong, innmari tung å svømme i. Svømme i ras er eit like godt tips som danse i ras, runke i ras eller turne i ras. Prøv det du Hans. Erfaren my as. Kjøp skredsøker du kompis. Sjansen er nok stor for at du blir bitt av basillen.
|
|
|
|
|
|
 Ras
|
More than words
|
OP
More than words
Hans: "Har løyst ut mange ras, blitt tatt ein gong, men då svømte eg ut av raset.... Bruk heller 15 min. å les litt om heng, vindretning og snømengde og samenhengen med rasfare."Hvilken sammenheng er det her? Du anbefaler altså å bruke mer tid på vurdering og være fornuftig i forhold til veivalg, mens du over avslører deg selv som en som ikke kan ha lest forholda veldig bra. Du har hatt ganske mye flaks med de rasene. . Chamonix 2001: et ras tok 4 personer, 3 hadde søker og en av disse ble funnet etter 40 minutter og overlevde, to ble funnet før han, men døde av skadene. Siste person ble funnet etter 6 dager. Enig med de over: Kjøp en søker
|
|
|
 Hvor mye
|
More than words
|
OP
More than words
Hvor mye koster en skreder da?
|
|
|
 skreder
|
More than words
|
OP
More than words
|
|
|
 Hmm,
|
More than words
|
OP
More than words
..d må ok rekne med runt 4 tusind for digital søker, sonde/søkestang og spade. De tre går sammen og ingen av de bør telades. Det er jævlig mye penger, me som en annen skriver over er sjansen dels stor for att du blir hekta og begynner å ture mye etterhvert. Spaden er jo også digg å ha til att grave hopp og hitte bilen; søketang funker bra til å sjekke landinger. Og helt enig med visse herover, poengen er att IKKE BLI TAT. Jeg har jobet en del med fjellredning og liknende i rankrike og desverre sett/opplevd mye mer enn jeg egentig ønsker. Har bl.a. sett en del personer som havnet OVENPÅ ras og likevel brakk ben/armer/nakke og sånt. Ikke værdt det det heller. Overlevelsesstatitikker sier desverre ikke noe om i hvilken stand de overlevende var heller, brkket ben/rygg eler hjerneskade etter iltmangel er ikke spesielt tøft. Lær deg å bruke utstyret til øk og tren mye; men lær deg enda mer om snø, sikkerhet, veivalg, eksponering og sånt så du slipper å i det hele tatt bli med i noe. Lykke til på Sunnmøre.
|
|
|
 Sjekk linken på høyre side!
|
More than words
|
OP
More than words
Sjekk linken på www.vpg.no de pleier å ha gode priser. Ville selv ikke valgt å ta toppturer i lyngsalpene uten skredsender. Husk at det hjelper ikke at du har sender hvis ikke buddy"ene du er sammen med har det. Det er like viktig å ha Spade og probe også. Å begynne å grave i et skred med hendene er ganske håpløst. Det å ha skredsøker, (og vite hvordan den brukes) er ikke bare en sikkerhet for deg, men også for kameratene dine. Til spørsmålet: sender får du fra ca 2 til 3 lapper. (digital) Ellers så er det sikker ikke så vanskelig å få i tak i en brukt til en billigere penge. Har selv sett en person bli tatt av skred, rett under en gondol i Frankrike, ble ikke funnet før 4 - 5 timmer etter pga at han ikke hadde sender.
|
|
|
 http://www.friflyt.no/default.asp?id=4,4,39,NO
|
More than words
|
OP
More than words
Daltind tilbyr en laaaaaang og stort sett skredsikker snøbakke helt til topps. Dette skrev fri flyt (http://www.friflyt.no/default.asp?id=4,4,39,NO) i en artikkel.. Trenger jeg skredsøker nå da siden fri flyt skriver dette??
|
|
|
|
|
|
 dumt
|
More than words
|
OP
More than words
Det er jo igrunn et litt dumt spørsmål da, er 3lapper en høy pris for å øke sikkerheten? er det noen fordel å IKKE ha det? Jeg syns det er en verdifull liten sak å ha med, men klart det at du ikke har brukt for den når det ikke er ras, men det er verre når du eller kompisen (eller venninna da) blir tatt i et ras... DA er det greit å ha utstyret i orden!
|
|
|
 sondre nordheim hadde ikkje skredsøkar..
|
More than words
|
OP
More than words
men han kunne stå på ski allikevel. fellefant: Kanskje svømmeteorien er ein stor myte. Har du dokumentasjon for dette?For meg hjalp det jaffal å svømme/kave, det hindra meg i å bli trekt under og begravd av snømassane.K: At eg har løyst ut mange ras betyr ikkje at eg ikkje har peiling. Eg ser alltid etter ein sikker utkjøring ved eventuelle ras før eg set utfor.Bør kanskje og nemne at eg sjølv kjører med skredutstyr. Men her gav eg råd til ein som skulle på "en liten topptur"Her kjem ei flott samenligning:Du skal sitta på med ein lokal rånar heim fra fest, rånaren kjører styggfort. Sjangsen for at han kræsjer er 1/150.Om han kræsjer kan du dø, men du kan og vere at han berre punkterer.Vil du då betale 3000,- for sikkerhetsbelte for denne eine turen?Riktignok får du setebelte til odel å eige. Og du kan bruke det neste gong du sitt på heim frå fest...
|
|
|
 ras!!!!!!!
|
More than words
|
OP
More than words
At bilulykker i fylla er mere utbredt enn snøskred er det jo ingen tvil om. derfor blir det litt feil å sammenligne.. ytterst få blir utsatt for "stygge" snøskred som medfører dødsfall... og en skredsøker øker jo sikkerhetsfølelsen så det er kanskje slike ting man også bør vurdere.., på lik linje som jibbere som kjører uten beskyttelse bør vurdere ryggplate osv... ut i fra vurderinger av snøskredfaren der og da kan det jo aldri gi en garanti på at det ikke løser ut ras. men så lenge man kan øke sikkerheten så er det vel ingen grunn til å ikke gjøre det, klart koster det litt penger, men det for nå så være.
|
|
|
 !!!
|
More than words
|
OP
More than words
Kjøp søker eller la puddret være!!! Alle som står på ski utenfor løyper burde så dessidert bruke sender. Senderene er riktignok dyre...... Se på det på denne måten; Synes du livet ditt er verdt 3 lapper? Ja? det er bra! Visst du ikke har råd til skredsøker så vent med å ta den turen til lyngen. Forhåpentligvis får du aldri bruk for senderen. Synes du fortsatt 3 lapper er mye? Skredsøkeren har du sikkert i mange år.... la oss si at du har den i tre, da vil det koste deg 84 kroner i måneden. Det er vel ganske lite visst du ser det i forhold til alt du kan tjene på det!
|
|
|
 Skredsøker=SMART
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg ville ha kjøpt meg skredsøker og tatt noen skred kurs... visst du skal ut på ski andre ganger er det kjekt å ha.. MEN DU MÅ IKKE TRO AT DU ER UDØDLIG... SAFETY FIRST
|
|
|
 ....
|
More than words
|
OP
More than words
Veldi eni der..... Blir litt som å kjøre med hjelm.... Synes seff alle burde kjøre me hjlm, men noen føler seg nok litt udødelig
|
|
|
|
|
|
 Noen tips
|
More than words
|
OP
More than words
S-M utstyr er klart en sikkerhet hvis du kjører sammen med andre som også bruker det og kan bruke det og uhellet skulle være ute. Kunskap, respekt for konsekvenser som kan oppstå, og egen vurderingsevne er det viktigste. Man vil jo gjøre alt for å unngå å bli tatt i snøskred. Å investere i et skredkurs kan være enn vel så nyttig ivestering som s-m utstyr i begynnelsen hvis du har et begrenset budsjet. Det arrangeres flere av disse rundt om i landet hvert år. Endel literatur kan også være nyttig å lese, B.l.a. landrøs bok "Skredfare" og Norges Røde Kors Hjelpekorps (NRKH) "snø,snøskred og redningstjeneste". Kan du tysk finnes det b.l.a.også en guru på feltet som heter Münter. Bibloteket på NIH har mye litratur om skredtermilogi. Du kan søke på www.bibsys.no Av hefter som kan være nyttige gå FF ut en survivelgudie i 2002, tror en del Skipatruler har denne ligende. Hemsedal skisenter har også utgitt et nyttig informasjonshefte som ligger rundt omkring overalt der borte. Det er håpløst å bare lese seg til snø og skredkunskap, men det kan være ett nyttig værktøy. Statistisk sett skjer det veldig få fatale skredulykker her i landet som involverer skikjørere. De som skjer skjer nesten altid under ekstremt skredvær i utsatt terreng. En del enkle kjøreregler og snø og værkunskap er det fint mulig å lese seg til på under en a4 side. Har du ingen som du kan lære av ute i felten eller ingen mulighet til å ta kurs, kan du ta en prat med ditt lokale NRKH. De sliter med rekruteringen, har mange resurspersoner på skredkunskap og driver kyndig opplæring av eget manskap for b.l.a. fjellredningstjeneste.Skal du bruke penger på kameratredningsutstyr ville jeg startet med spade og sonde. Det er nærmest obligatorisk. Har du penger, og de som du kjører sammen med har, eller har tenk å anskaffe seg s-m utstyr, ville jeg også kjøpt det. De digitale uten for mye skru stasj er de enkleste å bruke, men alle jeg kjenner til på markedet er forholdsvis greie. Passive systemer som recco er det ingen vits å bruke. Forsvaret og skipatruljen i Trysil er de eneste i Norge jeg tror er oppsatt med det. Og i første tilfellet her, tror jeg vi kan regne med at det utstyret er låst langt ned i en kasun og bruksanvisningen kastet.
|
|
|
 ras
|
More than words
|
OP
More than words
Selfoelgelig er det mulig aa aldri bli utsatt for ras selv om en staar mye paa ski/brett utenfor loypene. Og forstaar at mange synes det er mye penger aa bruke. Men med tanke paa hvor mye mange av oss bruker paa ski/brett gjennom vinterhalvaaret og antall sesonger skredoseker/spade/sonde holder saa er ikke regnestykket saa ille lenger. Hovedpoenget er saa enkelt som at om uhellet er ute saa kan redningsutstyret vaere det eneste som kan redde deg, selv om noen paastaar at det gaar ann aa svoemme ut av ras. Jeg vil heller satse paa skredsoeker enn svoemmegenskapene mine, til tross for extra utgifter. IFor et par aar siden var jeg saa uheldig aa havne midt oppi en ras situasjon i alpene. Ble ikke tatt selv, men var med paa aa soeke etter folk tatt av ras. 3 ble tatt, 2 overlevde. Begge hadde soeker, sistemann hadde ikke. Kan hende utfallet hadde blitt det samme om alle hadde hatt soeker, men det hadde garantert ikke tatt 3 timer aa finne han.... Veldig sant at skredkunnskap og forsiktighet er minst like viktig som skredsoeker, men det er naa slik saann at mange av oss finner fristelsen for stor og setter utfor steder vi strengt tatt ikke skulle ha gjordt naar pudderet er dypt nok!! Da er det greit aa bedre oddsene litt
|
|
|
 jostedalen breførarlag
|
More than words
|
OP
More than words
har skredkurs på vinterstid..., ei langhelg... var på det i vinter................................
|
|
|
 Jibbekongen
|
More than words
|
OP
More than words
Legg igjen en mailadresse, så skal du få låne utstyret mitt på betingelsen av at du lærer å bruke det! Faen for en diskusjon! Ante ikke at det fortsatt fantes folk som tror de er råere enn naturkreftene...
|
|
|
 Gidder ikke bry meg så mye om dette, men sier:
|
More than words
|
OP
More than words
Det hjelper ikke med søker hvis du kjører alene, heller ikke at du kan søke, hvis kompisen din ikke kan. Kjøp en MAMMUT eller RED Barrywox søker. og Tren tren tren.... Spør evt Torkild på BIG TRIX om Lyngen, han har omfattende kunnskap.
|
|
|
 er skredsøker nødv...
|
More than words
|
OP
More than words
hvorfor er det ingen som nevner sekk med airbag ( ABS sekker) er dette marginalt mhp å overleve etter å ha bli tatt av skred?(alle) guider i alpene bruker dette visstnok! har ikke peiling selv
|
|
|
|
|
|
 Vil bare utdype litt
|
More than words
|
OP
More than words
De fleste av oss har livet kjært. Å punge ut noen tusenlapper for å øke sjansene for å overleve er vel verdt det. Men det blir likevel veldig feil å tro at man er sikker dersom man har det nødvendige skredutstyr. Hvis man blir tatt av et stort flaksskred er det store sjangser for å bli brettet sammen som et trekkspill. Og da kan det være en mager trøst å bli funnet etterpå. Det aller aller viktigste blir derfor å unngå skred. Dette er vanskelig og krever stor erfaring. Det er faktisk en sjangse for at skredutstyret gir falsk trygghet, og at riskene man tar MED dette utstyret i praksis er større enn om man ikke hadde utstyret. Det store dilemmaet for mange av oss er at hvis vi ønsker å kjøre løssnø er det svært stor sjangs for at vi også vil bevege oss i skredfarlig terreng. Dette er ikke noe jeg vil ANBEFALE, men i praksis vil dette skje for mange. Da er det veldig ok å ha utstyret på kroppen, syns jeg. Det aller farligste er å undervurdere skredfaren. En god "nyhet" til slutt:Det er mye fin pudderkjøring som kan gjøres under 30 grader bratthet, og der er skredfaren alltid svært lav.
|
|
|
 Vil bare utdype litt
|
More than words
|
OP
More than words
De fleste av oss har livet kjært. Å punge ut noen tusenlapper for å øke sjansene for å overleve er vel verdt det. Men det blir likevel veldig feil å tro at man er sikker dersom man har det nødvendige skredutstyr. Hvis man blir tatt av et stort flaksskred er det store sjangser for å bli brettet sammen som et trekkspill. Og da kan det være en mager trøst å bli funnet etterpå. Det aller aller viktigste blir derfor å unngå skred. Dette er vanskelig og krever stor erfaring. Det er faktisk en sjangse for at skredutstyret gir falsk trygghet, og at riskene man tar MED dette utstyret i praksis er større enn om man ikke hadde utstyret. Det store dilemmaet for mange av oss er at hvis vi ønsker å kjøre løssnø er det svært stor sjangs for at vi også vil bevege oss i skredfarlig terreng. Dette er ikke noe jeg vil ANBEFALE, men i praksis vil dette skje for mange. Da er det veldig ok å ha utstyret på kroppen, syns jeg. Det aller farligste er å undervurdere skredfaren. En god "nyhet" til slutt:Det er mye fin pudderkjøring som kan gjøres under 30 grader bratthet, og der er skredfaren alltid svært lav.
|
|
|
 Det tryggeste er å bli hjemme
|
More than words
|
OP
More than words
Men hvem vil vel det?Er helt riktig at man ikke er trygg med søker på kroppen. Du er aldri tryggere enn det du har tilegnet deg av kunnskap. En erfaren fjellfant vil fort se hva som er skredfarlige onråder og ikke. Men fra tid til annen leser vi i aviser at "erfaren skikjører tatt av skred". Vennene uttaler at han/hun var svært arfaren i fjellet og i det hele tatt. Hva beviser dette? At ALLE kan gjøre, og gjør, feil! Fort gjort å feilbedømme og havne i trøbbel med Moder Natur. De som da har utstyret i orden har da langt bedre odds enn de uten. Selvfølgelig er man ikke helt trygg med utstyr, jeg velger å tro at ingen virkelig tror det! Et litt heftig flakskred kan faktisk lette fra bakken og komme opp i over 250 km/t (svøm på DEN du Hans...), og sjansene for å bli mos er tilnærmet lik 100%. Moralen er: Bruk innsiden når man ferdes i fjellet, ha riktig utstyr, og LÆR Å BRUKE DET! Takk.
|
|
|
 here we go again
|
More than words
|
OP
More than words
som whitesnake en gang sa. jeg trodde denne diskusjonen var avsluttet en gang for alle tidligere, men desverre er den altså ikke det. bare for å slå det fast en gang for (og de fleste her er heldigvis på bølgelengde med meg...): KJØP, LÆR DEG Å BRUKE SKREDSØKER, OG FÅ KOMPISENE DINE TIL Å GJØRE DET SAMME. dessuten: GRAV FRAM ALT DU KAN AV SKREDLITTERATUR, LES NØYE, OG HOLD DET SAMMEN MED DINE EGNE ERFARINGER. LYTT TIL FOLK SOM VET HVA DE SNAKKER OM... til dere som brukte bil-sammenligningen er det bare å tenke følgende tanke: lar du være å ringe etter hjelp når du har vært i en bilulykke, og satser på at alle klarer seg fint denne gangen også (selv om sjåføren er drita full, fastklemt i vraket og det brenner farlig nær bensintanken)? skredsøker forhindrer ikke skred, men fyttigrisen for en forskjell de utgjør når uhellet er ute. ingen over, ingen ved sidenalle må ha en skredsøker med tiden
|
|
|
 skrekurs
|
More than words
|
OP
More than words
Midnight Sun Mountain Guides tilbyr skredkurs og skredworkshop i Lyngen / Kåfjord - www.msmg.org
|
|
|
 Til blender:
|
More than words
|
OP
More than words
Takk for tilbudet, men jeg skulle egentlig bare prøve og starte en diskusjon for å høre noen for - og mot argumenter. har bestemt meg at jeg skal gå til anskaffelse av skredsøker hvis jeg skal ut på toppturer eller lignende. Jeg tror jeg holder meg til parken et par år til!!!
