Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Twintip ski
#23567 29/09/2004 12:00 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Hvorfor bruker de fleste "proffe" offpist kjørerne twintip ski? er d ikke like greit og bruke carving ski eller vanlige slalom ski?


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Du har ikke kjørt mye på ski eller ???


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Det at de store gutta kjører med twintip ski når de kjører offpiste er fordi det gjelder å flowe... Vis du ser på en ekte skifilm> så vil du se at de tar 180"er og 540"er i fjellet!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

de kjører oftes med backcountry ski med twintip. De liker ofte og leke seg od da er det ingenting i veien for å dra med seg twins. Carvingski i løssnø ville ikke fungere! Hva faen skal man med carva kanter i løssnøen? For et tåpelig inlegg


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Du din tosk! La nå folk få lov til stille spørsmål man vil ha svar på.


Du tåpelige Torjus
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

twintipski er også carvingski!!


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Torjusw din jævla tosk. la nå for guds skyld folk få lov å spørre om akkurat hva de vil. du har faen meg vært på det stadiet selv. Forbanna idiot..Carwing ski passer dårlig til å kjøre off piste grunnet den ekstreme innsvingen. Det vil si at skien er veldig smal under støvlene, noe som gir dårlig bæreevne i løssnøforhold. Legg merke til at twin tip ski også er carwet, men i mye mindre grad enn rene bakke ski


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Vel, twintipski er oftest ski som er laget for jibbing, dermed IKKE carvingski. Noen modeller er mer carva enn andre men de er ikke carvingski!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

en annen fordel med twins til frikjøring er at hvis en kommer i en renne, eller er i en bratt side og må av en eller annen grunn bakover, skal det mer til for å kjøre skien ned i snøen.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

har et veldig godt poeng


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Mye surr i denne debatten.

1. Det er ikke mulig å kjøpe noe annet enn ski som har innsving og som skal brukes til skjærende sving. (Ett og halvt unntak: Volant Spatula (med omvendt fleks og utsving, de er ute av produksjon) og DB Tabula Rasa (som har halv innsving og krever tilvenning, vil jeg tro).

2. Hvis du ikke er klar over at man bruker innsvingegenskapene i løssnøen har du kjørt for lite eller ikke sett på f.eks J. Nobis.

3. Ekstremt innsvingte ski (f.eks Atomic sl:11 eller Rossignol 9S) er ment til portkjøring eller småsvinger i bakke. De kan også brukes i løssnøen, men er ikke et førstevalg, de er ofte korte og har lite flyte-evne.

4. Og viktigst: De proffe skikjørerne, også kalt fabrikk-kjørere, kjører med de skia som fabrikken bestemmer. Poenget med å bli sponsa er jo å vise fram de nye modellene slik at vi skal få godfølelsen når vi kjøper de. Enkelte ganger lakkerer de om skia for at vi skal tro vi kjører samme ski som filmgutta, andre ganger lager de signaturmodeller som til en viss grad tilpasses kjøreren.

I det store og hele handler det om merkevarebygging og markedsføring, ikke skivalg. Og det bekymrer meg ikke på noen måte, egentlig. Det er 2004. Og snart snø i fjellet.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Man får generelt mer fitte med twintip....


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Slik instilling liker vi. Fortsett sånn!


twins; om carve og baktupp til offpist/fjell
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

For det første, så er jo twins til en hvis grad carve, men heldigvis ikke så mye, men på langt carve som slalomski ol.- Twins er laget for å kunne kjøre baklengs, dette kan også brukes i pudder, men da med brede twins for å bevare flyten. En annen god grunn for twins er det at du kan komme inn i vanskelige partier og da er det er stor fordel å kunne skli baklengs uten å sette fast baktuppen...


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Det lages ikke så mange ski til offpiste bruk uten baktupp lenger, selv om kjørere som f. eks. Stian Hagen ikke akkurat har så mye bruk for dem. Det er mildt sagt få av de virkelige råkjørerne som driver med baklengslandinger når de gir på nedover bratte fjellsider. De fleste offpiste-modeller har liksom bare fått twintip. Selvfølgelig litt fordi det kan være nyttig, men mest av motegrunner. Når det er sagt så gjør ikke baktuppen skiene dårligere, du har bare fått muligheten til å kjøre/lande baklengs i tillegg. Som nevnt over kan det dessuten være fint ved rennekjøring. Ja, også gir det mer "fokk" bak deg når du kjører fort...


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

bare fordi en ski er breiere fremme og bak enn de er på midten, betyr vel ikke at det er en carvingski? da har vi jo hatt carvingski i mange 10-talls år. og uansett hva du vil kalle det, så får du ikke noe særlig sving ut av en myk jibbeski med 2 cm innsving. Hvis du mener det, har du ikke prøvd ordentlige bakkeski. Responsen når du legger ei jibbeski på kant er jo nesten lik 0 (dvs den går nesten rett nedover samme hvor hardt du trykker på den).Og jo det går fint ann å få til gode svingbuer i løssnø uten innsving på skia, bare den er bred og myk nok.

(mann får ikke noe særlig mer fitte av å ha buksa langt nedpå rævva og kjøre twintip.)


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

du tar nok feil når det gjelder fitte og baggy bukser... men det er ikke så farlig for deg og de femi spray-onbuksene dine når du bare er ute etter andre snøhomser...

la oss hetero jibbegutta få kle oss seg baggy slik at vi får god plass nedentil til utstyret, som trenger hvile etter mye og hard jobbing natten før, mens gaygutta kan uniformere seg tight slik at de lett finner hverandre en hektisk formiddag i Roniheisen.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

er ikke alle som er så feite at de trenger å gjemme flesket innenfor saggebukser.vi som har litt utstyr mellom beina å vise frem kan gjerne ha litt trangere bukser så det synes. blir litt kaldt men.


 
 
du snakker som du har vett til homofaen
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

kroppsfiksert homojævel med trange bukser langt opp i skrittet. vær så snill å la meg få møte deg i terrengparken en mørk kveld...


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Du er faen meg tett!! Det er så klart moroere å surfe med twintips. Gjøre 180 og 540. Kruse nedover med ryggen mot verden, og dra en rå cork 5!



Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå