Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
jævlig problem med ryggen!
#22378 13/10/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

har skadet ryggen på ski og skateboard blir bare verre og verre. Gleder meg noe sykt til snøen kommer men er nødt til å bli fin i ryggen til snøen kommer. Noen som har treningstips?

Pensjonistøvelse
More than words
OP Offline
More than words

Har slitt j.. med ryggen selv. Her må du passe deg, kan bli MYE verre!!! Og har du først fått vondt i ryggen, kan det hende at du aldr blir bra. Du bør legge om livsstilen en smule:

1. Kom deg til en GOD lege. Almenpraktikere kan stort sett ikke en dritt om rygg. Anbefaler NIMI i Oslo på Ullevål Stadion.

2. Legg om livsstilen: Ikke løft tungt, ikke jobb med bøyd rygg, beveg deg variert, vær mindre ekstrem.

3. Enkel men effektiv øvelse (pensjonisttrim, men likevel): Stå på knærne og albuene. Løft ett og ett bein opp og bakover, eventuelt kan du inkludere armløft også. Ta gjerne 4x30 rep. hver dag.

More than words
OP Offline
More than words

har trent litt sånn som du sier,men problemet er at jeg kan føle meg dønn smooth og så plutselig viss jeg gjør en bevegelse litt utenom d vanlige blir dn dårlig igjen. F.eks.i dag hoppet jeg 5 min på trampoline...føltes ut som en 90 åring etterpå...huff...nei, i morgen oppsøker jeg lege!

More than words
OP Offline
More than words

For min del var løsningen å bruke 15. min daglig i et halvt år (..jah..!) på å strekke ut lår, rompe og rygg. Etter det kunne jeg slappe litt mer av, og bare gjøre dette ved behov. Og nå er det maks en gang i uken. Du må også drive "eldretrening", f.eks turer i ulendt terreng. Når det begynner å nærme seg klatring er det faktisk gøy! Enkle øvelser bør du få tilpasset av fysioterapeut. Sørg for at det er en god en smile. Forelegg alt du vet, bilder osv. om ryggen. Jeg anbefaler deg å spørre og mase en hel del, og hvis du merker at du får dårlige svar, så bytt ! God bedring !

samme situasjon....
More than words
OP Offline
More than words

Sliter noe jævlig selv akkurat nå, d har gått litt opp og ned det siste året, men nå den siste måneden har jeg vært mye plaga. Bare jeg gjør den minste ting blir jeg med ett førtti år eldre, må se å få kommet meg til en forståsegpåer!!! Morfin er jo en fin ting....

More than words
OP Offline
More than words

kjipt får deg bare.... skaff deg ryggplate til vintern... ikkelek bedre enn det du er bare.. så går alt bra

sko ikje spurt en annen plass??
More than words
OP Offline
More than words

sko ikje gått te en fysio elle kiroprakter istedenfor å søke hjelp her?? Alt for mange her som vet alt for mye om ting de ikje kan........tror du ska holde saklige spørsmål te ski....der hende jaffal at du får et fornufftig svar en gang iblandt!!

More than words
OP Offline
More than words

har samme probleme....
More than words
OP Offline
More than words

Har samme probleme, miin anbefaling er: sprink og jobb mye, spill fotball, baskett og andre ball aktiviteter, TØY, og gå til legen så får du en sånn handy broskjyre som d står masse brae øvelser...IKKE SITT MYE OG LENGE STILLE! rør på deg.....minst en time hver dag med en eller anne fysisk aktivitet!

TV Norge hjelper deg
More than words
OP Offline
More than words

En synsk dame skal starte et nytt program på TV Norge der hun tar dverger i ballene og rister dem over ryggpasienter til de (dvergene altså) skriker AHKBAR JADDLAH. Ryggene blir bra på 2,5 sekunder. Dette er prøvd ut med stort hell i Lituauen over flere år. Meld deg på NÅ!!!

Gjelseth

More than words
OP Offline
More than words

har jeg ingen mirakelkur for trådstarter, men anbefaler alle å ikke slurve med grunntreninga av rygg, mage og rompe. styrke og beveglighet for å forebygge plager i rygg

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå