Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Longboard - et teknisk problem-
#1895 26/05/2006 7:18 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Nå som jeg har laget mitt eget longboard, etter modell fra en kamerat, har jeg hatt mye moro i 2 uker. Er virkelig å anbefale for de som liker flyt og fart, og samtidig ikke krever så mye.

Her er mitt system: Jeg har randall 150 trucks, et eller annet hjul også har jeg noen gule hjullagre. Men jeg sliter litt med farten. Den er blitt redusert etter to uker. Nå klarer jeg ikke den lange sletten etter den bratte bakken lenger. Kan det være hjullagrene, eller er det støv og dritt som har samlet seg og som dermed utgir friksjon? Etter hver tur spyler jeg brettet for støv og slam. Kan det være rusting? Veisalt + vann er ikke bra. Men det jo sommer==> ikke noe veisalt.

Er det noen der ute, som også har mistet sin superfart, og kan gi noen tips? Skal jeg bytte hjullagrene?

-Dill-

...
Coomba-kid #1896 26/05/2006 7:31 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Når du spyler brettet burde du ikke spyle hjula. Mulig det er kommet hjullagere i den senere tid som tåler vann, men de jeg har brukt til vanlig skate og div. inlines har det vært alfa omega å holde unna vann. Må også nevnes at det er veldig stor forskjell i kvalitet på hjullager. Får mye igjen for å spandere no orntli på brettet. De fleste rangeres i en skala fra ABEC 1 til ABEC 7, via alle oddetallene hvis jeg ikke husker helt feil. Hvor høyeste tall er best... og dyrest.

Men regelmessig vedlikeholdav hjullagere er også fornuftig, spesielt hvis du har betalt litt for de. Tror du skal finne ganske inngående info på det på nettet. Noen av lagrene kan pelles fra hverandre i så små biter du bare måtte ønske.Håper du kommer deg over sletta igjen snart:)

er kun en streetskater..
Coomba-kid #1897 27/05/2006 5:48 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

men på vanlig skate kan du bytte kulelagrene. kulelagrene er laget i såkalt lukket system, så ikke vann og dritt skal komme til, men tror ikke det skal mye til før vann kommer igjennom.

Abec- systemet er mer avansert enn som så - 7 ruller best, men skal de vare lenger, er 1 eller 3 det beste. så hvis du har råd til å kjøpe kulelagre oftere, ruller altså abec 7 best. Min erfaring med mine abec 1 er god, siden ingen har knust på flere år.....koster bare 20 kroner per stk (X8 kulealgre= 160 kr for nye.)

Har ennå ikke prøvd mine abec 7 fordi 1 funker fett fortsatt. tror ikke jeg ville spylt kulelagrene, men heller la de være, og unngå å kjøre når det regner......

Smør kulelagrene!!
Coomba-kid #1898 27/05/2006 6:17 PM
Medlem
Medlem

Kjøp litt sykkel "lubricant"(husker ikke hva det heter på norsk). Ta av hjulene, rens dem med en fille, og spray på rikelig med stoffet. Det skal trenge inn i kulelagrene, så la dem ligge å vil litt. Deretter tar du av eventuel smuss på trucken og skrur hjulene på igjen. Da vil du ganske sikkert rulle over flata igjen. Og forresten; Ikke bruk vann. det fører bare med seg rust og annet, og har egentlig ikke så god renseeffekt. Vær også forsiktig med vann på plata og griptapen. Bruk en våt klut heller.

Lykke til!

rene smurte kulelager
Coomba-kid #1899 27/05/2006 10:44 PM
Medlem
Medlem

Ingen skate/inline kulelager tåler vann særlig bra. Noen er bedre beskyttet, men kjører du i sølepytter/regn bør man rense kulelagrene med en gang for å få ut dritt som har kommet inn i de. Vann er skadelig fordi det kan få kulelagrene til å ruste, og samtidig være en bærer for støv partikler og skitt. Ved hjelp av vann vil støv osv. ha mye lettere for å komme inn i lageret. Noen kulelager har et gummiskjold(der dine er gule) som tetter bedre enn metall, disse er også lettere å ta av og på når du skal rense lagrene dine.

Når det kommer til abec skalaen har den ingen ting å si for hvor holdbare lagrene er. Et kulelagers levetid avhenger av hvor godt de blir vedlikeholdt(og selvfølgelig kvaliteten på lageret) Abec er en skala som man måler presisjonen på et kulelager. Har selv både abec 7 og 3 og det er ikke noe merkbar forskjell i holdbarheten, men abec7'ene virker kjappere. Når det kommer til kvalitet er det ikke prisen du bør gå etter. Det finnes tre-fire store kulelager produsenter som leverer kulelager til stort sett alle de forskjellige skate merkene. De dyreste er ofte de med fancy esker, men lik innmat som noen billigere.

Når du renser kulelagrene bør du ikke ta ut den plastikk eller metall delen inni som holder på ballene(cage) da ballene lett kan falle ut og gjøre det vanskelig å sette det sammen igjen. Men bare ta av beskyttelses "skjoldene". IKKE bruk vann! Rødsprit funker fint og la den fordampe før du smører lagrene igjen.

Av smøring kan du kjøpe Bones speed cream, koster ca25kr. Selv om flasken er liten holder den lenge da det bare skal ca2 dråper i hvert lager. Har brukt den til 16 kulelager hittil og det er ikke noe merkbart mindre i flasken.

Skal du ha nye lager vil jeg anbefale Bones Reds, disse koster ca 160-190kr og blir sett på som det mest holdbare og raskeste i sin prisklasse. Med gummi "skjold".

Ellers kan du vente til www.asfaltsurfer.com begynner å selge kulelager og kjøpe noen enda billigere derfra(abec 7 med doble gummi"skjold").

JFox/asfaltsurfer

åpne de
Coomba-kid #1900 11/06/2006 4:15 AM
Fersking
Fersking

rense deg, erstatte grease, med symaskinolje

tips!
Coomba-kid #1901 12/09/2006 1:54 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

wd 40 billig og bra smøring, ta lagerne av og rens, skal du ha det ypperste av kulelager? K SWISS , de ruller og ruller og ruller..