Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Chamonix eller Engelberg?
#185571 14/02/2023 2:08 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Hei! Jeg er ny her og har tenkt meg til et av nevnte steder i mars eller april. Er også ny mht ski i alpene. Har et sterkt ønske om Aiguil du Midi, men Engelberg høres også fantastisk ut. Ønsker egentlig å reis ei påsken, men så sier folk at det er dårlig med snø i Chamonix i april. Hva tenkes av folk her inne?

Re: Chamonix eller Engelberg?
Espen Lauritzen #185573 20/02/2023 5:37 PM
Entusiast
Entusiast
Fantastisk plass begge to. Anbefale å reise tidlig i sesongen om du skal ha snø over hele fjellet, type januar og februar. Kommer du sent må du opp i høyden og ha med klatretau. Du kan være heldig å få et godt snøfall og godt skiføre i mars og april. Men det er et sjansespill. Tipper at vinteren blir kortere og kortere som her i Norge. Er en stund siden jeg var i alpene sist. Var i Engelberg i mars og opplevde 2,5 meter snøfall i løpet av 3 uker. Men i slutten mars slo været totalt om fra -10/20 til +15 grader på 2000 m.o.h. I sola smelter snøen rimelig kjapt med den varmen. Om du reiser i mars/april vil jeg heller anbefale å ikke ha bestemt destinasjon og heller følge hvor snøen ligger. Dette er som regel ikke noe stress i alpene, hvor det er god tilgang til tog, eventuelt leie bil osv.

Espen Lauritzen #185574 21/02/2023 3:10 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Takk for et ærlig svar. Jeg skrev til Engelberg skisenter og de påstod at det gikk helt fint å komme og stå på ski i april, men det høres ut som et skikkelig sjansespill. Nå er jo februar straks over, så da antar jeg at det blir å vente til neste år. Synes særlig Chamonix frister.

Espen Lauritzen #185575 19/03/2023 11:51 PM
Fersking
Fersking
Hei Espen. Jeg gjør sesong i Chamonix nå. Det regner i dalen nå, men det betyr også at over 2000m snør det smile Så høyt oppe er det bra, men ren bakke-kjøring har ikke vært bra i år i følge de lokale. Aiguille du Midi har mye åpne sprekker i år pga lite snø, men jeg har hatt mange fine skidager der. Det begynner dog å bli lite snø nederst og tipper at i April vil det muligens være skrint. Det vil nok være topp offpiste i høyden, men da trenger du guide hvis du ikke er kjent. Så om det er bakke du ser etter så er jeg enig med Mikko her at det er safest tidligere i sesongen. Lange bakker er uansett kjørt denne sesongen i Cham pga lite snø.

Og, -booker du deg en tur til Chamonix anbefaler jeg guide flere dager enn kun til Aiguille du Midi. Det er offpiste som er råest her.