Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kan topptursko brukes på carvingski?
#185577 30/03/2023 9:34 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Jeg har Scarpa Maestrale topptursko. Vurderer å kjøpe Elan Wingman 78 C for å bruke som carving-/bakkeski. Jeg kjører pent og rolig i sakte fart.. Det jeg lurer på er om skoene mine er 100% kompatibel med Wingman 78 C, eller må jeg kjøpe nye carvingsko i tillegg? Tenker spesielt på om utløsermekanismen fungerer som normalt hvis man skulle være så uheldig å ramle. Noen som vet noe om problemstillingen? All info mottas med stor takk.

Redigert av pulknewbie; 30/03/2023 9:44 PM.
Re: Kan topptursko brukes på carvingski?
pulknewbie #185578 03/04/2023 1:18 PM
Entusiast
Entusiast
Tviler sterkt. Lenge siden jeg jobba i Sportsbutikk. Det finnes bindinger som kan er kompatibel med både alpin og topptur støvel, feks Salomon Shift og Guradian. Det er sikkert også flere bindinger som er kompatibelt med topptur/alpin. Alternativt er at du får montert tech binding på carvingskia, men tviler sterkt om det er mulig å montere dette på Elan Wingman 78 C, da disse som de fleste carvingski kommer med integrert bindingsystem. Du må finne carvingski som ikke har integrert bindingsystem for å kunne montere tech binding.

pulknewbie #185579 03/04/2023 1:19 PM
Entusiast
Entusiast
Ville lest denne. https://www.vpg.no/binding--og-st%C3%B8velkompabilitet

pulknewbie #185580 21/04/2023 9:59 AM
Fersking
Fersking
Avhenger bindingene og alder på sko. (Første versjon av Maestrale kom vel i 2010?)

Her er hva scarpa sier per nå (https://us.scarpa.com/community/blog/article/scarpa-ski-boots-meet-binding-compatibility-standards):
SCARPA designs and manufactures its boots to meet these international industry standards. SCARPA’s Maestrale, Gea and Freedom series ski boot soles meet the following standards: DIN ISO 9523, DIN ISO 5355, and/or Dynafit specification 25.09.2009, depending upon the sole of the boot selected by the consumer. The Vibram® Cayman Pro Sole complies with DIN ISO 9523 specifications and is featured on the following models: Maestrale RS, Gea RS, Maestrale, Gea, Flash and Magic. The Vibram® Mountain Plus Sole complies with DIN ISO 9523 specifications and comes as standard equipment on the Freedom RS and Freedom SL men’s and women’s. The Vibram® Mountain Piste Sole complies with DIN ISO 5355 specifications and comes as standard equipment on Freedom men’s and women’s. On Freedom series boots the soles are interchangeable between the Mountain Plus and Mountain Piste.

F.eks. MNC bindinger fra Amer Sports (Salomon/Atomic/Armada) og Marker "Sole.ID" og "ID" bindinger, samt Tyrola "AT" bindinger er sertifisert for ISO 9523 (og andre standarder). Er Maestrale skoene dine ihht ISO 9523 så kan nevnte type bindinger brukes.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå