Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
VOLVO 240 stasjonsvogn
#19067 18/01/2005 9:09 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

mange diskusjoner om den beste jibbe bilen.. 240 et dårlig kjøp?


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Eller 245 som den omtales i erfarne jibbemiljø er en god bil. plass til ski overalt, og jibbe-st.bernardshunden får plass der bak. Et enkelt valg!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Er drit lett og få fatt i, særlig om man bor på indre Østland, da er det bare og komme seg over grensa til en eller annen trivelig svensk bonde som sikkert har en delebil stående. Har vurdert sjøl.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Jeg kjører rundt i denne bilen og det er den komplette jibbebilen! får med deg alt!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Så skaffer du deg en turbo-variant! Da får du over 150 gamp og spinne på 1. og i revers på våt vei og holke. Shjef!!!!


Veldig driftssikker sak
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Skal du bruke lite penger på deler, service og forsikring holder du deg unna turbo-saker, men gøy er det! Kan ikke i farta komme på et bedre kjøp enn en Volvo 245. Saab 900 (5-dørs) har mindre plass (du må legge ned baksetet for å fylle på med ski) og delene er dyrere.


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Suveren bil. Anbefaler 2,3 ltr GLE. Denne sparker godt unna, og bruker kun 1,2 ltr/mil på langkøyring.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

eller ikke, jeg har lenge vært ute etter en 245 Turbodiesel, de finnes, men det finnes faen ikke mange av de...


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Har en caravelle coach. det er konge bil.masse plass og go å kjøre...genial hvis du surfer noe/kiter!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Opel Astra 1.9ctdi på 150 gamp til 260 000,- er ikke gale laugh Bare å ta opp et lite forbrukslån så er du i mål. Gamle volvoer er for stiler.


Opel astra? Æru gærn?
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Opel astra er jo den ultimate oldisbilen da. Selv med 350 dieselgamper så er den forbeholdt de over 60. Nei takke meg til en fet 245 lakkert med sort bengalakk og med sotede ruter så ingen kan se at du har ski fra ifjor. Slenger du inn noen wunderbaum og en fet stereo så drar du beibs garantert!


peugeot 505 stasjonsvogn
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

har en gammel(1986) peugeot 505 stasjonsvogn. dette må være den ultimate jibbe bilen.. stor som faen. plass til 180 ski på langs i bagasjerommet, mega varmeanlegg, kjempe seter, bakjulsdrift (til sladding på fjelle) og går på 0,7 liter på mila.. slå den!!


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Du mener selvfølgelig 0,7L olje ja! En god jibbebil, men ikke like pansersikker som 245, og dermed ikke like godt egnet til krasjing med pappabilene til Bærums-barbiene. Man må tenke på alt.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Du er godt forberedt på en "hit and run" om en Cayenne skulle dukke opp. Volvo bruker litt saft og har litt mindre effekt i forhold til volum hvis du setter den opp mot min gamle Saab 900, men jeg skulle gjerne hatt litt mer lasteplass. Volvo 245 er et veldig bra valg.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Hvem faen vil frivelig kjøre rundt i en stygg raritet av en traktor (uten kraftuttak), som hadde en eple-kasse som mal da den ble laget.

Nei skal man først kjøpe en eldre volvo stasjonsvogn, bør man heller se på Amazon Herregårdsvogn, og den er minst like moderne.

At 240 ble tegnet av en svensk ingeniør som hadde mista gradskiva og passarn sin er en ting. Men å lage samma kassebilen fra slutten på 60-tallet og inn i 90-tallet, tyder på at de mista på lesebriller å mye anna rart og....


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Jo da. 245 er en murstein av utseende, men også en murstein av konstruksjon. Den tåler det meste, og drar du ut fra urbane strøk så er det alltids en bonde som har reservedeler liggende!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

løp - kjøp NÅ!har hatt en 245 siden 1998 og den er super!Kjøp 2,3 l - de er best!Ogbegynner den å ryke i hemsedal sentrum som min gjorde en gang - er det ikke no stress - shell fikser det for free!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Har også Peugot 505 stasjonsvogn, 1985 mod. Super skibil! Med skiboks på taket er det god plass til fem voksne og lange karer med plenty oppakning inni. Denne bilen er like lang som Hummer, med andre ord -like bra! Sladder også herlig på snøkledte parkeringsplasser!Det bør også nevnes at bagasjerommet er lengre enn 2meter om du bikker vekk baksete. Supert for kæmping og andre liggeaktiviteter...


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Har også Peugot 505 stasjonsvogn, 1985 mod. Super skibil! Med skiboks på taket er det god plass til fem voksne og lange karer med plenty oppakning inni. Denne bilen er like lang som Hummer, med andre ord -like bra! Sladder også herlig på snøkledte parkeringsplasser!Det bør også nevnes at bagasjerommet er lengre enn 2meter om du bikker vekk baksete. Supert for kæmping og andre liggeaktiviteter...


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Hadde en 1982 diesel for noen år siden. Var god som gull. Bare å slå ned baksete så hvar det sove plass for to baki. Rustet desverre opp etter for mange turer i salt vann. God på vinterføre også ogstartet altid. Må nok ha en slik igjen!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Panzersvenske med diesel er jo det optimale valg. Da kan man ta på det kule skistasjet innhyllet i en stor røyksky. Da ser man vannvittig rå ut,og alle vil tro at du har masse skills! Drar ikke det beibs så veit ikke jeg!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Har selv en 85modell og den har aldri sviktet meg! Den ultimate jibbern!


245 er tidenes bil
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

har hatt skoda, bmw, toyota og to x volvo.245 er tidenes beste bil for ski og friliftsfolk.-solid og sikker-suveren komfort, men krenger litt mye i svingene om du gir på.-billige deler du aldri trenger fordi den aldri går i stykker-lavt bensinforbruk i forhold til størrelse-låser som aldri fryser-en designmessig perle-utrolig framkommelighet i snøen (hadde samanlikning med saab99 og passat og de hadde ikke sjanse i de samme bakkene)-Bakhjulstrekk som er bedre enn fremhjulstrekk så snt man ikke er en superkløne til å kjøre (både saab og VW komer med bakhjulsdrift på nye toppmodeller snart)-ruster lite-miljøvennlig (dessto eldre en bil blir dessto mere miljøvennlig er dens totalregnskap og det er jo det som teller)-skikkelige lykter som faktisk er i stand til å lyse opp veien i motsetning til lurelysa på mange mer moderne biler.

Finner en et fint eksemplar må en bare kjøpe den. Har en råd til litt suppe er 265 med elektronisk innsprøyting den tøffeste.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Lavt bensinforbruk i forhold til størrelse? Hva? En kamerat av meg kjører en 240 stasjonsvogn automat. Maken til drittbil når det gjelder bensinøkonomi skal man lete lenge etter. Må vel kjøpe en amerikaner om man vil kaste mer penger ut vinduet på besinutgifter. Og jeg må ærlig innrømme at jeg rykket på smilebåndet når jeg leste "-en designmessig perle". Hehe vi er alle forskjellige. Skal man begynne å spekulere i om bilen er miljøvennlig eller ikke, bør man sammenligne bilen mot like årsmodeller. Skal man tenke på drivhus effekten kjører man ikke en gammel 245. Da tar man bussen. Og den kommentaren om lurelys på nyere biler? Nyere biler har x10 bedre lys enn eldre biler (også volvo...) - jeg forstår at vi to er veldig forskjellige individer med vidt forskjellige meninger. Men det er jo fullt lovlig.


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Og la meg fortelle dere hva den ultimate "jibbebil" (hva har egentlig jibbing med saken å gjøre?) er. Skibil nr.1 er Audi A4 1.8 Turbo Quattro på 150hk. Man kaster ikke skiene i en så pen bil. man skaffer seg en FET skiguard skiboks i bilens farge. Inntill man har råd til dette kan man heller sitte på med kameratens 240 opptil fjellet. Volvo 240 er vel på 2.3l? Er jo null drag i den kjerren. Tung og gammel møkkabil. Men joda, driftsikker er den og den ruster lite. Stort sett det eneste positive med bilen.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

1.8? Kanskje jeg er gammeldags, men alt under 2 liter er til motorsykler og mopeder, samme faen hvor mye de har tynt ut av dem. Også A4 da? Altfor liten! Jævla knøttebil... Dessuten ramler Audi bare fra hverandre etter noen få år. Altfor dårlig kvalitet på komponentene. Da hjelper det lite at de ser aldri så bra ut. Sånn går det når en masse økonomer og homostylister erstatter alle ingeniørene i ledelsen.

Det har vært gjort statistiske undersøkelser både om sammenhengen mellom bilmerker og IQ og bilmerker og utdannelse. Saab og Volvo foretrekkes av de mest intelligente/de med lengst utdannelse, mens Audi og BMW er slagerne for de i "den andre enden av skalaen". Dette er riktignok litt særnorsk, men likevel litt artig...


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Det med lys kan jeg moderere meg på. Mange nye biler har gode lys, men mange har møkkalys som for eksempel vW (med unntak av xenon da).motoralternativene er dessuten mer enn 2.3 på 200 serien, også 1.8, 1.9, 2.1 og 3.0 og sikkert noen flere (chevrolets v8er på 5.3l passer).2.1 bruker fra under 0.75 på sommeren til 1.3 liter på småkjøring vinterstid. De er nokså lette biler rundt 1200 kg som er omlag det samme som en nyere golf som personer over 180 cm ikke kan sitte oppreist i og som alltid er fulle av dugg.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

240 er nydelig og til hvilken annen bil får du originale lange takgrinder i galvanisert stål og lakkert tre med smekre fester til de supersolide klassiske takrennene. Det eneste negative er at beskyttelsesdekselet på innsiden av skivebremsene på noen av årsmodellene lager litt hvinelyt i bestemte hastigheter, men det er jo litt sjarmerende og da!Det finnes jo ingen nye enkle kvalitetsbiler lenger. Alle gode biler nå er stappfulle av merkelige duppeditter og er så avgiftsbelagte at vanlige folk må nøye seg med drittbiler.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

240/245 er råå kjerre;) DEn er både tøff, driftsikker og bhar billige deler som er lett å skaffe.....240 er sjefskjerre;) men pass på å lemp tunge sandsekker i bagasjerommet for dei er som kjelker på vinterføre;) det finnes berre eit minus og det er bensin penger....240 sluker bensin...Kjøp deg ein eldre 245 diesel;) den e bra den


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

ikke kjøp volvo diesel av det eldre slaget. De suger virkelig. Er ikke volvo som har produsert de. Noen av modellene kommer fra Audi, mens andre fra Renault.

apropo lite drag i en 240? det koster ikke mange kronene å få godt over 300 (mye mer hvis man har peil) langtidskjørbare gamp ut av orginalmotor. Legger man til alle fordelene med å ha en eldre bil (les bruksbil) så er det bankers. Teit å kjøre rundt i en fresh ny bil stapp full av ski og skittent fjellustyr (f.eks sykkel). Det bruker bensin, det er det ingen tvil om, men hiver man inn LH insprøytningssystemet som sitter orginalt på nyere 24x, 74x og 94x (holder dog ikke til mer enn ca. 220 gamp uten modifisering) så bruker den under 1l på mila, og det er jo akseptabelt.


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Virkelig morsomt!!

240/740 under 1 liter mila. Må være i nedoverbakke, med hjemlengsel og kjøttkaker til middag!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Tror dette innlegget er forbeholdt volvo-entusiaster. Jeg liker siste utgaven av v70/ s60, men alt er latterlig dyrt. Så litt på priser og fant ut at en 97mod v70 har en gjennomsnittspris på ca. 250 000,-!!! Hvem i HELVETE gidder å betale så mye for en 8 år gammel bil?? Ikke er den noe pen heller. Latterlig!!! Sa du at volvo-tilhengerne var smart?? Tror heller de er født stinn i cash.


Det ække volvo!!
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

De nye volvo har feihjulstrekk. Det er ikke ekte volvo ass. Kun amazon, 140, 240 og til dels den firkantede beksemskoen 740 som gjelder!! De nye volvoene er dessuten belemret med masser av feil. Ingenting er som det var :-(


Beste jibbebil ever!!
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

****Renault 4****

-Bensin gjerrig-Stor bakluke-Gode praktiske løsninger-Eiendomelig utseende-Fransk-God aks.-Bygd for tempramentsfulle førere-Går Volvo 240 en høy gang!!!!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

volvo 360 er jibbebilen! god i pipe og big jump. litt vrien på rail.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Det er jibbebilen over alle jibbebiler! Bruker mye suppe som seg hør og bør når den frakter på folk stinne av cash, med V6 motor hørest den sykt grom ut, baksetet er bredt nok til å sove behagelig i(alt er relativt) Alt i alt en überklasse jibbebil for de råeste av de råe blant jibbere!!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

jeg ville sagt at volvo1080 er mye bedre på spins... men 360en slår den på flips å rails. En god bil vis tør å dra på det lille ekstra på bigjumpen!!!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

må si at den beste bilturen var i en eldgammel jeep cherokee fra slutten av 80 tallet med 170 hester, 4,2 liter bensin, måtte fylle bensin hele tiden gjennom europa, kunne sikkert chartret et fly for drivstoff kostnaden


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

tror den mest ultimate bilen maa vaere en noen aussies jeg traff i canada hadde. en chevy suburban, extra lang, 3 sofaer aa sitte i, diger bakluke som ikke gikk opp, men naar det ikke var noe vindu der uansett saa var det bare til aa slenge sakene rett inn. motor stoerrelse XXL

fet som faen


Ford Taunus stasjonsvogn
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Noen som har noen erfaring med den? Vet den er lett å dra heftige spins med, men duger den til noe annet? Er 360 mulig f.eks?


Side 1 av 2 1 2

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå