Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
Stiv drapåski
#23627 28/09/2004 12:00 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Hei. Må ha meg en stor stiv ski for de tøffe dagene. Vil ha en ski som går gjennom det meste. Stockli DP og Kneissl T@nker har vel bevist sitt, men nå ser det ut som det er noen nye på vei. Og de kunne vært bittelitt breiere

Noen som vet noe om Atomic Big Daddy og K2 Maide"n? Jeg vil vite om noen har prøvd de, eller vet noe om hvor stive de er. Jeg ser nemlig etter en stiv ski som tar meg ned der jeg vil. Hvis disse er myke pudderplanker er de ikke noe jeg ser etter. Da tar jeg pocketrocketen som jeg skal beholde til sitt bruk


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

www.dbskis.com

Har selv prøvd de (surreal)og de er de mest stabile skiene jeg har prøvd.. Har selv kjørt på DP støckli(201cm) en hel sesong..


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

styr langt unna Maide"n! den er bløt som pocket rocket.. Big daddyen kan jeg ikke si så mye om.. Før du bestemmer deg bør du ta med deg den nye Legend pro rider fra dynastar i tankeprosessen din!!!!!

Lykke til


Völkl V-Explosive..?
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

med trollmann på!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Nokon som veit prisen på surreal skia?


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

880$Checka www.dbskis.com


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Har siste sesong benyttet Völkl G4 + Gotama og DB Surreal + Tabla Rasa. Samtlige er ski skapt for stor fart. Maiden er soft.


Takk for flotte svar folkens
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Da vet jeg allerede at K2 Maide"n er ute i kulden (eller skulle det kanskje vært varmen..).

Dealen er at jeg jobber på sportsbutikk, og skal bestille ski til innpris. Da er DB ute.

Hvordan er målene på den nye prorideren da? Og er de blitt stivere?? (Vet de er bra, men det er jo så mange som har de -må bare inrømme at jeg er litt forfengelig sånn..)

Til Lars med trollmannskia. Prøvde å få tak i dissse i fjor uten hell. Ingen som selger de på friflyt bruktmarked, og de er ute av produksjon så vidt jeg vet. De lager den i USA fortsatt, men den er mykere. Har stått på de. Grom ski!!

Takk for responsen -er det noen som kjenner noen andre alternativer?


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

movementskis.com


ifølge pris lista til Dynastar
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

127-100-119

men jeg tror 186 er 98 og 194 er 100mm på midten


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Mener bestemt at de nye Pro Riderne har akkurat samme konstruksjon som de gamle, med unntak av bredden (97 og 100 mm på 186cm og 194 cm versjonen hhv). Dette er god gammel sandwich konstruksjon og er skrudd sammen på racing-fabrikken til dynastar.

Skiene er faktisk ikke så enormt stive, men det er likevel svært krevende å kjøre på dem. Langt mer krevende enn g4, som jeg også har. At de er solide og bastante i stor fart er hevet over enhver tvil. De veier noe helt vannvittig mye (4.7 kg for 186cm). Anbefales, men krever sin mann.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Skjønner hva du mener med Pro Rideren og jåleri, og er forsåvidt enig. Det samme gjelder Atomic, Fisher etc.. nitrist, sprø du meg.. Jeg er völklsnobb......

gotamaen er stivet opp litt i år... kanskje for myk likevel?

en annen joker er Armada ARV. Jeg hadde 175 i fjor og det var en god ski, en del mykere enn völkl v-pro som var (og er) min andre ski.. Gå for 185 (for kort?), ellers så skal det være en promodell på Armadaprogrammet i år som er lengre og bredere. Men kanskje du ikke er en jibberkid og ikke orker Armadahypet..

detta er ikke lett...


 
 
völkl duger det, men
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

de har liksom ingen ski jeg er på utkikk etter nå. Hadde de komt med en ny explosive wizard, så hadde jo det vært konge. Både Sanouk og Gotama blir litt myke. Hva angår Pro Rider er jo den så langt fra jålete man kommer. Tror den er en dønn ærlig og god ski, men superlativene mine får den ikke. Da blir det heller Stöckli DP eller Kneissl T@nker


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Gutta, kom ned på jorda! Ærlig ski! My ass


Atomic Big Daddy!
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Suveren dra-på-ski...

Big mountains - big skiis


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

trodde atomic bare dugde til portkjøring? har aldri hørt om de til freeskiing.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

de "nye" AK Rocket Lab er uten tvil de feteste skia-end of discussion... Vet ikke om du får kjøpt de i år,tror det.. mener også at de hvertfall selger de på alpingaraget i Sverige...


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

"..uten tvil de feteste skia.." "..end of discussion.."

Du mener altså at disse skiene er de objektivt beste off-piste skiene som er å få kjøpt? Jeg regner med at du da har kjørt alle skiene på markedet, og at kvalitetsforskjellen er så stor at ikke engang personlige forskjeller i stil kan få noen til å synes at andre ski passer best til dem.

Særlig!

Du avslører en total mangel på ydmykhet iforhold til problemstillingen, og sannsynligvis er du også en ignorant.


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

HeiKjørte på monster 103 ifjor.Skikkelig bra ski. Borrer seg gjennom det meste:)Kan anbefales


kjære kanuttis...
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

ydmykhet har vel aldri stått så veldig høyt i kurs på detta forumet,eller?


Atomic Big Daddy!
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Har du ikke hørt om denne skia Lars?

Hmmm....

Bra at du følger med på forumet slik at du kan lære ett og annet!


Et annet spørsmål; Har du bruk for dem?
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Det er forsåvidt greit nok å ønske seg såkalte "drapåski". Men jeg tror mange ønsker dette fordi det er tøft og fordi de beste bruker det. Altfor få har forståelse for at for de fleste under proffnivå har mye mer glede av en noe mykere ski. Er ganske sikker på at minst halvparten av de som kjører rundt med det aller gjeveste utstyret (typen "prorider" etc) egentlig hadde vært bedre tjent med en snillere ski.

Dette poenget styrkes av at stive off-piste ski egner seg best på store åpne flater hvor en virkelig kan kjøre fort. Slikt terreng finner man jo ganske sjeldent i Norge. Hvis vi tar hemsedal som eksempel vil jeg påstå at det ikke finnes et eneste sted med heistilgang hvor slike ski kommer til sin rett. I skog kjører man jo mye senere og med flere korte svinger. Her er det uten tvil bedre med en mykere ski. Stort sett er de åpne feltene for få og for korte til at disse skiene kommer til sin rett.

Stive drapåski er først og fremst egnet for alpe- og alaskaforhold.


Kanuttern og prorideren
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Jeg hører på deg! Ifølge ryktene er jo også du en av de som kanskje har kjøpt ski over evne så du vet jo hva du snakker om....


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

..og du har vært mye ute å traska i guds natur ja.. bare sjalu for at noen er gode på ski og du suger!! utvilker deg ikke mest som skikjører ved å frese rundt på soft-ski vettu...


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Gleder meg, sjekket akkurat siden til db, og første levering er i oktober. Jeg bestillte skiene i sommer så da får jeg vel mine db Tabla Rasa snart, skal fikse bindinger nå, Atomic Race 1018, bygge de om med stopperne til big daddy, det blir gøtt!

Kommer til å ha en av de råeste pudder skiene noensinne lagd, og hvis den ikke blir ødelagt vil den vare lenge siden carbon ikke mister flexen, slik som vanlige glassfiber(osv osv) ski gjør.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

såklart jeg har hørt om Big D. Det er yndlingsskien til Herman Maier i super g hvis ikke jeg husker feil.

Atomic lager vel bare rennski, og er nok sinnsyke til porter og isete brattheng, men jeg kjører mest løssnø og pudder og finner nok ikke noe i atomics sortemang, dessverre.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Nå er du så langt ute å sykler at du vet det ikke selv engang!! :-) (Hvis ikke du driver med ironi da).

BigDaddy er selfølgelig helt ubrukelige til SuperG, de er jo 107mm brede under midten og 135/133 ? mm fremme. Det er ikke mange serieproduserte ski som kan matsje de dimensjonene. Forøvrig har Atomic en lang tradisjon for å lage spesialiserte pudderski. Midt på 90 tallet lagde de ski for Alaska forhold som er bredere enn det meste du får på markedet idag.

Om "drapåski" i Norge: Jeg er god på ski. Jeg har gode stive ski. Jeg innrømmer gjerne at jeg er nødt til å yte midt beste for å la disse skiene lystre slik de skal. Jeg observerer et stort misforhold mellom antall folk med veldig gjeve ski i skiheisene og antall folk som kjører slik at de kan håndtere slike ski utenfor løypene.

Case closed.


Big Daddy - Case not closed
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Til Thovex:

Jeg har kjørt Big Daddy i 3 år og kan anbefale den på det varmeste. Det har ikke vært noen ski til nå som kan matche den på flyt og stabilitet i stor fart. Skien jeg bruker er relativ stiv i forhold til det som er på markedet i dag, men den duger også veldig bra i tett skogskjøring som i Hemsedal. Kjører du med Big Daddy er det ikke skiene som hindrer deg i dra på. Anbefaler å bruke Atomic1018 bindinger. Om du skal kjøre på hardt og isete forhold anbefaler jeg en litt smalere ski.

Til dere andre sofakjørere. Atomic har hatt 2 modeller i lengre tid (før BD) for pudder. Det er Atmoic Helistar og Powder


Big Daddy - Case not closed
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

litt mer info til dere som liker såkalte "drapåski":

ATOMIC - HeliStarMål: 135/115/125

Atomic - DeepPowderMål: 133/115/123

Løp og kjøp, så blir dere tøffest i klassen!


Må nesten si et par ord her..
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Jeg har kjørt mye i hemsedal, og der er det sinnsykt mange svære ski og folk som lissom skal hucke på ski. Ok, det er faktisk mange dyktige kjørere i H-dal, MEN, jeg er enig m kanutten at et stort antall av de hadde hatt mye større glede av et par kortere og mykere ski.. Sånn er det bare. Poenget er vel at man får utnyttet skia fullt ut, og har det moro når man kjører på de!? Har du for lange og stive ski får du bare beinhinnebetennelse allikavel!

Vel, jeg kjører stort sett på ski ået rundt selv, og har opplevd en sesong med for stive og lange ski for mitt eget beste. Det er sant at de var de mest stabile skiene jeg har prøvd, og det var bare å peke de rett ned overalt. Men under dårlige snøforhold, ble de veldig ukomfortable å håndtere.(ref Støckli dp201cm).Kjører ellers de seneste årene på kortere og mykere ski, og har mye mere glede av kjøringen!! Men,seffa viktig at de ikke blir for korte og myke da.(ref 193cm 3 x)..Hvis du ser på noen av proffene rundt om i verden, kjører de somregel på ski som er mye lengre en seg selv..ref, Per Huss, 21cm lengre en sin egen høyde. Kaj Zaccrisson, er typ 170 høy og kjører på Salomon ski som er 203 cm..Men så er de sannsynligvis endel bedre på ski en alle som skriver på dette forumet. Og kjører veldig ofte fort og under bra forhold..

Jeg anbefaler folk og kansje innse sin egen begrensnig, test ski under skitester nå når sesongen kommer igang. Det kan være lurt!!

-God vinter! Med ønske om mye pudder!


 
 
Asle - case not closed?
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Æh - er du uenig med meg har? I så fall finner jeg ikke helt ut hva uenigheten består i.

Jeg har aldri ment at brede ski ikke er en god ting. Brede, lange og stive ski er også helt fint for de som kan håndtere dem. Påstanden min er at det er mange som har slike ski som ikke er gode nok til å bruke dem. Er du uenig i det.

Dessuten vet du nok ikke hvem du diskuterer med, Asle :-)


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

"Du veit nok ikke hvem jeg er...." Så si nå heller hvem du er da poser.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

så lenge du står på super-g ski i løssnøen kan du være Filip av Makedonia for min del. Respekt til deg, men meg ser du aldri på atomic.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Dette er jo lett! Kjøp ei kort mjuk ski, ei mellomlang mellommjuk ski og ei lang stiv ski. Så har ein ski til alle forhold. Den avanserte kan så utvide med ei kort stiv ski osv.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Når man tydeligvis ikke i det hele tatt aner hva man prater om der det bedre å holde kjeft.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Og hvis det er slik at du ikke har noen selvstendige meninger å komme med, kan du vel kanskje vurdere selv å følge det rådet du så velvillig gir lars?

God helg!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Har mange meninger og erfaringer, men gidder ikke brife rundt med ting jeg ikke vet en dritt om.. gidder foresten heller ikke antyde at jeg er noen hotshot sånn som deg.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

At jeg anser Atomic for å høre hjemme i Worldcupsirkuset og ikke på storfjellet er mitt synspunkt på ett av merkene som satser alt på racing, og etter min mening gratisssurfer med middelmådige ski på en progressiv storfjellbølge mindre skiprodusenter har startet og leder an. Shame on Atomic!

Völkl har ikke desto mindre racingbakgrunn, men har satset mye tyngre på freeskiing, inkludert park og storfjell, med sin v-serie, gjennom mange år.

Jeg fikk tilbud om Atomic proform deal på telemark i år (Australia), men kjører mye heller på Volkl selv om det koster mer. Har i øyeblikket Karma, V-pro og Explosive.

Du, derimot, har lagt inn to helt ufruktbare innleg som overhodet ikke bidrar med noen ting i debatten. Slik prepubertal drittslenging kan du heller drive med i friminuttene på ungdomsskolen der du går. Har du et synspunkt som i det minste er fjernt relevant til emnet, skal jeg lytte nøye, men inntil da ber jeg på vegne av resten av ennleggsskriverne om at du ligger langt unna tastaturet ditt.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Har et par gamle Explosive 2.. går ut ifra at målene har gått litt ned? Hvor breie er de nå?


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Må nesten le litt av deg. Volkl er vel det skimerket som i løpet av de siste åra har rota seg lengst vekk. Med å feks legge Explosive på hylla her i Europa og gå fra å lage sandwichski (stive drapåski) som denne linken vel i utgangspunktet handler om til å myke opp hele linja, med ski som gotatma, sanouk o.l. Til og med gode gamle g4 har jo blitt slapp som en fisk i forhold til hva den var. Om Atomic veit du tydeligvis ikke særlig mye. Big daddy er noe du kan kalle stive dra påski, mye mer enn noen av skiene i dagens volkl sortement. Det er vel ikke uten grunn at eks verdensmester og sweposse guru Sverre Lillequist dumpa de nye volkl skia og bytta til Atomic istedet eller?


Side 1 av 2 1 2

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå