Den flommen har jeg ikke fått med meg. Men den kan umulig ha noe å si for padlingen. Viktoriaskjøen er veldig lav, husker ikke hvor mange meter under vannstanden for 20 år siden. Dette er en enorm sjø, utenkelig at den har steget mye. Det vil være positivt for alt den stiger, det er en bekymring at den er så lav. Padlingen begynner rett under demningen ut fra Viktoriasjonen, og det er mye bakker og hellning i området. Terrenget her kan ta unna veldig mye vann før det vil bli flomproblemer. For padlingen vil det bare være positivt hvis de dobler vannmengden i Nilen, da vil den være tilbake på nivået for 10 år siden. Lenger nord er det flatere og mer sumpområder. Der vil en økning i vannstanden være veldig merkbar. Men det er vel en uke padling nedover (få har padlet denne strekningen).
Det som kan bli et problem med mye regn er at vannet blir mer urent. Nå kan vannet fra Nilen drikkes uten problemer (jeg drakk noen liter ufrivillig, lett å svelge litt vann). Men siden Victoriasjoen er så stor tviler jeg på om det blir forskjell. Renheten på vannet gjør Nilen mye bedre egnet for "ikke eksperter" enn Zambezi, der man lett får mageproblemer etter noen dager på elva.
Det er bare å dra sier jeg, men jeg anbefaler uansett å kontakte Jamie, han kan fikse alt for deg for ikke så mye penger. Spør om dette samtidig. Jamie fikser også billig flybillett der du får ekstra bagaskje kvote til kajakken. Jeg betalte 6000 kr inkludert frakt av kajakk.