|
|
|
|
|
|
 Jibbekonge:
|
More than words
|
OP
More than words
Ingen årsak! Mitt egentlige budskap var egentlig at vi må "ta litt vare på hverandre" (vakkert, ikkesant?) Er mange der ute som er keen på å prøve seg på topptur, og er litt avventende på å legge 4 lapper på bordet for utstyr de kanskje får bruk for èn gang (topptur er ikke for alle). Surt. Så diskusjonen bør ikke være "trenger jeg å kjøpe skredutstyr"?, men heller "Jeg skal teste topptur, kan jeg få låne utstyr av noen??" Er jeg helt på jordet?
|
|
|
 Noen tips til en Off-piste fersking?
|
More than words
|
OP
More than words
HeiHar lyst til å prøve meg litt mer utenfor løypene denne sessongen, og er ute er noen tips. Var i Val D"iserre i fjor vinter veldig motivert for å leie guide osv. Men feiga litt ut da jeg hørte at tre var tatt av skred allerede første dagen. Prøvde litt på slutten av sessongen i Hemsedal og syntes det var gøy. Så for å bygge opp «psyken» litt igjen, så lurer jeg på om noen av dere drevne off-piste-kjørere har noen tips om hvor i alpene (Norge også) man kan prøve seg på litt snill off-pist kjøring. Regner med at steder dere synes blir for slakke og kjedelige kanskje ville passe meg perfekt :-) Ting med fall som ca blå løyper måtte vel passe meg perfekt kanskje...? Noen av dere ski-guruer som kan hjelpe?
|
|
|
 Hold deg under 30 grader
|
More than words
|
OP
More than words
Med blå løype som mål finnes det ufattelig mange steder å kjøre offpiste forholdsvis trygt. Snøskred er svært sjeldne under 30 graders helling.. Dessuten finnes det svært mange gode bøker om skred.. Oppdal,Norge, Åre, Sverige, Chamonix, Frankrike eller Sportgastein, Østerike er fine steder med enkle fjellsider. Les litt i på kartet først, det er ikke overalt på disse stedene det er like enkelt. Føler som gammel ingeniøroffiser det er viktig å nevne en ting i denne skred diskusjon.. For noen år siden gikk et ingeniør-soldat lag i ett snøskred, og man sendte inn en tropp for å hente de ut. Da gikk skred nummer to, og hele troppen ble tatt.. Svært mange døde i denne ulykken.. Moralen er, ikke nok med søker, man må også lese om skred, ta snø-profiler osv.
|
|
|
 jaggu
|
More than words
|
OP
More than words
her ble det sagt mye dumt, men virker jo som om det faktisk er en dcelskarpinger der ute også.Skredsøker er jævelig ok å ha det gangen man blir tatt av et skred, har skrudd den på, kompisen din har en søker med samme frekvens område, han kan bruke søkeren, han har en søke stang og han har faktisk tatt med spaden.det går som regel greit med en liten topp-tur, men liten topp tyr i lyngsalpene er vel ikke alltid så lett, er mye terrengfeller ol der.toppturer kverer utstyr kunnskapog helst litt planlegging. hjelper lite med utstyr når alle mann blir tatt av skred på vei opp fordi man ikke hadde sett påkartet at det var et heng man måtte forbi på veien. ta deg noen kurs les markus landrøes bok om skred og skredvurdering. forstå litt av boka. øve repeter fåmed noen som kan det og etterhvert så er man erfaren.har brukt hver dag hele fjor på skred og skredvurdering og kan fortsatt lite men klarer fint å dra på tur uten erfarene folk. og til hans, skulle likt å sett deg svømme. du burde melde deg på OL. for du har tydeligvis talent nok til å svøme fra Ian thorpe baklengs
|
|
|
|
|